nimbuster Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Som hos meg, kun ved bruk av Mikuni....15-16 gr maks. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Jeg har 43 fot med "isolert" stålbåt. "isolert" for at det er jo nesten mest vinduer på den type båt som jeg har.. (hollandsk stålbåt type) Hovedvarmen er en Glemring pottebrenner med vannsløyfe og radiatorer/registere på 5Kw Det er ikke nok til mer enn 15 gr. når det er ca 8 minus ute.. Så jeg tror det avhenger nesten mer av størrelse og type båt enn noe annet... Skulle vel ikke være store problemer å holde 23 grader en noen og tyve fot seiler. men en trawler eller tilsvarende med masse vinduer... Vel jeg erfarer at det er vanskelig. Jeg kommer til og prøve en reflekterende isolasjon på vinduer, tipper i mitt tilfelle står nok vinduene for 80% av all varmtap! Men så er det jo trivelig å se ut også da... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Figaro Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) MY Casa, har du prøvd med bobleplast? Jeg hadde dette på de fleste vinduer forrige vinter, og det hjalp vesentlig på innetemperaturen. Jeg har også en Hollender med store vinduer. Man ser ikke ut, men lyset slipper inn. Redigert 21.Desember.2009 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
LarsL Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Vi greide fint 23-24 grader selv med -17 ute. 52 fot seilbåt med 5,5 Eber. I akterlugarene var det vel rundt 15+ men er nok det for å sove. Så lenge salong, bysse og badet er varmt. Men vi har ikke akkurat store vinduer. Lars Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 45 fot cabin c. uten islering. Ved -10 regner jeg med ca 6 Kw for å holde T-skjorte temp i salong, bysse og akterkabin. Med Eber D10 vannvarmer er det alltid nok varme. geir Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 Godt nytt år Vi har vært på nyttårstur for bl.a. å teste ut varmen i Tulla når gradstokken kryper under null! Ved en ute temp på ca. -6 'C tok det noen timer å varme opp skuta og vi benyttet da to gassovner samtidig med Eberen på halv effekt, dvs. 4 kW. Forlugaren var benyttet som "kjøleskap" og varmen derfor avstengt der framme. Etter ca. 6 timer var vi oppe i behagelig T-trøye temp på 20 grader. Gassovnene ble da slukket og kun dieselvarmeren var tilstrekkelig. Regner med at oppvarming av interiøret fordret litt ekstra i begynnelsen. Her ligger vi en plass på Nordmøre på årets første dag 2010. PS! Døråpning til "forteltet" var åpen i timesvis uten nevneverdig temperaturfall! Lover bra til kommende vinterturer !! Hilsen Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.