Jump to content

Laveste utetemp for å holde OK innetemp ombord?

gunnt

Recommended Posts

Jeg har 43 fot med "isolert" stålbåt. "isolert" for at det er jo nesten mest vinduer på den type båt som jeg har.. (hollandsk stålbåt type)

Hovedvarmen er en Glemring pottebrenner med vannsløyfe og radiatorer/registere på 5Kw

Det er ikke nok til mer enn 15 gr. når det er ca 8 minus ute..

Så jeg tror det avhenger nesten mer av størrelse og type båt enn noe annet...

Skulle vel ikke være store problemer å holde 23 grader en noen og tyve fot seiler. men en trawler eller tilsvarende med masse vinduer... Vel jeg erfarer at det er vanskelig.

Jeg kommer til og prøve en reflekterende isolasjon på vinduer, tipper i mitt tilfelle står nok vinduene for 80% av all varmtap! Men så er det jo trivelig å se ut også da...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

• 2 uker senere...

Godt nytt år :flag:

Vi har vært på nyttårstur for bl.a. å teste ut varmen i Tulla når gradstokken kryper under null!

Ved en ute temp på ca. -6 'C tok det noen timer å varme opp skuta og vi benyttet da to gassovner samtidig med Eberen på halv effekt, dvs. 4 kW. Forlugaren var benyttet som "kjøleskap" og varmen derfor avstengt der framme.

Etter ca. 6 timer var vi oppe i behagelig T-trøye temp på 20 grader. Gassovnene ble da slukket og kun dieselvarmeren var tilstrekkelig. Regner med at oppvarming av interiøret fordret litt ekstra i begynnelsen.

tempinnut.jpg

Her ligger vi en plass på Nordmøre på årets første dag 2010.

010110.jpg

PS! Døråpning til "forteltet" var åpen i timesvis uten nevneverdig temperaturfall!

Lover bra til kommende vinterturer !! :yesnod:

Hilsen Gunn :sailing:

Lærer noe nytt hele tiden

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...