Jump to content

Scand Formula 21 1987 modell. info erfaringer?


Rikosjett

Recommended Posts

Dette skroget har hatt mange navn. Jeg har en av de seneste utgavene Sollux 21 (1997) m.225hk 2takt yamaha.

Mange av Scand båtene ble levert som innenbords og bygd om til utenbords, min ble levert med påhengs konfigurasjonen.

Jeg har ingen direkte erfaring med innenbords modellen men er fornøyd med sjøegenskapene på min.

Den er smal, lett og med bra v-bunn så den gjør bra fart og har fin akselerasjon. Min gjør 58knop uten å være rigget. Har en vanlig yamaha stålpropell. Høy fart er ikke no problem så lenge den er balansert/lastet riktig.

Den krappe v-bunnen skjærer bølgene fint og den slår ikke mye. Hvis jeg bare gasser på litt ligger jeg heller oppå bølgene. :smiley:

 

baat_08_028.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

mange av dem ble vel bygget i en tid som blant annet cobra 28 ,og andre lignende båter var svært poppis,,,,,så er vel disse båtene en litt mindre etterligninger av dem.....men jeg kan ta feil,synes bare jeg har lest dette her på forumet en plass....disse båtene kom :flag: jo oftest med innenbords motorer :flag::lol::santcheers:

Redigert av #cobra (see edit history)
Link to post

Jeg hadde på slutten av 80-tallet en Clipper 21 fra -82. Disse hadde, som nevnt her, samme skroget som Scand Formula. Min var rigget med en 3,8 liters 4 sylinderet mercruiser på 170hk. Den ble ved mitt kjøp oppgitt til 50 kn toppfart. Båten hadde fantastiske fartsegenskaper, men pga. mye problemer med motoren fikk jeg mere erfaring med å skru enn å kjøre. Det blir etterlyst årsaker til at mange valgte å bygge om til outboard; grunnen til at jeg rigget outboard på min Smuggler hadde sin bakgrunn i erfaringene med Clipperen. Stor innenbords motor i smal båt var et he...te å jobbe med.

Men for all del, båten kan absolutt anbefales!!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Det er riktig at skroget er Clipper 21. Overbygget ble bygget litt om av såvidt jeg Husker Arvid Godberg Larsen i Arendal. Den het da FORMEL GTO. Han inngikk salgs samarbeid med Scand mener jeg. Tror Arvid produserte og bygget båtene og satt Scand logoen på ved salg. Har kjørt denne båten både som Clipper med 220 HK V8 og som Scand med 150 HK Mariner på brakett. Særlig sistnevnte gikk som en kule. Men det er mange år siden.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post

Har selv en Scand Formel 21 med utenbordsmotor.... Er enten en -86 el -89 mod.....

Morsom båt med et flott skrog, for oss som har det travelt, men i bunn og grunn ikke skal noen steder... Bare få litt vind i håret og sponse oljeselskapene med noen hardt opptjente kroner :giggle:

Ikke så mye plass i kabinen for å overnatte, så om du finner nytt bekjentskap på en bryggefest, må du nok belage deg på å få noen tilskuere :lol:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvordan er forbruket med et så smalt skrog?

Er den lettdrevet`?

 

Hvilken fart kan man forvente med 260hk V8 ser den er oppgitt til 50 knop?

 

Min Yamaha 130hk bruker ca 40 - 50 liter i timen på full blås, kan jeg forvente det dobbelte?

Link to post
Skal ha V8 denne gangen, står mellom denne og en Windy Junior!

 

 

Det er riktig at skroget er Clipper 21. Overbygget ble bygget litt om av såvidt jeg Husker Arvid Godberg Larsen i Arendal. Den het da FORMEL GTO. Han inngikk salgs samarbeid med Scand mener jeg. 

 

Mener å ha lest et sted at Godberg Larsen også hadde konstruert Windy Junior...? 

 

 

Ellers, noen som har opplysninger om Windy Junior? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...