Jump to content

TG-daviter, noen som kjenner den?

sunny 73

Recommended Posts

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Høres litt merkelig ut. Båtene er designet for ulik motorisering, og det er mange kilos forskjell mellom D4 installasjon med lite folk ombord og D6 installasjon og fullt med voksne i sittegruppen akter. Mulig man må bruke flapsene litt mer for å beholde samme planingsterskel, men hvor mange kilo snakker vi egentlig om? Og ja, jeg kan regne moment, og dette gjør nok sannsynligvis problemet større på NW'en enn på andre båter med mindre "arm".

vektarm mhmil - vektarm. vekt på utsiden av skroget. Og stort sett hele jolla henger på utsiden.

Men det funker sikkert greit (akkurat som jeg forventer på vår når vi legger mye tyngre jolle bakpå) - men i stor med-/motsjø vil vi nok merke vekten langt akter. Kan hende det holder med flapsene som er der i dag.

Ta en kikk på NordWest sine skrog langt akter - så ser du hvordan de har bygd mye bæring akter. Du ser det om du sammenligner vinkelen på baugen i plan og sammenligner med feks Princess eller Meridian. NordWestene går med baugen lavere i vannet (tror engelsk mennene kaller det "degrees heel") Men hele svære platformen vår henger i lufta - og da blir det en lang vektarm

Redigert av Bitteliten (see edit history)

rent prinsippielt forholder jeg meg ikke til Wikipedia - de er ikke godkjent som kilde :smiley::wink:

vi kan godt spikke fliser. Det viktigste for meg er hvordan båten blir i sjøen. At man henger noe 1 meter bak badeplatformen som veier 70-100 kg vil påvirke båtens oppførsel i vannet. I hvilken grad det er noe å bry seg om er opp til hver. Men jeg mener det er viktig å vite at det påvirker . da kan man være forberedt.

Ikke jeg som spikket, men tenkte bare jeg ville informere deg om at arm faktisk blir omtalt som distansen fra kraftens angrepslinje til rotasjonssenteret, og ikke vektarm - siden du korrigerte meg.

Dersom du tar med deg 3-4 voksne på tur, i tillegg til dine egne, så får de beskjed om å sette seg i båtens senter? Er vel ikke kano du har? Selv med mindre daycruisere kostet jeg avgårde i 30 knop alene eller med 4 voksne i sittegruppen akter uten savn av større flaps. Varierende opp-pakning på sommerferie kan ha betydning (alle har jo med seg så mye nå om dagen sykler, griller, teak møbler, osv. osv.), men dette stuves sikkert ikke på badeplattformen.

Tilbake til saken: Dersom man ikke kjører race tror jeg de fleste ikke har problemer med en 40-70 kg jolle på badeplattformen.

Tilbake til saken: Dersom man ikke kjører race tror jeg de fleste ikke har problemer med en 40-70 kg jolle på badeplattformen.

Men man kommer fort opp i 100 kg om man nærmer seg en Arimar 360 som er drømmejolla til mange 141/2 åringer. Bakpå en 32 foter 1/2 meter utenfor badeplatformen mener jeg det kan bli merkbart om man kjører i tung sjø. Om man er bevisst på slikt da.

har vi 3-4 voksne på tur må vi nok fordele vekten jevnt for å få optimal gange. Kanoen er både lang og smal

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 4 år senere...

Løfter denne tråden opp igjen, selv om den begynner å bli gammel.

Ble det montert TG daviter på Bavaria'n? Og hvordan ble i så fall dette?

Kommer ikke daviten for langt inn, slik at jolla kommer i konflikt med akterenden på moderskipet?

Setter pris på bilder dersom noen har montert denne på en 32 Sport :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...