Jump to content

TG-daviter, noen som kjenner den?

sunny 73

Recommended Posts

Hei Havlengt.

Har dessverre ikke slik video for hånd før jeg får sjøsatt.

Opphaling er veldig enkelt, selv med den patenten du ser bilde av.

Ny patent blir med hjul på den ene siden.

Du løfter baugen på båten opp på hjulene, og drar båten videre ved å gå over til andre siden av plattform. Var ikke noe problem å dra opp Suzumar 270RIB med 5HK alene.

• 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

bilde

Har brukt TG Davider på Bavaria 37 Sport i 6 sesonger. Bavaria badeplatform er veldig høye over vannflaten og hele jollene vekt må løftes manuelt. Bildet viser en 300 RIB som vi nå har montert vinsj for å få opp.

Med en 34 kg 9,9 hk motor og uten Jockey-konsoll, var det så vidt jeg, kona og 15-åringen klarte å få jolle opp fra vannet. Slik jolla er utrustet på bildet tror jeg neppe vi hadde fått den opp uten vinsj.

Har installert en ATV vinsj i bakkant under solsengen. Trikset er å få en fornuftig løftearm uten å måtte styre med alt for mye løse remedier. Løsningen vi fant var å løfte båten UNDENFRA og ikke ovenfra slik en naturlig gjør når når familien står på kanten og skal forsøke å løfte jolla.

Trekk-tauet går som vist over en kraftig tverrligger rør, ned under jolla, opp rundt pontongene på yttersiden og er festet i løftekrokene i bunnen av jolla. Når vinsjen startes rettes jolla naturlig opp langs davitene og jolle løftes sidelengs opp.

Sørg for å holde et lite tak i jollene overkant, slik at den ikke vippes rundt. Videre havner hele tyngden av jolla på de to tauene rundt pontongene på ytterkant. Her tok jeg ungenes rumpe-akebrett og monterte på tauet for å fordele trykket utover et større areal på pontongen.

Dette fungerer helt flott og med fjernkontroll er dette nå en enmanns jobb.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...