sunny 73 Startet 20.Desember.2009 Del på Facebook Startet 20.Desember.2009 Er det noen som har vert borti denne??? http://www.marineutstyr.no/6.html Da hadde problemet med å lempe motor vert løst Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Min kompis har disse på sin Windy 9800. Fungerer veldig bra de der, så jeg kan vel anbefale de. Husk å spenne jolla fast ordentlig, da han mistet den i meget grov sjø Sitér dette innlegget Link to post
Sørum Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Hei, vurderer og montere TG-daviter på en Bavaria 32 sport.. Er det noen som har erfaring på hvordan dette vil fungere på denne båten? Blir den veldig baktung? Tenkte å kjøpe en Grand 275s med 8hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 noen som vet om det går å ha vandelig gummibåt(ikke RIB) på disse?? jeg også ser fordelen med å ha motor hengende på jolla. Sitér dette innlegget Link to post
snømann Svart 5.Januar.2010 Del på Facebook Svart 5.Januar.2010 (redigert) Det går helt greit med Gummibåt på TG Davit,møtte en i sommer som hadde dette , Da hadde vedkommende foret opp vinkelen i den ene krybben så jolla har et anleggspunkt på midten.Jolla hadde oppblåsbar kjøl som slutter av litt før bakenden. Redigert 5.Januar.2010 av snømann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Davitene ser fine ut. Jeg skrev til leverandøren 28.desember og spurte om den ville være tilstrekkelig til mitt bruk, om badeplattformen på min båt er stor nok. Jeg har ikke fått svar, noen som vet om leverandøren fremdeles er til stede og i funksjon? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
alfb Svart 3.Februar.2010 Del på Facebook Svart 3.Februar.2010 Løfter denne, noen som har noen flere erfaringer å meddele Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) Og hvordan er den sammenliknet med den horisontale krybben fra ILAS ? Red. Se denne tråden. Redigert 4.Februar.2010 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Tenkte å kjøpe en Grand 275s med 8hk.. Jeg stusser på at man henger jolla på utsiden av badeplatformen - det kan gjøre båten baktung. En mulighet kan være å sette på større trimplan for bedre bæring i hekken Jeg har en Zodiac 275 yachtline RIB med en Vmaxjr til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Er ikke alle som kjører rundt med en 6 m2 flytebrygge skrudd fast i akterskipet vettu, dermed blir lettbåten stikkende ut litt aktenfor plattformen på normale båter uten at dette gjør noe fra eller til Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) joda - den stikker ut litt hos oss også. Men vi har mye mer bæring i hekken - så det påvirker ikke så mye. Poenget er at vekten må sees i forhold til båten. Vi er rådet av NordWest til å sette på større flaps når en tyngre jolle skal legges bakpå til sommeren. Men jeg venter og ser. Redigert 4.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Høres litt merkelig ut. Båtene er designet for ulik motorisering, og det er mange kilos forskjell mellom D4 installasjon med lite folk ombord og D6 installasjon og fullt med voksne i sittegruppen akter. Mulig man må bruke flapsene litt mer for å beholde samme planingsterskel, men hvor mange kilo snakker vi egentlig om? Og ja, jeg kan regne moment, og dette gjør nok sannsynligvis problemet større på NW'en enn på andre båter med mindre "arm". Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) vektarm mhmil - vektarm. vekt på utsiden av skroget. Og stort sett hele jolla henger på utsiden. Men det funker sikkert greit (akkurat som jeg forventer på vår når vi legger mye tyngre jolle bakpå) - men i stor med-/motsjø vil vi nok merke vekten langt akter. Kan hende det holder med flapsene som er der i dag. Ta en kikk på NordWest sine skrog langt akter - så ser du hvordan de har bygd mye bæring akter. Du ser det om du sammenligner vinkelen på baugen i plan og sammenligner med feks Princess eller Meridian. NordWestene går med baugen lavere i vannet (tror engelsk mennene kaller det "degrees heel") Men hele svære platformen vår henger i lufta - og da blir det en lang vektarm Redigert 4.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Du kan godt kalle det vektarm, men i fysikken kaller man det det oftest arm, dersom vi snakker norsk da. Moment = Kraft x arm. Wikipedia Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 rent prinsippielt forholder jeg meg ikke til Wikipedia - de er ikke godkjent som kilde vi kan godt spikke fliser. Det viktigste for meg er hvordan båten blir i sjøen. At man henger noe 1 meter bak badeplatformen som veier 70-100 kg vil påvirke båtens oppførsel i vannet. I hvilken grad det er noe å bry seg om er opp til hver. Men jeg mener det er viktig å vite at det påvirker . da kan man være forberedt. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Ikke jeg som spikket, men tenkte bare jeg ville informere deg om at arm faktisk blir omtalt som distansen fra kraftens angrepslinje til rotasjonssenteret, og ikke vektarm - siden du korrigerte meg. Dersom du tar med deg 3-4 voksne på tur, i tillegg til dine egne, så får de beskjed om å sette seg i båtens senter? Er vel ikke kano du har? Selv med mindre daycruisere kostet jeg avgårde i 30 knop alene eller med 4 voksne i sittegruppen akter uten savn av større flaps. Varierende opp-pakning på sommerferie kan ha betydning (alle har jo med seg så mye nå om dagen sykler, griller, teak møbler, osv. osv.), men dette stuves sikkert ikke på badeplattformen. Tilbake til saken: Dersom man ikke kjører race tror jeg de fleste ikke har problemer med en 40-70 kg jolle på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) Tilbake til saken: Dersom man ikke kjører race tror jeg de fleste ikke har problemer med en 40-70 kg jolle på badeplattformen. Men man kommer fort opp i 100 kg om man nærmer seg en Arimar 360 som er drømmejolla til mange 141/2 åringer. Bakpå en 32 foter 1/2 meter utenfor badeplatformen mener jeg det kan bli merkbart om man kjører i tung sjø. Om man er bevisst på slikt da. har vi 3-4 voksne på tur må vi nok fordele vekten jevnt for å få optimal gange. Kanoen er både lang og smal Redigert 4.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Løfter denne tråden opp igjen, selv om den begynner å bli gammel. Ble det montert TG daviter på Bavaria'n? Og hvordan ble i så fall dette? Kommer ikke daviten for langt inn, slik at jolla kommer i konflikt med akterenden på moderskipet? Setter pris på bilder dersom noen har montert denne på en 32 Sport Sitér dette innlegget Link to post
Espedal7 Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Har under utvikling daviter for større båter. Norskutviklet og leveringsklar om kort tid. Har vært testet ut på Bavaria 33 Sport med Suzumar 270 på ifjor sommer, og den fungerte utmerket da disse daviderene bygger litt nedover. Kommer for salg ila 2 uker. Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Espedal7 Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Slik ser det ut på en Bavaria 33 Sport. En stor fordel ved dette er at det kan fjernes helt når det ikke brukes, eller når båten er sjøsatt og plattform skal benyttes for bading f. eks. Norskprodusert og i syrefast stål. Slik ser det ut på båt; Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Hvordan får du jolla opp dit? Sitér dette innlegget Link to post
Espedal7 Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Hei. Du får den opp ved hjelp av egne muskler. Løfter baugen oppå, og drar den videre med tau f.eks på båten. Jeg har greit dratt opp båt på ca 60kg alene i fjor sommer. Skal komme tilbake med flere bilder i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Espedal7: Ser frem til flere bilder. Ligger jolla på bildet så langt ut at pongtongene går klar av akterenden (utstikkerne) på Bavaria'n? Utfordringen min er en jolle på 2,90, så denne må helt klar av båten.... Hva blir prisen på dette systemet, og hvor kan man finne ytterligere info? Sitér dette innlegget Link to post
Espedal7 Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Se gjerne denne annonsen, og gi meg en telefon :-) Den som det er bilder av er prototypen som ble testet ifjor sommer. Den nye som er i produskjon blir mye bedre :-) http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55784998&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.