Guest Kaptein Fredrik Startet 21.Desember.2009 Del på Facebook Startet 21.Desember.2009 (redigert) Hei! Jeg har planlagt å kjøpe meg en motorbåt til rundt 17 tusen, men hvordan båt bør jeg velge? Motorer, hva er best? GPS/kartplotter? Bør jeg ha noen lanterner på båten? Jeg har tenkt rund 9,9 hk motor, men har også sett 50 hk. 50hk er vel dyrest i drift?Er trifoilene noe å satse på? Redigert 21.Desember.2009 av FredrikSagen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 krosn båt har du sett ut ? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
enter4u Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Er ikke sikkert en 5o hester er dyrere i drift. Regn ut antall Nm/t så finner du fort ut hvem som er dyrest. Går ut fra at det er en planende båt du prater om?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Spørs hva du skal bruke båten til, når på døgnet du vil bruke den, og hvor fort du vil det hele skal gå! For den prisen kan du vel få alt fra en sliten tresnekke til en liten racer med to seter og motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Tusen takk for svar. Jeg tenkte en liten rask båt. Som er billig i drift. Jeg ska for det meste kjøre på dagen. Er mercury et grei motor? Suzuki? Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 korsn alder skal du ha på motor? korsn båt? har du sett ut noe? Suzuki gir mye mere power på tidligere 90 mod en andre i samme str. Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
kaptein02 Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Hei. Har en 1988 mod Mercury (25hk) sjølv. Kjempefornøgd med motoren! Absolutt å anbefale! Lanterne treng du vel ikkje om du kun skal køyre på dagen,men kan være "kjekt å ha" Angåande GPS/Kartplotter er vel de strengt tatt ikkje nødvendig i ein so liten båt,med mindre du skal lange distanser i ukjente farvann (noko som eg ikkje trur du skal i ein so liten båt). Kan være greit med ein liten handholdt GPS om du finn det nødvendig! Til 17000 kan du ikkje forvente so altfor mykje. Her får du vel det du betalar for...Om det er speed båt du skal ha er Winrace 13 o.l eit alternativ. Dei går ganske bra med 15hk, og du får ein bra fartsfølelse! Ellers er det vel bare å sei skip o hoy og lykke til! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
kaptein02 Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Winrace 13 med Yamaha 9,9 15hk maskin. 17000,- http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19783657 Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Hvordan håndholdt GPS/kartplotter bør jeg velga da? Kan man bruke en vanlig bil gps til 1000 lappen og bare legge inn bluechart, eller blir det mer avanserte saker? Takker på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20307460 60 er meget bra , har brukt denne med bluecharter en stund nu. 76 funker også men trikset er å finne en brukt med bluecharter på som dekker ditt område , hvis ikke koster karte 1500.- Piratkopier av kart finnes men de bør du styre unna før de er ulovlig. Redigert 21.Desember.2009 av Glenners (see edit history) Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
kaptein02 Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Rådene til Glenners ser ut til å være bra Sjølv har eg bare brukt GPS'en til å måle fart med! Siden eg ikkje går so altfor lange distanser med min 12 foter,og er lommekjent her i fjorden, blir den kun medbrakt ned i båten når eg skal måle fart. Et viktig tips! For all del, ta med deg GPS'en heim frå båten! Ikkje la den ligge der,då blir den ganske sikkert stjelt! (sier dette av egen erfaring...) Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
magnumlars Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Eg brukar denne i både Finnmaster 5300 med 80 hk og i Halco 29`en. http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=83315 Eg har ikkje sjøkart på min, men går inn på www.norgeibilder.no og finn posisjonar på veipunkt som eg legg inn i gps`en (sjekkar mot sjøkart i papirformat). Du kan legge inn so mange veipunkt at so lenge du ikkje reiser på langtur greier du deg lenge med veipunkt og sjøkart som du printar ut gratis på www.kystverket.no. Til denne typen bruk greier du deg og med dei rimeligaste gpsane utan kart. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=84154 Eg er meget fornøgd med min Garmin Etrex Vista Hcx, spesielt med tanke på nøyaktighet. Har sjekka opp mot norgeibilder.no fleire ganger og finn at den er innanfor 2 meters nøyaktighet. No skal vistnok Vista Hcx ha meir følsom antenne en den rimeligaste varianten utan kart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Tusen hjertlig takk for svar Jeg skal som jeg kan får tak i en slik Garmin etrex vista hcx. Er det innebygd kart? Pappa har en gammel garmin quest, den var det innebygd kart på. Det var et ganske basic kart, det funker til mitt bruk. Er det noe sånt på etrex vista hcx gpsen? kan man laste ned kart? Piratkopiering er vel ikke det beste alternativet? Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19704001 Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
kaptein02 Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Glenners,du klarte å hoste opp ein GPS akuratt lik den som eg brukar :-) Ganske grei GPS, enkel å betjene! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.