Jump to content

Gratulerer med Dagen! - vintersolverv

Lukabella

Recommended Posts

Bor nesten midt i mellom disse byene du nevner, bor i Al-Wakrah, som er 20km fra Umm said, eller Mesaieed som det heter nå, og ca. 10km fra Doha... Jobber i Mesaieed, hvor vi har fabrikken... Landet er Qatar da som er et aldri så lite emirat vest i den persiske gulf (arabian gulf)... Coordinatene skulle være sånn omtrentlig: 25°10'41.43"N 51°35'56.06E Da finner en meg..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 år senere...

Da er det kun et drøyt døgn til "solen" snur, klokken 12.12 fredag 21 desember er solen på sitt laveste.. Da går det sakte men sikkert mot lysere tider. Dagen i morgen er 10 sekunder kortere enn dagen i dag

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dagen i morgen er 10 sekunder kortere enn dagen i dag

Evt, dersom den såkalte spådommen fra Maya-kalenderen skulle vise seg å stemme, så kan den bli veldig mye kortere.... :lol::lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Da er det kun et drøyt døgn til "solen" snur, klokken 12.12 fredag 21 desember er solen på sitt laveste..

Ikke for å være pirkete, men det er vel ikke slik at solen er på sitt laveste midt på dagen, selv om det er årets korteste dag....

Jeg vil anta at solen er vesentlig høyere på himmelen kl. 12.12 i morgen enn den er kl. 09.13 feks...

At den er lavere enn på samme tid i dag og lørdag, er en helt annen sak og jeg skjønner at det er det du mener, men ..... av og til, er det artig å tolke skriften bokstavelig.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tja, man kan egentlig hevde at det første vårtegnet passerte vi ved høstjevndøgn:

Siden dag-lengden kan beskrives som en sinus-kurve over året, vil tangenten til kurven snu akkurat ved høstjevndøgn. I praksis vil det si at "dag-minkingen" blir mindre etter høstjevndøgn, vi kan si at vi aner at bunnen (vintersolverv). Matematisk sett er den 2. deriverte=0 akkurat i høst/vårjevndøgn...

"Nedturen" kommer ved vårjevndøgn, som tilsvarende sett kan betraktes som det første høst-tegnet... :worry:

Men det tenker vi ikke på nå, her er det bare en lett forbauselse over hvor kort tid det er siden Storefri ble pakket inn, og ditto kort tid til utpakking igjen!

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Men det tenker vi ikke på nå, her er det bare en lett forbauselse over hvor kort tid det er siden Storefri ble pakket inn, og ditto kort tid til utpakking igjen!

For min del, er vinteren i burka mye lengre enn i fjor vinter.

Da var den på og av igjen i løpet av fire helger. (mao tre hele uker pluss litt helg i begge ender.) Det var februar, så siden jeg allerede har andre eller tredje uke i Burka nå, så blir det nok en mye lengre vinter.. sukk.... men så snart jeg misstenker at vinteren mer eller mindre er bak oss, skal Burkaen av igjen og så fort isen utenfor havna råtner, skal jeg utpå.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Guest Avmønstret#
Jobber i Mesaieed, hvor vi har fabrikken... Landet er Qatar

Huffda, stod mye fælt i den artikkelen, som du linket til, om landet du bor i:

-----------------

According to the US State Department, expatriate workers from nations throughout Asia and parts of Africa are routinely subjected to forced labor and, in some instances, prostitution.[3] Most of these people voluntarily migrate to Qatar as low-skilled laborers or domestic servants, but are subsequently subjected to conditions indicative of involuntary servitude. Some of the more labor rights violations include beatings, withholding of payment, charging workers for benefits which are nominally the responsibility of the employer, severe restrictions on freedom of movement (such as the confiscation passports, travel documents, or exit permits), arbitrary detention, threats of legal action, and sexual assault.[3] Many migrant workers arriving for work in Qatar have paid exorbitant fees to recruiters in their home countries – a practice that makes workers highly vulnerable to forced labor once in Qatar.[3]

------------------

Men jeg antar at du ikke er der på tvangsarbeid eller som prostituert?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...