Jump to content

Hva nå: sabb 2 syl diesel med store rustskader/lekkasje i toppen

Uglesett

Recommended Posts

hei og hå.

Var en lykkelig båteier av en Huwa med en 22 hk sabb diesel her i høst. Det har snudd til en litt ulykkelig eier fordi motoren stoppet på siste tur før opptak og det har blitt påvist store rustskader (lekkasje) i topplokket på Sabb'en. Har hatt fagfolk til å se på motoren og de gav meg ingen store forhåpninger. En i havna tipset meg om båtplassen.

Hva gjør en arme båteier som er blakk og uten særlig motorkunnskap. ( kjøpe campingvogn)

Ja - hva skal en båteier med lite motorkunnskap gjøre??

Jeg har overhalt en 30 hk Sabb - uten kunnskap, men med mange telefoner til Sabb i Bergen. Terje Lund heter en kar som jobber der, han er både kunnskapsrik - pluss at han gir fornuftige råd!

På motoren din, under startsveiva, er det et lite messingskilt med motor type betegnelse, produksjonsår og serienummer. Det er kanskje overmalt - se om du finner disse opplysningene. Da er det lettere å be om råd og hjelp (også hos Sabb i Bergen).

En 22 hk sabb har to topplokk - er begge skadet?

Er du (og dine fagfolk) sikker på at det er topplokk som er skadet? Oftest er det eskosmanifold som ruster hull først. Da kan det sprute kjølevann, men trenger ikke være så dramatisk. (hull i støpejern repareres fint med "kjemisk metall" så lenge det ikke er høyt trykk bak hullet)

Kan det være andre årsaker til motorstopp? For eks tett dieselfilter?

Kan det være så enkelt som at topp pakningngen røk?

Hvis du etterhvert finner ut at du står foran en stor og dyr reparasjon, synes jeg du kan vurdere å kjøpe en 10 hk sabb. De finnes det en del av tilsalgs, ofte av kyndige hjemme mekanikere som overhaler disse som hobby. Kanskje noen er interessert i å bytte en skadet 22 hk mot en fungerende 10 hk?

22 fot båt betyr at du får samme fart med en 10 hester. Støyen ombord vil heller ikke endre seg nevneverdig, kanskje til og med litt mindre støy på sakte fart.

Flere titusener er det uansett ikke lurt å legge ut på en 35 år gammel sjøvannskjølt motor! Du kan få deg en god brukt ferskvannskjølt av samme type til 8-10.000,-, da passer alt overens og det er bare å løfte ut den gamle og sette inn den nye. Alternativt bytte til en annen type motor, men da følger det med en del ombygninger som tar tid og koster litt. Om du ikke kan skru selv ville jeg ikke engang vurdert å gjøre noe med den gamle motoren, desverre...

Følg med på finn.no, der er det ofte slike motorer til salgs. De er heller ikke så veldig lettsolgte lenger, så det burde være mulig å finne en bra motor til en OK pris.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
22 fot båt betyr at du får samme fart med en 10 hester. Støyen ombord vil heller ikke endre seg nevneverdig, kanskje til og med litt mindre støy på sakte fart.

Det kan vera rett, men der er STOR forskjell på propell og aksling mellom desse to, eg ser for meg at det kan verta ein ikkje heilt liten jobb å få båten tett rundt hylsa etter eit slikt skifte.

Magne

hmmm...

Det er et valg jeg ikke tørr uttale meg om... Er mekanikeren en du stoler 100% på, og er han kompetent til og avgjøre / anta en tilstand?

Her blir det omtrent 50 50 spør du meg...

Stoler du på mekanikeren og har en god magefølelse går du for det. Litt dårlig følelse lar du være... men en topp til under 2000 tror jeg vel ikke du finner...

Innlegget sier vel lite.... Men det er "klin umulig og si noe om kvalitet på topp, arbeid til en mekaniker eller resten av tilstanden på motoren din uten og fått annen info enn fra internet. Selv en "usynlig" sprekk i toppen kan gi deg maaange ulykkelige timer...

Men God Jul må du ha uansett! (Kan du ikke kjøpe det til fruen i julepresang) hehe... ho av mi er helt sikkert fornøyd når ho får gave i metall til 5 båtpenger...:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...