Uglesett Startet 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2009 hei og hå. Var en lykkelig båteier av en Huwa med en 22 hk sabb diesel her i høst. Det har snudd til en litt ulykkelig eier fordi motoren stoppet på siste tur før opptak og det har blitt påvist store rustskader (lekkasje) i topplokket på Sabb'en. Har hatt fagfolk til å se på motoren og de gav meg ingen store forhåpninger. En i havna tipset meg om båtplassen. Hva gjør en arme båteier som er blakk og uten særlig motorkunnskap. ( kjøpe campingvogn) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Hvilken type Sabb er det da. 22 hester tyder på at det er en 2GZ du har Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
killmeister Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 (redigert) har du sjekket tråden med alt om sabb? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37446 Ellers er det en i Lillesand som kaller seg Dymek (Bjarne Hauge). Han er veldig god på sabb, og selv har jeg gode erfaringer fra ham! Redigert 21.Desember.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Noen som har deler her: 1) http://bat.autodb.no/autodb/frame_search.w...38;_cmd=similar 2) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18259545 Annonsene er utgått på dato, men det er ikke sikkert delene er solgt? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Husker det sto en forlatt 2GZ i Marieholm gjestehavn i Strømstad i fjor sommer. Så ut som den hadde stått der noen år Marieholm Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
spk Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Ja - hva skal en båteier med lite motorkunnskap gjøre?? Jeg har overhalt en 30 hk Sabb - uten kunnskap, men med mange telefoner til Sabb i Bergen. Terje Lund heter en kar som jobber der, han er både kunnskapsrik - pluss at han gir fornuftige råd! På motoren din, under startsveiva, er det et lite messingskilt med motor type betegnelse, produksjonsår og serienummer. Det er kanskje overmalt - se om du finner disse opplysningene. Da er det lettere å be om råd og hjelp (også hos Sabb i Bergen). En 22 hk sabb har to topplokk - er begge skadet? Er du (og dine fagfolk) sikker på at det er topplokk som er skadet? Oftest er det eskosmanifold som ruster hull først. Da kan det sprute kjølevann, men trenger ikke være så dramatisk. (hull i støpejern repareres fint med "kjemisk metall" så lenge det ikke er høyt trykk bak hullet) Kan det være andre årsaker til motorstopp? For eks tett dieselfilter? Kan det være så enkelt som at topp pakningngen røk? Hvis du etterhvert finner ut at du står foran en stor og dyr reparasjon, synes jeg du kan vurdere å kjøpe en 10 hk sabb. De finnes det en del av tilsalgs, ofte av kyndige hjemme mekanikere som overhaler disse som hobby. Kanskje noen er interessert i å bytte en skadet 22 hk mot en fungerende 10 hk? 22 fot båt betyr at du får samme fart med en 10 hester. Støyen ombord vil heller ikke endre seg nevneverdig, kanskje til og med litt mindre støy på sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Flere titusener er det uansett ikke lurt å legge ut på en 35 år gammel sjøvannskjølt motor! Du kan få deg en god brukt ferskvannskjølt av samme type til 8-10.000,-, da passer alt overens og det er bare å løfte ut den gamle og sette inn den nye. Alternativt bytte til en annen type motor, men da følger det med en del ombygninger som tar tid og koster litt. Om du ikke kan skru selv ville jeg ikke engang vurdert å gjøre noe med den gamle motoren, desverre... Følg med på finn.no, der er det ofte slike motorer til salgs. De er heller ikke så veldig lettsolgte lenger, så det burde være mulig å finne en bra motor til en OK pris. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 22 fot båt betyr at du får samme fart med en 10 hester. Støyen ombord vil heller ikke endre seg nevneverdig, kanskje til og med litt mindre støy på sakte fart. Det kan vera rett, men der er STOR forskjell på propell og aksling mellom desse to, eg ser for meg at det kan verta ein ikkje heilt liten jobb å få båten tett rundt hylsa etter eit slikt skifte. Magne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Kona var motstander av at vi skulle kjøpe båt og liker ikke tanken på at hun skal få rett. Bare glem det! Kona får alltid rett til slutt uansett, på den ene eller andre måten . Det er bare å bite det i seg og deretter stake ut veien videre..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
killmeister Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 hmmm... Det er et valg jeg ikke tørr uttale meg om... Er mekanikeren en du stoler 100% på, og er han kompetent til og avgjøre / anta en tilstand? Her blir det omtrent 50 50 spør du meg... Stoler du på mekanikeren og har en god magefølelse går du for det. Litt dårlig følelse lar du være... men en topp til under 2000 tror jeg vel ikke du finner... Innlegget sier vel lite.... Men det er "klin umulig og si noe om kvalitet på topp, arbeid til en mekaniker eller resten av tilstanden på motoren din uten og fått annen info enn fra internet. Selv en "usynlig" sprekk i toppen kan gi deg maaange ulykkelige timer... Men God Jul må du ha uansett! (Kan du ikke kjøpe det til fruen i julepresang) hehe... ho av mi er helt sikkert fornøyd når ho får gave i metall til 5 båtpenger... Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Hei! Har en hel 2G '84 modell i deler. Den gikk seg varm for et par år siden og sprengte til slutt toppakningen. Mener toppene på denne er ok. Uansett hvis du får fikset motoren for 5000 og den blir ok etter dette, er ikke det noe å si på. R Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.