skiboat Startet 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2004 Hei Har en eldre (midten av 80-tallet) 25HK påhengsmotor av merket Yamaha. Denne er tosylindret og den nederste sylinderen tar inn vann. Motoren går bra så lenge man er i "farta" men står den på tomgang så blir det for meget vann som fører til pluggbytte. Har sjekket og mener at toppakningen er i orden. Snakker vi om en sprekk i blokka eller finnes det andre alternativer ?? André Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 Problemet ditt skyldes muligens utett simmer-ring der hvor drivakslingen fra propellen går inn i motoren. Ingar har skrevet en del om dette problemet her: http://iotech.no/baat/artikler/utenbords.htm Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
skiboat Svart 23.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 Har lest artikkelen og det ser ut til å være svaret der. Når jeg overtok motoren så jeg at propellen ikke var helt bra. Vil ubalanse i propellen skade simmerringen side dette vil føre til kast i drivakslinge opp til veiva. Altså større påkjenning for simmerringen? Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 Jeg har ikke noe tro på at ubalanse i propellen vil forplante seg oppover akslingen og gi en slik skade. Ved ubalanse i propellen går det nok først og fremst ut over lagringen av selve propellakslingen (nede) og lagrene/drevene i gearhuset. Lekkasje i simmer-ringen oppe ved motoren skyldes nok heller at rust på akslingen har gjort en uønsket "slipejobb", eller mer langvavrig "naturlig" slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2004 Vil ubalanse i propellen skade simmerringen side dette vil føre til kast i drivakslinge opp til veiva. Altså større påkjenning for simmerringen?Nei, det du beskriver er et kjent problem med disse motorene og skyldes en mindre god konstruksjon av stammen på motoren.Tidlig på 80-tallet vare det enda verre, spes. på 30hk utgaven. (100% havarerte...) Men du har antagelig den modifiserte stammen med to store (ca en 10-øring) dreneringsnull foran på stammen. Under disse sitter det en foring av plast rundt akselen som skal begrense trykket i kammeret. Denne bør sjekkes. Du bør snarest bytte simmer-ringene, nedre veiv-lager må antagelig også byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.