Noflow Startet 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2009 hei hvordan er det å få frakta båt på henger på denne tiden av året? hvis jeg f.eks. finner en båt på østlandområdet og finner ut at jeg bare må ha den, foretrekker jeg jo selvsagt å få henta, istedet for å få sendt. bor selv i ålesund, så er et stykke ned til østlandet, men det jeg lurer på er jo hvordan det er å få kjørt opp båten på denne tiden av året, kommer nok til å leie henger på statoil el. med brems, vet ikke om de har vinterdekk på hengerne jeg? er det lurt å ha en skikkelig trekkbil nå? er snakk om båtvekt på ca 300 kg. duger en opel vectra 2,0. eller må man ha noe kraftigere? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Bil og vekt er nok ikke noe problem. Opelen greier en liten lett båt/henger. Casen er vel selve hengeren. Jeg ville valgt en med brems (selv om båten er liten og lett) og helst med vinterdekk evt. nye helårsdekk. Vil ikke anbefale leiehenger fra Statoil eller andre bensinstasjoner. Ofte slitte hengere som kun er brukt av ukyndige. Lei heller en av en forhandler eller spesialisert hengerutleie. Ellers er det vel som alle andre bilturer på glatta / turer med båten på henger. Ta det pent, husk skikkelig sikring, at du har økt bremselengde og alt det der. God tur Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Blom'en Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Sørg for å ha kjettinger også til hengeren ! Hurtigkjettinger er å foretrekke, da disse er fine og greie å kjøre med, samt å legge på. Er spesielt i nedoverbakker du kan ha behov for å legge på kjettinger. Vil også anbefale en 4x4 bil, da disse har mye bedre stabilitet å trekke med enn 2wd. Har du kun forhjulstrekk er det en forutsetning at du og har kjettinger til bilen. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Du skal jo ikke over noen fjelloverganger, så dette er overhode ikke noe problem. Folk kjører jo med henger landet rudt hele tiden. Hadde ikke tenkt over problemet engang. Kjørte senest igår kveld rundt med en 20' Polar på henger. (På snøføre) Du avpasser selvsagt kjøringen til forholdene. JI Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Bruk for all del ikke kartplotter i bilen, sats på papirkart og krysspeiling!! Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Du skal jo ikke over noen fjelloverganger, så dette er overhode ikke noe problem. Folk kjører jo med henger landet rudt hele tiden. Hadde ikke tenkt over problemet engang. Kjørte senest igår kveld rundt med en 20' Polar på henger. (På snøføre) Enig så lenge du har vinterdekk, men mange hengere er utstyrt kun med sommerdekk. Dette KAN også gå bra, men om du skulle komme ut for glatte veier så er dette risikofylt. En annen sak er hva forsikringsselskapet ville si ved en ulykke dersom det er sommerdekk på.. Jeg hadde gjort følgende: Med sommerdekk - ikke kjøre Med vintdekk og fine værmeldinger - kjøre Med vinterdekk og dårlige værmelding - ikke kjøre, evt. vurdere nøye Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
tomeriks Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Jeg hentet camingvogn i telemark i går kveld. På sommerdekk. Campingvogna veier 1500 kg og har boggie. Vet ikke om det har noe å si.. Hadde forventet at det skulle slenge, men det var ikke anntydning til noe som helst.. Bilen var nok litt kraftigere enn din (Land Rover Discovery 3). Eneste bekymringen jeg ville hatt, var oppbremsing på is/snøføre. Da vil kanskje hengeren skyve bilen din? Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Fikk beskjed om at alle hengere, både varehengere og båthengere, ble levert med helårsdekk som er godkjent for helårsbruk da jeg kjøpte båthenger for 2-3 år siden. De fleste biler av en viss størrelse har vel tillatt hengervekt på mellom 1-1,5 tonn så vekten skulle vel ikke ha så mye å si såfremt du ikke skal opp bratte og glatte bakker og kjører kun forhjulstrekk. Alltid en fordel med brems på hengeren også er jo boggiehengere mer stødige å dra etter seg da, men utifra vekten du oppgir på båten så blir det vel ikke aktuelt med boggiehenger. Så lenge værmeldingen ikke melder om mye nedbør og store snømengder så hadde jeg ikke betenkt meg på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Vi peiser hele sørnorge rundt med rallybil på henger, hengern veier nok 2 tonn ferdig lasta, trekker med transporter syncro, men har tidligere trekt med vanlig transporter, piggdekk på hengern er et must og kjettinger til bil og minst en aksel på hengern bør være med i tilfelle man råker borti noe isføre! Reservehjul til hengern ville jeg også hatt med på en såpass lang tur! Viktig at bremser er i orden! Av erfaring er piggdekk bedre enn piggfritt da de biter bedre og "drar inn" hengern lettere ved skrens og brems! Redigert 22.Desember.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mouche Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Fikk beskjed om at alle hengere, både varehengere og båthengere, ble levert med helårsdekk som er godkjent for helårsbruk da jeg kjøpte båthenger for 2-3 år siden. Sommerdekk er da også godkjent for bruk om vinteren, dog under den forutsetning at føreforholdene tillater det som vel i praksis betyr veibane fri for snø og is? Lite trolig at man kan forvente slike kjøreforhold om vinteren på fjellovergangene i Sør-Norge vil jeg tro! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
snart Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Hvis man føler det aller minste ubehag ved tanken på å kjøre om vinteren med henger, skal man etter min mening la det være. Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke noe problem å kjøre med henger på vinterføre så lenge man tar de rette forholdsreglene. Redigert 22.Desember.2009 av snart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Loven sier vel at dersom bilen har piggdekk skal også tilhengeren ha det. Har bilen friksjonsdekk kan tilhengeren fortsatt ha piggdekk. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Ref: TysseVi gjør oppmerksom på at tilhenger skal være skodd etter kjøreforholdene. Det er derimot ikke noe krav om kjøring med piggdekk på tilhengere, selv om bilen er utstyrt med dette. Er det snø, slaps eller is i veien er sommerdekk forbudt. Tysse leverer helårsdekk på alle tilhengere med 13" og 14" hjul som standard. Ref; Norsk Camping Guide 2009 Vinterdekk: Omvinteren er det generelt ikke tillatt å kjøremed sommerdekk.Man kan kjøre med vinterdekk med eller uten pigger. Helårsdekk kan også brukes. Bruk av piggdekk er tillatt fra 1.11 til første mandag etter påske. INordland, Troms og Finnmark er piggdekk tillatt i perioden15.10 ti l1.5.Dersom vær- og føreforhold krever det, er det tillatt å bruke piggdekk også utenomdisse periodene.. Tråd om samme emne i OT Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 her var det mange fine svar ;) er altså ikke noe å frykte sålenge det er helt ok vær og vind? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.