Jump to content

Yanmar 18 HK (1998) slukker etter 5 minutt

mingebretsen

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lite kjennskap til motor, håper derfor på litt råd fra dere trofaste båtplassen medlemmer :flag:

Hadde tenkt med en seiltur i den fine snøen i dag, på med tykt tøy og full seildress bar det ned til båten. Startet motor, koblet fra strømkabelen til land og kveilet opp ledning. Rett før jeg skal ta fortøyningene slukner motoren. Jeg prøver å starte den igjen, men da vil den ikke. Kom ned noen timer senere på dagen, akkurat det samme skjedde.

Hvorfor skjer slikt? Jeg er nokså sikker på at det kom kjølvann, men ikke bombesikker. Dette må jeg dobbeltsjekke imorgen når det er lyst.

Hvordan forhindre slike problemer?

Redigert av mingebretsen (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

Skulle prøve å brekke opp litt is rundt båten idag (bare 1 meter ut til seilbart vann) med motorkraft. Motoren startet lett og gikk i sikkert oppimot 20 minutt. Deretter begynte turtallet å gå i berg å dalbane før motoren slukket.

Kan dette også skyltes vann i filter? Det å tømme filterhusene, er det lett å gjøre? Ikke fiksa særlig på motor før, men man lærer jo ettersom man går:) Om det er fukt i tank, er det så enkelt som det er på påhengs motorer, bare å helle oppi noe "anti kondens"?

Takk

Dersom det turtallet auka utan at du gav meir gass så er det neppe vatn i dieselen.

Dersom det er vatn i dieselen så plar motorane mista all kraft og turtallet fell til motoren stoppar.

Gjer deg kjent med drivstofftilførselssystemet først som sist.

Rekkefølgen bør vera slik:

-drener tanken om mogeleg

-sjekk vassutskiljar og filter

-skift filter om naudsynt

-luft systemet. Dvs. opna skruar på toppen av motoren og pump diesel til det kjem rein diesel

Dersom det er ein 2GM20 du har så er det ein liten flat hendel på dieselpumpa. Hendelen er ca. 5 cm lang og er plassert på styrbord side av motoren. Følg slangen frå tanken om du ikkje finn hendelen på annan måte.

Lykke til.

Ask

Hei

Eg reknar med at du meinar motorolja og ikkje dieselolja.

Bruk olja slik Index skriv.

Eg har brukt 15/40-olja på våre 2GM20F-motorar i seks år, og ser ingen grunn til å skifta.

Dette er ei rimeleg og god olja du kan bruka heile året.

Eg har standardisert oljene mine mest mogeleg, slik at eg brukar same olja på båt, bil og kompressormotor.

Eg kjøpar den på Grønner i Bergen for under 400 kr for 20 liter.

Eg vil rå til at du nyttar dagen på å rensa dieselsystemet på motoren. Dieselpumpa blir neppe betre av å stå med vatn i.

Dersom du ikkje har tid eller det som skal til for å rensa tanken, så kan du kopla ein slange frå pumpa eg skreiv om i mitt forrige innlegg og ta denne til ein kanna.

Igjen lykke til.

Ask

Begynnte og bli litt urolig her :sad: på min gammle Yanmar YSB12G hadde jeg samme problem. Da jeg slapp kompresjonen kom det røyk ut av utsugningsrøret og jeg hørte en merkelig lyd inni motoren. Jeg har skrudd en del på yanmar, og vet at dette ikke er rett, jeg tok motoren inn på verksted ganske med en gang, og de fant sprekk i toppen og vann i sylinder(som forklarer den rare lyden) :nonod: Fikk en trist beskjed at motoren var slitt og det vil komme på 30,000 og reparere den, og da ville jeg kansje ha den i 5 år. Men no skal jeg få meg en Yanmar 3GMD ut i April :cheers_wine: 22,5 hk, 3 sylindret, 3600 o/m :sailing:

Lykke til med motoren i fremtiden :saint:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...