mingebretsen Startet 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2009 (redigert) Hei, Jeg har lite kjennskap til motor, håper derfor på litt råd fra dere trofaste båtplassen medlemmer Hadde tenkt med en seiltur i den fine snøen i dag, på med tykt tøy og full seildress bar det ned til båten. Startet motor, koblet fra strømkabelen til land og kveilet opp ledning. Rett før jeg skal ta fortøyningene slukner motoren. Jeg prøver å starte den igjen, men da vil den ikke. Kom ned noen timer senere på dagen, akkurat det samme skjedde. Hvorfor skjer slikt? Jeg er nokså sikker på at det kom kjølvann, men ikke bombesikker. Dette må jeg dobbeltsjekke imorgen når det er lyst. Hvordan forhindre slike problemer? Redigert 22.Desember.2009 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Spesifiser motormerke ditt i tittelen, ellers blir tråden din stengt. Red: Sånn ja :) Redigert 22.Desember.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Bartesam Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Hvis du har dieselmotor så kan det være tette drivstoffiltere pga voksing. Er det vinterdiesel på den, eller er det sommerdiesel Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
mingebretsen Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Er diselmotor ja. Liten peiling på motor, og mye å lære merker jeg. Tja, vinter eller sommerdiesel Er nå avgiftfridiesel kjøpt på lokal bensinstasjon. Hvor får man spessiel vinterdiesel? Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Tok meg en juleseilas på juleaften, motoren startet uten problemer. Det var da varmegrader, dagene før hadde det vært kalde grader. Skal det så lite kulde (et par minus) til før motoren ikke starter? Eller var det noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Mest sansynlig litt vann i et filter eller tank. Prøv å tømme filterhusene. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
mingebretsen Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei igjen. Skulle prøve å brekke opp litt is rundt båten idag (bare 1 meter ut til seilbart vann) med motorkraft. Motoren startet lett og gikk i sikkert oppimot 20 minutt. Deretter begynte turtallet å gå i berg å dalbane før motoren slukket. Kan dette også skyltes vann i filter? Det å tømme filterhusene, er det lett å gjøre? Ikke fiksa særlig på motor før, men man lærer jo ettersom man går:) Om det er fukt i tank, er det så enkelt som det er på påhengs motorer, bare å helle oppi noe "anti kondens"? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Dersom det turtallet auka utan at du gav meir gass så er det neppe vatn i dieselen. Dersom det er vatn i dieselen så plar motorane mista all kraft og turtallet fell til motoren stoppar. Gjer deg kjent med drivstofftilførselssystemet først som sist. Rekkefølgen bør vera slik: -drener tanken om mogeleg -sjekk vassutskiljar og filter -skift filter om naudsynt -luft systemet. Dvs. opna skruar på toppen av motoren og pump diesel til det kjem rein diesel Dersom det er ein 2GM20 du har så er det ein liten flat hendel på dieselpumpa. Hendelen er ca. 5 cm lang og er plassert på styrbord side av motoren. Følg slangen frå tanken om du ikkje finn hendelen på annan måte. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Takk takk Ask! Har fått tømt filteret nå, var helt fult. Når jeg nå ser litt rundt her ser det ut som oljetanken er nesten tom. Hva slags olje tar en slik motor? Er en yanmar 2gm20f Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Mineralsk 15W-40 olje pleier å være et sikkert valg til dieselmotorer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mingebretsen Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Etter påfyll av olje prøvde jeg å starte. Den slukket igjen raskt medfulgt av røyk fra lyddemper i luftintaket. Dette kan umulig være positivt.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei Eg reknar med at du meinar motorolja og ikkje dieselolja. Bruk olja slik Index skriv. Eg har brukt 15/40-olja på våre 2GM20F-motorar i seks år, og ser ingen grunn til å skifta. Dette er ei rimeleg og god olja du kan bruka heile året. Eg har standardisert oljene mine mest mogeleg, slik at eg brukar same olja på båt, bil og kompressormotor. Eg kjøpar den på Grønner i Bergen for under 400 kr for 20 liter. Eg vil rå til at du nyttar dagen på å rensa dieselsystemet på motoren. Dieselpumpa blir neppe betre av å stå med vatn i. Dersom du ikkje har tid eller det som skal til for å rensa tanken, så kan du kopla ein slange frå pumpa eg skreiv om i mitt forrige innlegg og ta denne til ein kanna. Igjen lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvilken oljetank? Mener du at det var lite olje på peilepinnen? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Om den begynner å gå med ujevnt turtall når du gir litt gass, kan det være diesel matepumpen, som er problemet. Se mere på min side hvor du kan lese om hvordan jeg løste dette problemet. Gå ned på siden til Dieselsystem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
mingebretsen Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Takk for all hjelp. Fikk hjelp av en motorkyndig, det var noe galt med olja. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 Begynnte og bli litt urolig her på min gammle Yanmar YSB12G hadde jeg samme problem. Da jeg slapp kompresjonen kom det røyk ut av utsugningsrøret og jeg hørte en merkelig lyd inni motoren. Jeg har skrudd en del på yanmar, og vet at dette ikke er rett, jeg tok motoren inn på verksted ganske med en gang, og de fant sprekk i toppen og vann i sylinder(som forklarer den rare lyden) Fikk en trist beskjed at motoren var slitt og det vil komme på 30,000 og reparere den, og da ville jeg kansje ha den i 5 år. Men no skal jeg få meg en Yanmar 3GMD ut i April 22,5 hk, 3 sylindret, 3600 o/m Lykke til med motoren i fremtiden Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.