Glenners Startet 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2009 jeg må ha ei pæra i topp lantærna mi, sia jeg har den framme på båten vil jeg ha ei på 5w sia jeg får den mitt i fleisen når det er skjømt ute. Har pr i dag ei 15watt og den lyser opp hele fjorn, får ei 10w snart mei vil helst ha 5w. Jeg finner ikke ei dobbelpola (sånn som tar inn strøm under og ikke på sia) i 5w , bare 10w. Er det noen som har sett ei slik i 5w noen plass. Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
BMP Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Det er da regler for hvor sterkt en lanterne skal lyse det er ikke lov og benytte svakere pærer eller pærer av annen konstruksjon en en lanternepære med rett stpende filanent. Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 ikke på så småe båter. Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
LM 605 Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Har du mulighet til å montere en form for skjerm under, slik at du ikke blir direkte blendet av pæren. Lanternen skal jo være synlig på en viss avstand, ellers er jo hele vitsen borte? Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Den er ikke for at jeg skal vises , den er kun montert for å få et stag til GPS antenna , og det ser litt kokko ut når den ikke er i bruk, har jo side lys på båten da. blir nok nøtt til å lage en skjermin inne i glasse på den. det er faktisk denne: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...508085;c:101206 Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
bellen Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 ......har jo side lys på båten da. Blinklys? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Har triksa mange ganger både med skjermer og svakere pære. Alternativet er jo elendig: å skru av lanterna. Slikt blendelys kan være fryktelig provoserende å skape mange farlige situasjoner. Bytt ut hele pæreholderen er mitt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 lurer på om jeg skal lime på alu folie på insiden av lanterna heller , vil tro dette blir det letteste. Blinklys og ryggelys må man ha :P Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
Poseidon Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Den er ikke for at jeg skal vises , ..... Det er mulig at jeg misforstår deg; men lanternen er jo nettopp for at du, dvs båten din, skal kunne oppdages av andre . . . . Hvis du bare går med sidelanterner og eventuelt akterlanteren vil du oppfattes av andre som en seilbåt! blir nok nøtt til å lage en skjermin inne i glasse på den. Skjerm inne i glasset? Slik at den ikke lyser akterover mener du? Da vil du i verste fall ikke være synlig for de som innhenter deg - og det kan være temmelig skummelt. det er faktisk denne:http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...508085;c:101206 Den lanternen er oppgitt som "Ankerlanterne", dvs at den er rundtlysende. På en så liten båt som din har du anledning til å bruke denne som kombinert topp/akter-lanterne, men da må du selvfølgelig ikke blende av lyset i noen retning.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Glenners Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 får vel bruke ei 10w som er orginalt da. håper den er bedre en den 15w som står i nu. Denne skal ha 10w Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
enter4u Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Prøv ei pære som er 5w/21w. Er beregnet på baklys/bremselys. Da lyser den i 5w. Det har jeg nemlig prøvd Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 va å kika på de, men tar ikke de inn jordiga på sia og dobbelpolen under er for å styre værs sin krets? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
Naurstad Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Du kan bruke en 24V lampe på 10W, da vil du få svakere lys. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
enter4u Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Vet ikke. Men 5watts-delen lyste i hvertfall..... Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Du kan bruke en 24V lampe på 10W, da vil du få svakere lys. skal prøves :D Takk for et godt tips, Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.