Jump to content

Trenger tips om tilbakeslagsventil for vinterbruk

Bergen

Recommended Posts

Vår båt har lensepumpen montert i en liten sump i båtens bunn, vannets utløp er et godt stykke over vannlinjen og dermed er det til enhver tid endel vann igjen i slangen som ikke blir lenset ut. For å hindre at dette vannet renner tilbake i sumpen (=omtrent lik mengde som sumpen tar) er det montert en tilbakeslagsventil ,denne patenten virker fint helt til sjøen under båten kommer ned til en viss temperatur da ventilen (som innvendig består av noen gummilepper som og en kule) begynner å slippe tilbake vannet. Skiftet ventil i fjor uten hjelp og nå er tiden kommet når det igjen ligger en dam i bunnen av båten.

Årsaken er nok at gummien i ventilen blir stiv når det er kaldt. Men er det noen om har tips til en alternativ tilbakeslagsventil eller må jeg til med en manuell ventil? :santa:

Det finns mange varianter messingventiler med et fjærbelastet tettelokk, noen med gummisete. En svak fjær holder den åpen. De er selvfølgelig veldig avhengig av at det ikke blir liggende partikler på tetteflaten. Jeg har dessverre ingen erfaring å vise til.

Her er et par varianter.

http://www.biltema.no/Fritid/Hage/Vanning-...per/Bunnventil/

http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkluft/Ti...akeslagsventil/

Redigert av dvil (see edit history)

Jeg synes at en manuell ventil på lensepumpe ikke er noen god ide. Da ville jeg heller godta en liten vannpytt.

Ellers er det et vanlig problem at tilbakeslagsventiller ofte lekker, og at de gir større strømningsmotstand jo tettere de er. Lensepumper liker dårlig stor motstand.

Kan det være en delvis løsning å skifte til mindre slangedimensjon for å minske volumet som renner tilbake?

Eller legge om slangen slik at mest mulig av volumet renner ut og ikke tilbake? Dvs. mest mulig loddrett forløp til slangen er over nivå på utløpet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takker for svar

Ventilen med filter på ser jeg vel ikke noen mulighet å montere ettersom min ventil er montert direkte på slangen vha slangeklemmer og denne ser ut til å måtte sitte på slangestussen/enden. Jeg har pumpen stående i selve sumpen noe lignende denne

Løsningen jeg har i dag er helt topp når den virker ca 8 måneder i året. Det jeg er på leit etter er en tilbakeslagsventil som ikke lar seg påvirke av kulde. Jeg har vært i kontakt med en rørlegger som mente at det fantes alternativer, men at disse hadde ganske stor motstand for utgående vann. Men jeg får se hva han kommer opp med!

Liten vannpytt er ikke ønskelig ettersom bunnen er ganske så flat og selv en liten mengde vann brer seg utover et ganske stort område. For første gang har jeg en båt som er tilnæmet mulig å lense tom for vann og det er mitt mål å klare å holde den tørr i skutebunnen!

Redigert av Bergen (see edit history)

Hva med å lense dette vannet opp i en dusjlenseboks, og videre derifra og ut, slik at det som renner tilbake i det minste holder seg i boksen i stedet for å skvalpe rundtomkring? Har du boks fra før så trenger du bare en ekstra pumpe + litt slange.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...