Jump to content

Fra 4 til 5 blader på trusterpropell erfaringer?

Geirh

Recommended Posts

Kan heller ikke si jeg har merket forskjell i skyvekraften, etter bytte til de nye bladene til Sleipner. Men, støyen ble merkbart mindre.

For mindre støy må jeg altså betale kr 2000 for å skifte bladene på begge thrusterne...er det verd pengene? Neppe, men likevel er troen på at skyvekraften blir bedre, og at de samtidig støyer langt mindre...ja, da kan den kostnaden forsvares syns jeg.

Skiftet bare på den bak ifjor, mest fordi jeg ønsket bedret effekt. Nå står baugthrusteren for tur.

Effektøkningen ved å bytte propell alene er nok ikke 15-20 %, men snarere 6-7 %.

Stemmer sikkert det ja når jeg får tenkt meg om! De gjorde jo en del andre grep også, som tykkere kabler, bedre avrunding av tunnell m.m. Så det var kanskje den totale effekten som var oppe på tjuetallet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Stemmer sikkert det ja når jeg får tenkt meg om! De gjorde jo en del andre grep også, som tykkere kabler, bedre avrunding av tunnell m.m. Så det var kanskje den totale effekten som var oppe på tjuetallet...

Men, den totale effektforbedringen kan godt bli høyere, dersom utgangspunktet er enda dårligere enn det Båtmagasinet hadde når de gjorde den jobben.

Det er ikke det som er vesentlig, men heller hvilken effektøkning en kan regne med å få dersom en skifter til nye propellblader.og den er oppgitt av Sleipner til å være 6-7 % på en SP75.

Og konklusjonen er at effektøkningen knapt nok er merkbar, men kanskje heller noe målbar. Det en merker mest er et vesentlig lavere støynivå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...