Geirh Startet 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2009 Har 2 stk. SP75 trustere en foran en akter. Vurderer nå å skifte fra 4 til 5 blader propell på grunn av at enkelte mener dette øker efekten merkbart. Noen erfaringer med dette? prisen pr. sett med sink er underkant av 1000 lappen. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Hei. Har oppgradert til 5 blader på SP55. Vanskelig å merke mere kraft. Men trodde akterthrusteren ikke virket lenger første gangen. Betydelig mer stillegående. Og dermed mer kraft? MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 har gått fra 3 til 6 blad på en Vetus truster..ingen merkbar ekstra kraft...bare litt mer stillegående Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Geirh Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Da er det igrunnen liten hensikt bortsett fra lyden Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Kan heller ikke si jeg har merket forskjell i skyvekraften, etter bytte til de nye bladene til Sleipner. Men, støyen ble merkbart mindre. For mindre støy må jeg altså betale kr 2000 for å skifte bladene på begge thrusterne...er det verd pengene? Neppe, men likevel er troen på at skyvekraften blir bedre, og at de samtidig støyer langt mindre...ja, da kan den kostnaden forsvares syns jeg. Skiftet bare på den bak ifjor, mest fordi jeg ønsket bedret effekt. Nå står baugthrusteren for tur. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Har også byttet til den nye typen propell. Mye mindre støy og etter egen mening bedre skyvekraft. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Geirh Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Er vel bare å kjøpe så slipper man å gå å lure på hva som er det rette. Kan man redusere støyen merkbart så er jo det en fordel i havner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Det var vel Båtliv som testet dette for en stund siden, og konklusjonen var at effekten økte. Mener å huske at det var snakk om en effektøkning på 15-20%. Ikke så all verden, men kombinert med mindre støy kan det vel kanskje forsvare ekstrakosten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lippert Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Ja, Båtliv hadde en slik artikkel hvor de optimaliserte en baugpropellinstallasjon. Størst effektøkning fikk de vel med riktig strømtilgang for trustermotoren. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
ansgar Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 (redigert) Jeg kjøpte en 5 blad Q-propell til min Sleipner 40 baupropell. Ikke fordi jeg måtte, men siden jeg tenkte det var greit å ha en propell i reserve. Da bruker jeg den gamle propelle som reserve i tilfellet den andre skulle bli skadet. Bli spennende å se om det er noe forskjell til sommeren. Redigert 23.Desember.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Effektøkningen ved å bytte propell alene er nok ikke 15-20 %, men snarere 6-7 %. SP 75, heter nå SP80 pga ny propell. Tallbenevnelsen står for skyvekraften. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Effektøkningen ved å bytte propell alene er nok ikke 15-20 %, men snarere 6-7 %. Stemmer sikkert det ja når jeg får tenkt meg om! De gjorde jo en del andre grep også, som tykkere kabler, bedre avrunding av tunnell m.m. Så det var kanskje den totale effekten som var oppe på tjuetallet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 I Båtmagasinet hadde de 2 artikler/tester i 2009 vedr. dette temaet. Nr. 4 Omhandlet skifte fra 4 til 5 blader. Nr. 6 Tar for seg optimalisering av baugpropell... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 DEt er flere faktorer ved baugpropellmontasje som vil være avgjørende for effekten ved bytte av blader. Tilbakemeldingene fra mine kunder er at det har blitt mindre støy, men hvor stor effektøkningen har vært i praksis ikke er så lett å fastslå. Alle påpeker imidlertid at det ble en forbedring, men vet ikke helt hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Stemmer sikkert det ja når jeg får tenkt meg om! De gjorde jo en del andre grep også, som tykkere kabler, bedre avrunding av tunnell m.m. Så det var kanskje den totale effekten som var oppe på tjuetallet... Men, den totale effektforbedringen kan godt bli høyere, dersom utgangspunktet er enda dårligere enn det Båtmagasinet hadde når de gjorde den jobben. Det er ikke det som er vesentlig, men heller hvilken effektøkning en kan regne med å få dersom en skifter til nye propellblader.og den er oppgitt av Sleipner til å være 6-7 % på en SP75. Og konklusjonen er at effektøkningen knapt nok er merkbar, men kanskje heller noe målbar. Det en merker mest er et vesentlig lavere støynivå. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Er Sleipner seriøs så tror du jeg du kan regne med å få endret støynivå og skyvekraft slik de sier. Er likevel ikke sikker på at prinsippet om at flere vinger gir bedre virkningsgrad på en propell er riktig. Mener å ha hørt at det er motsatt. Tenker da ikke på støy, slitasje og vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.