Nor Star 350 Startet 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2009 Hei er det noen som kjenner til hvor lenge kompressoren skal være innkoblet på D6 370? ut fra litt testing virker det som det bare er noen få sekunder ved kjapt gass pådrag. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
20 Fot Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Kompressoren er jo bare inne til turboen har klart å bygge seg opp nok trykk, så det er nok bare noen sekunder Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
Bitteliten Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 vi har to D6 435'er. Her er kompressoren koblet inn mellom ca 1200 og ca 2200 rpm om jeg har observert rett. Du kan jo kose deg med litt mer info fra http://www.volvopentastore.net/files/t_d6_370a.pdf i jula. Her står det mye som er kjekt å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Nor Star 350 Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Hei Bitteliten Nå kjenner jeg ikke båttypen din, men går ut fra at dette er mer enn 2-3 sekunder? Har du byttet klutcher på kompressorene? Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
Nor Star 350 Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Ingen fler som har erfaring med D6 Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
Nor Star 350 Svart 4.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Noen fler erfaringer? Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
SeaRaymond Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Har D-4 260, kompressoren på denne ligger inne mellom ca 1500-2200 rpm, hvis du drar på kjapt for å få båten opp i plan vil kompressoren starte umiddelbart du pusher pådraget og kutte når tilstrekkelig turbotrykk er tilstedet. Dvs i det fleste tilfeller idet båten bikker planingsterskelen. Støy fra kompressor er nokså markant og kan være sjenerende dersom en ligger seg i turtallsområdet der denne opererer. Man bør i utgangspunktet også unngå dette turtallsområdet over lengre tid grunnet faren for varmgang på kompressor (er kun luftkjølt av omgivelsestemp.) Jeg har lagt en forspørsel til min forhandler om hvorvidt det er mulighet for å legge inn en bryter slik at en kan slå av kompressor når en ikke ønsker den. En tyisk situasjon på dette ville være i tung sjø der en må ned med farten, da havner man gjerne nettopp i dette turtallsområdet til kompressor. Venter enda på tilbakemelding fra forhandler om dette er praktiskt mulig med enkle inngrep (redd dette vil forstyrre motorens kontrollsystem slik at det ikke vil være gjennomførbart med enkle inngrep). Tips! Dersom du veldig forsiktig øker turtallet på motor, la oss si 30-40 rpm per 3 sekund vil en "lure" kompressor, og en klarer faktisk på denne måten å øke motorens turtall inn og igjennom kompressorturtallsområdet uten at den slår inn. Problemet er at i de tilfellene du ønsker å gjøre dette er typisk i grov sjø, og da kan det være vanskelig å kontrollere turtallet med manøverhendel så kontrollert og roligt som må til for at ikke kompressor skal slå inn. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Fint om du gir tilbakemelding om det lar seg gjøre. Det er ikke mange sekunder den er inne og relativt riktig turtallsoråde er nok opplyst, men problemet er som du sier i grov sjø når en gjerne vil holde 15-20 knop. PÅ KAD lot det seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 godt nyttår har en kamerat av meg med en laguna 1150 med d6 350 der slår kun kompressoren inn visst båten er tung lastet eller i tung medsjø , båten går ellers rett i plan uten innslag av kompressor, tror nok dette kommer av hvor tung båten er å få i plan pga vi hadde oppe motorluken i lagunan og ga full gass forover da slo den inn et lite øyeblikk så dette er nok normalt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Hei BittelitenNå kjenner jeg ikke båttypen din, men går ut fra at dette er mer enn 2-3 sekunder? Har du byttet klutcher på kompressorene? beklager sent svar - jeg fikk ikke med meg spørsmålet ditt før nå Båten er en NordWest 420 med 2xIPS 600. Tar vel maks 10 sekunder fra 6-7 knop til vi planer på rundt 18-20 knop. Motorene er D6 435. Har aldri byttet clutcher. Hva er poenget med det? at de slites eller at vi kan endre karakteristikken? Vi har det bra som det er. Vil tro at 0-20 knop tar rundt 10-12 sekunder og båten topper 36 knop. NordWest har en film som viser dette. Se fra ca 2 minutter (den hvite båten har IPS tror jeg) http://www.youtube.com/watch?v=NqO3uiMU8jY Støy fra kompressor er nokså markant og kan være sjenerende dersom en ligger seg i turtallsområdet der denne opererer. Man bør i utgangspunktet også unngå dette turtallsområdet over lengre tid grunnet faren for varmgang på kompressor (er kun luftkjølt av omgivelsestemp.) Er du sikker på om dette stemmer? Jeg vet at det var slik for KAD motorene - men for D serien er jeg av klar formening om at kompressor innslaget er styrt av elektronikken, og at den hensyntar fare for varmgang. I dårlig vær kjører vi ofte i 1800-2200 rpm over lang tid. Har aldri opplevd problemer med det. Det står ikke noe i våre instruksjonsbøker at vi må passe på kompressorene. Tidligere hadde vi en Windy 37 med 2xD4 260 - heller ikke her hverken leste vi om det eller ble informert om det. Kompressorinnslaget på D serien har en helt annen karakteristikk enn på KAD motorene. Jeg har aldri tenkt over at vi har kompressor - utover at vi merker at det er bra trøkk helt fra lavt turtall Det vil overraske meg mye om det er mulig å ha en bryter på kompressoren på D motor. Det er can bus styring mellom gasshendelen og databoksen. Elektronikken på D serien kompenserer for sjø - dvs at den merker at det må gis mer gass opp bølgene og den slakker av i "nedoverbakken" Redigert 5.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Sikker og sikker fru blom, kompressor er styrt av elektronikken ja via strøm til clutchen. Vet dette med at en bør unngå dette turtallsområdet over lengre tid med aktiv kompressor ikke står i bøkene, men jeg er 99% sikker på at jeg har lest om dette en eller annen plass. Uannsett, tror ikke det er noe temp føler på kompressor, og da kan heller ikke systemet vite tilstanden på den med tanke på varmgang heller. Men dette kan kanskje noe bekrefte eller avkrefte.? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 jeg kan ikke si å ha lagt merke til en markant kompressor støy fra D serien. Jeg hører innslaget - men ikke noe mer. Mulig det har noe med støyisoleringen i båten å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Nor Star 350 Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 grunnen til at jeg spør om du har byttet inslaget på kompressorene er at det har vært et problem. Jeg byttet i vår, men det var pga ulyder, som forsvant når jeg kjørte uten kompressor reima. Har også byttet strammehjul men fortsatt er det en ulyd fra området. Sør Marine i Arendal konkluderte da med at det skal være lyd fra reimene på motoren. Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 jeg har ikke hørt om det problemet før. på D4'ene vi hadde før var det en hvinelyd fra ene motoren akkurat da kompressoren slo inn. På D6'ene er det ikke hørbart. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 (redigert) På min d4 er det litt kvinelyd ved oppstart kald motor, litt usikker på om det er reim eller reimhjul som lager dette. Strammet, men er fremdeles dette fenomenet ved kaldstart motor. Noen som kjenner til og har en konklusjon? Hører forresten tydelig når kompressor er innkoblet, klart at muligheten for at jeg hører dette bedre en andre kan være støyisoleringens skyld. Eller båtens størrelse. Redigert 7.Januar.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 vi har to D6 435'er. Her er kompressoren koblet inn mellom ca 1200 og ca 2200 rpm om jeg har observert rett. Du kan jo kose deg med litt mer info fra http://www.volvopentastore.net/files/t_d6_370a.pdf i jula. Her står det mye som er kjekt å vite. Har du samme info for D4-225A? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 jeg kan ikke si å ha lagt merke til en markant kompressor støy fra D serien. Jeg hører innslaget - men ikke noe mer. Mulig det har noe med støyisoleringen i båten å gjøre grunnen til at jeg spør om du har byttet inslaget på kompressorene er at det har vært et problem. Jeg byttet i vår, men det var pga ulyder, som forsvant når jeg kjørte uten kompressor reima. Har også byttet strammehjul men fortsatt er det en ulyd fra området. Sør Marine i Arendal konkluderte da med at det skal være lyd fra reimene på motoren. Har en D6-350 i samme båttype som jeg hadde en KAD44 i. Dermed har jeg hatt muligheten til å sammenlikne disse to motorer. På KAD'n var kompressorbråket påtakelig, var aldri i tvil om når den var innslått. Hadde også en av/på bryter for å kunne sjalte ut manuelt. Det virket på meg som om dette tidvis lagde krøll i elektronikken. Opplevde at kompressor ikke slo inn når motor var kald, og det var ingen brudd i bryter/ledninger. Medførte til en forferdelig røykutvikling fordi motor ikke fikk nok luft (KAD44 starter med kompressor til den blir litt varm, det gjør ikke D6). Jeg har store problemer med å høre at kompressor slår inn på D6'en. Derimot er det en skjenerende støy fra reima. Dette har jeg tatt opp med lokal VP-verksted. De skiftet både strammehjul og reim. Like mye bråk. Så skiftet de til uorginal reim, da ble det bedre, men ikke bra. Problemet er kjent, de mener det er selve reima som er problemet og da spesielt den originale Synes generelt at det ikke er stor forskjell mhp. støy på de nevnte maskiner, men "frekvensen" er ulik. Dreiemomentet kjennes godt i D6'n og forbruket ligger godt og vel 15% lavere. Servicevennligheten er mye bedre på D6. (nå må jeg gi meg, ellers blir vel jeg også karakterisert som hjernevasket) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Nor Star 350 Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Ja da får vi håpe VP tar tak i problemet med reimene sine slik at disse passser bedre. Takker for svar Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
Nor Star 350 Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Hei Snakket med VP og de kommer med nye reimer i løpet av våren som har en annen type gummi og skal være støy og tilnærmet støv fri. La oss håpe dette er uttestet Sitér dette innlegget Hilsen en som venter på sjøsetting Link to post
Jandus Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Har du samme info for D4-225A? Er det denne du tenker på Targa? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.