Jump to content

Mercruiser 165 HP 3.7L -87mod. Dårlig motor ?

runsun

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på å handle en Draco 21 -87mod. :smiley: med ferskvannskjølt Mercruiser 165 HP 3.7L.

Jeg prøver å sjekke litt rundt denne motoren, og har fått flere negative tilbakemeldinger om mye feil på denne motoren. Etter det jeg har fått opplyst er denne motoren produsert av Mercury og ikke av GM, i tillegg er det aluminium sylindertopp på den. :sad:

Takknemlig for evt. tips om denne motoren ! :wflag:

mvh Rune

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/287/merc165.jpg

Dette er en litt spesiell motor. Dette er den eneste motorblokka som Mercruiser har produsert selv. Blokka er av aluminium, derfor er ferskvannskjøling standard på disse motorene. Topplokket er det Ford som har produsert. Disse motorene har ikke egen dynamo orginalt, men det sitter en stator på svinghjulet. Mange av motorene er bygd om til vanlig dynamo pga problemer med den typen lading. Det finnes et ferdig sett som kan kjøpes til disse motorene med vanlig dynamo. Koster riktignok endel.

Det andre som er spesielt med disse motorene er at kamakselen også driver vannpumpa. Det er kun en simring på kamakselen som skiller vann og olje. Denne simringen lager til slutt spor i kamakselen sånn at man kan få vann i olja. Da må evt kamaksel byttes og dette er en forholdsvis stor reparasjon. Har hørt at det finnes simringer med annen "impress" sånn at den da vil slite på et annet sted på akslingen. Da slipper man å bytte kamaksel, men likevel blir det en omfattende reprasjon.

Når dette er sagt er det en forholdsvis sprek motor. Den er lett i forhold til andre motorer med samme hesteantallet. Krever mindre plass en de fleste andre motorer med samme kraft.

Dersom motoren er bygd om til vanlig dynamo og kammen og simring nylig er byttet kan dette være en grei motor som går mange timer.

Disse 3,7 literene finnes fra 165 til 190 HP.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Blokka er alu, mens toppen er stål. Uhorvelig tung iallefall.

Jeg har samme motoren men i 190hk, eneste forskjellen tror jeg er forgasseren. Samme motorvolum iallefall.

Har bytta toppakning x-antall ganger etter mistanke om at denne har røket pga. vann i olja. Ser nå at jeg skal sjekke simring og kamaksel etter slitasje her.

Forøvrig veldig kurant motor å skru på, og lett å få tak i deler til hos am-car butikker (=veldig mye billigere deler).

Kunne det vært en idé å gått over til en ekstern eller en reimdrevet vannpumpe?

Hadde en 180 hk av denne typen fra 1987,motor montert i Draco 2300.

Motor var sprek og "sparket" Draco`n opp i toppfart uten problem og var således en sterk motor.

Jeg er ikke spes. tilhenger av ladesystemet og giroverføring,da dette ga mye problemer,

så dette ble bygget om med mange egenproduserte deler.

Girwire og overføringer må være i tipp topp stand og må gli lett ellers får du stopp på motor pga. motor er utstyrt med en prototype av "easyshift"(tenningskutt ved veksling ut/inn av gir) :puke:

-vær obs på at gir står i frem når du demonterer drevet,ellers kan du lett bøye akselen til gitet som har en kilefot overføring mellom bakplate og drev,denne står linjetett med båten i fremovergir og i 45 grader ved nøytral og i 90 grader ved bakk. mener jeg å huske

Om du er uheldig å belaste girakselen så kan den få en svak bøy og da er den umulig å få ut/inn av gir uten at motor stopper pga. "easyshift".

Jeg måtte rulle akselen på en rett flate for å se at den hadde en svak bøy,så marginen på dette er lite.

Måtte også plane eksosbend/ekspansjonstank og eksosmanifoild pga, tæring (alu+stål+salt=trøbbel)

Om det blir utført planing flere en to ganger (totalt 2-3mm pr.gang) må du lage foring mellom manifoild og eksosbend pga. vinkelen til eksosbend tar i manifoild.

Motor er "kresen" for riktig type olje,i utgangspungtet skal den ha SAE 30 mineralsk.

Hadde problemer med ventiltikking,prøvde å skifte løftere men medisin var syntetisk 15/50 olje

da ble den roligere og minsket olje forbruket til det minimale.

I følge Mercruiser/Mercury forhandler Leif Strømøy er motoren en kopi av en halv Ford 454 V8 (7,4l) for å kunne bruke samme deler til 3,7l (227)

Kansje det er derfor det er lett å få tak i deler i fra am-butikker??

For en Mercriuser entusiast er dette sikkert en bra motor/drev,men jeg sverger til Volvo etter opplevelsen fra 180hk med alpha drev som ga meg solbrente "rumpeballer" ettet å ha x-antall timer med "tuten" i været og skallen ned i motorommet med ønske om hode som ei brødskive og radiatorslangearmer for å komme til raritentene på motor... :sweat:

God jul og lykke til med båtkjøpet :santcheers:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

• 1 måned senere...

Hei, slenger meg på denne tråden. Jeg holder på å skru på tilsvarende motor. Så langt jeg har funnet ut er min en 170/224 - altså 170hk, men nyere modell enn 470. Har akkurat samme spesifikasjoner som 165 hk som dere snakker om her.

Gjelder dette med kjøling og olje også for min motor? Hva med am-car deler som ble nevnt over? Hvilke deler snakker du da om?

Jeg er på jakt etter ny veiv ettersom den gamle må innom sylinderservice (=dyrt). Har funnet en delemortor (165hk) - og regner med jeg kan bytte over deler fra denne og rett inn i min?

Noen tanker rundt dette, dere kloke hoder? :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...