Jump to content

Seiling uten båt, hva slags muligheter finnes?

EiSvIn

Recommended Posts

Godtfolk, god jul! Nå har solen atter snudd, og vi går mot lysere tider igjen. Og det føles ganske bra egentlig. Men jeg sitter nå her på jobben og filosoferer litt over seiling. Det er nemlig en større og større del av meg som heller mot denne formen for forflyttning. Men problemet mitt ligger i at jeg ikke har noen båt å bruke til dette, og ei plass til å oppbevare noen. Så da ser jeg for meg følgende scenarioer:

1. Etter litt snoking på nett så har jeg sett at det finnes en del oppblåsbare seilbåter. Noen av dem er ganske fine, men de er også svært dyre. Det finnes også en del seilrigger som er tilpasset andre oppblåsbare båter, jeg har i og for seg en liggende (en knøttliten en) men jeg ser for meg at det er ganske mye motstand i en gummibåt og heller lite retningsstabilitet. Så om det blir den store seilopplevelsen? Tja.. Noen finnes her: http://sailboatstogo.com/

2. Vi har jo en With 10 fot hengende etter "moderbåten" uansett, det burde jo finnes en mulighet for å seilrigge denne også. Men med litt av samme problemene som det er på gummibåtene, det er jo ikke akkurat seil den er konstruert for heller.

3. Seilbrett. Sikkert moro, men kun en om gangen og ikke akkurat sitte ned og nyte kveldsbrisen med en taustump i hånden. Men må jo gjerne seile litt mer aktivt, og gjerne være iført våtdrakt og slikt. Så det er kanskje ikke helt hva jeg er på jakt etter.

Er det noen av dere som har erfaringer som kan deles, eller som har andre tanker om hvordan dette kan løses? Jeg er ikke ute etter regattaopplevelse, jeg vil bare drive avgårde med vinden, helst uten for mye kostnader og plasskrav.

Hvis du bare vil ut å seile, møt opp i den lokale Seilforening rett i forkant av Tirsdags-, eller Onsdagsregatta. Snakk med folk som eier seilbåtene. Det er alltid noen som trenger mannskap.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hvis du bor i nærheten av indre Oslofjord så kan du melde deg inn i Andungeklubben og seile så mye du vil for et par hundrelapper i året.

Andungemiljøet er meget aktivt og båten er både for nybegynnere og erfarne regattaseilere.

På Børsholmen i Asker er det ca 10 andunger ledige for utlån.

http://www.andunge.no/website.aspx?displayid=1252

BÅTEN

Andunger er tremanns kjølbåter. Har du aldri seilt før, er dette en grei begynnerbåt, men den er teknisk utfordrende nok til at mange av landets beste seilere stiller opp i Andunge-NM hvert år.

Asker Seilforening har båter til leie til turbruk eller deltakelse i foreningens tirsdagsregatta forutsatt at du er medlem av foreningen.

Det finnes en rekke Andungemiljøer rundt Oslofjorden. (Her legges det inn mer stoff i løpet av uken.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...