Platt Startet 23.Juli.2004 Del på Facebook Startet 23.Juli.2004 Mulig jeg spør fryktelig dumt her, men....den som ikke spør, får ingen svar! Hvordan virker trimflaps på en motorbåt? Hva skjer med båten når de står vinklet opp/ned/rett ut? Lurer også på om noen har positive/negative erfaringer med VP MD32? Frank A. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Trimflaps kan ha flere funksjoner,har du flapsa rett ned vil du tvinge akterenden opp stor fordel.Du kan og kjøre flapsa uavhengig av hverandre..fordel når du skal rette opp båten,hvis du har sidevind,eller feil fordelt last...syns også de er fine i sakte fart å ha de rett ned,merker at båten går litt rettere da(planende båt)Har jeg fått båten opp i plan..er det en fordel å rette flapsa rett ut,da går båten med liten friksjon(ikke noe som skurrer)..så hender det at en må småjustere litt for å få båten helt rett(treningsak)..Sum:maange fordeler Ps..enda til gode å se flapsa stå rett opp jan Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Det står litt om det her: Trimflaps ++++ Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 ...syns også de er fine i sakte fart å ha de rett ned.........Ps..enda til gode å se flapsa stå rett opp Har vel også til gode å se de rett ned........ Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Har vel også til gode å se de rett ned........ Ehhh litt ned da!?? :diving Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Har vel også til gode å se de rett ned........ Tja... En del hurtigbåter har flaps som er montert i skinner på akterspeilet. Disse står alltid loddrett og kan kjøres opp/ned. Kalles da for interceptor og gjør samme jobben som flaps. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
880 Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Normalt: presser du SB flaps ned vil BB baug gå ned, presser du BB flaps ned vil SB baug gå ned. Eller på enn annen måte: Presser du SB flaps ned vil SB baug gå opp osv. På min Fjord 27 er flaps et must. Må trimme flapsene en del under fart. Kan tjene en til to knop med å presse baugen noe ned og få større våt flate eller når skroget ligger mere vannrett. Flapsen brukes meget aktivt i motsjø og medsjø for å finne mest behagelige gange og fart... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Men hvilken slaps er best. Ser det finst mange forskjellige merker og prisklasser. Men hvem selger de beste og billigste? Biltema? Lurer også litt på hva som er å anbefale av elektrohydrauliske og elektriske trimflaps... Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Lurer også på om noen har positive/negative erfaringer med VP MD32?....Frank A. Ser ut til at de fleste svarer på trimflaps spørsmået ditt, so kort og godt betyr at de forlenger den effektive vannlinjen på båten din, og kan brukes til å løfte hekken din enten individuelt per side, eller sammen, avhengig av behov.... MD 32 maskinen ... vel hvis du refererer til den midt på 70 tallet rekke diesel sekseren som V....o laget som marine maskin i sammabeid med Peugeot, så er vel erfaringene verden rundt generelt negative. Mye problemer med topp pakkingene og kjølesystemet .... så vidt jeg husker er det flere poster her hvor disse spørsmålene har blitt stilt ... Kan være god maskin hvis ikke mer enn 50% har blitt tatt ut.... skriv mer hvis du ønsker mer detaljert svar vedr. dette ... hvis ikke skal jeg tie stilt nå og nyte min Malt W... på en Fredags kveld ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Arvid_A Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Det ligger en del stoff om dette i "Emne-databasen", bl.a. denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...74086279;start= Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Men hvilken slaps er best. Ser det finst mange forskjellige merker og prisklasser. Men hvem selger de beste og billigste? Biltema? Lurer også litt på hva som er å anbefale av elektrohydrauliske og elektriske trimflaps... Sleipner har jo noen elektrohydrauliske som du ikke trenger å legge opp hydraulikkslanger ut av skroget for, kun strøm. Jeg har ikke noen erfaring med dem , men sleipner har jo vanligvis kvalitetsprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 På båten stod det hydrauliske flaps til i våres, disse har fungert siden 77'. Disse ble byttet ut med Bennet hydrauliske. Min erfaring er enkel installasjon og enkel/driftsikre i bruk. (de gamle flapsen ble byttet pga. tering. Det var totaltsett billigere å kjøpe nytt komplett sett enn bare flapsene. ) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Cap Verde Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Jeg har en Scand 550 som konstant ligger skevt mot babord selv på flatt vann og ingen vind. Har noen erfaring med trimflaps på denne type båt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Jeg har en Scand 550 som konstant ligger skevt mot babord selv på flatt vann og ingen vind. Har noen erfaring med trimflaps på denne type båt Har du sjekket at motoren er riktig montert , og forsøkt f.eks å flytte vekt (f,eks batteri osv) over til høyre? Legger den seg til venstre uansett om du kjører fort eler sakte? Kan muligens være at skroget er tatt ut av forma i tidligste laget, sånn at det har slått seg litt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.