goat Startet 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Desember.2009 Har kjøpt meg en øien 16. Og skal kjøpe en ny 25hk motor til denne båten på nyåret. Er det noen merker å anbefale? Eller er de like greie alle de kjente merkene som honda,yamaha,suzuki,mercury etc.? Første båten og motor jeg kjøper, så er litt grønn på området. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 I dag er det bare 4 taktere å få tak i, men etter god erfaring er dei gode motorer, jeg vil anbefale tohatsu,der du da vil få lite trøbbel med den typen. Ellers vil jeg si at dei erfaringer jeg hatt, så er mercury og selva sistevalg..... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Anbefaler tohatsu strekt. Hadde en tohatsu 25 hk som var aldri noe trøbbel med. Startet på første drag, alikavell den var kald og ingenting trøbbel med den. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Tohatsu sin 25 hk er det samme som Mercury sin (Tohatsu produserer Mercury sine små firetaktere) dette er gode motorer. Men bevares, Yamaha,Suzuki,Selva(Yamaha) er gode alternativ. Evinrude har lansert en E-Tec i denne klassen,denne er så ny at den knapt har blitt testet,men jeg tror at den ikke har så mye mere å by på en dei konkurerende firetakterene i klassen. Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 jeg vil si du burde bruke yamaha , har yamaha selg og den starter på første draget selv om den har stått hele vinetren ,jeg syns det er en god motor Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Jeg personlig liker ikke 4 takter. så jeg kjøpte en 15hk 2 takt i sommer. ny Så man får tak i de enda om man leiter litt. men skal den brukes til mye saktekjøring så er vel 4 takter fint. men 2takter er kvikkere lettere og enklere og serve. jeg holder en knapp på yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 I dag er det bare 4 taktere å få tak i, men etter god erfaring er dei gode motorer, jeg vil anbefale tohatsu,der du da vil få lite trøbbel med den typen.Ellers vil jeg si at dei erfaringer jeg hatt, så er mercury og selva sistevalg..... Som Jonnyrude skriver, har Evinrude en 25 hk E-tec som er en direkteinnsprøytet 2-takter. Vi har denne på en Hobby 430. Så langt er vi veldig godt fornøyd med motoren, går stille og fint, og bruker lite bensin. Fordelen med denne er et veldig enkelt vedlikehold, skal ha service hvert 3. år, og er en prosedyre som sikrer at den smører seg selv med oljetåke ved vinterkonservering. Toppfart er samme som med Suzuki 25 (iflg test i Båtliv, begge gjør 23 knop). Har ellers prøvd Yamaha 25 4-takt på annen båt. Virker som dreiemoment på denne var veldig bra, og sviver som øvrige Yamaha`er fint. Hvis du skal bruke båten mye til fiske ville jeg nok gått for en 4-takter, skal den brukes mer til ren moro og tur ville jeg like gjerne gått for E-tec`en. 2-takterne har vel enda et lite overtak i akselerasjon. Du kan lese test av en del 20 og 25 hestere her: http://www.kellox.no/fileadmin/tohatsu.se/...inet20-25hk.pdf Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Uansett hva slags motor du til slutt velger, prioriter power-trim! Å ligge og knote med manuell tilt på såpass tung motor er tungvint Og veldig greit å enkelt kunne tilte opp motoren i gruntvannsstilling i mindre kjent farvann hvis du skal inn og legge til etc. Kjedelig å ødelegge brenn ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Det er ingen problem å bruke en moderne totakter til mye saktekjøring(har selv en 150 E-TEC) ingen pluggsotings problem der nei. Totakteren er nok litt kjappere men forskjellen i forhold til firetakteren er liten. Det viktigeste er en seriøs lokal forhandler å forholde seg til ,ikke hva slags merke en velger.Alle produsenter av motorer har sine problemer som dei sliter med. Motorprodusentene har mange underlevrandører som forsyner dei med mange deler/komponenter i produksjonen og der er det nok en kilde til problem pga varierende produksjons kvalitet,dette er ikke alltid så enkelt for motorprodusenten å halde kontroll over, dette vil alltid gå ut over ryktet til motorleverandøren,(Yamaha,Evinrude ,Mercury osv.) og ikke underleverandøren. Men til syvende og sist er det produsenten sitt ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 tohatsu er biligst i oslo jeg har vile hat suzuki 25 hk men disse motorene er veldig tunge. de beste har vel vært en 2-takter har vil et sjekke om de er nok med 20 hk da yamaha og honda disse er mye lettere ca 50 -55 kg har du sett for deg en topp fart på ca 25 knop? da må du vel ha 25 hk. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Hansi Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Har hatt både Yamaha, Mercury, Tohatsu, Mariner 2 T. Av 4 T har jeg kun hatt Yamaha og Honda. Som nevnt av andre i tråden er det vel kun 4 T å få kjøpt nå bortsett fra Evinrude da, med mindre det er noen overliggere tilgjengelig. Skulle en anbefale noe spesielt merke tror jeg at jeg muligens hadde gått for Yamaha. Men kommer jo selvsagt an på om en får et knalltilbud på noe annet eller ikke. Det aller meste på markedet i dag er vel stort sett bra greier. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hvorfor kjøpe ny, når du kan få en brukt og helt sikkert like god motor til nesten halv pris? Tror ikke merket spiller så stor rolle...kanskje vurdere å kjøpe et merke som er representert i ditt område? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Skaff deg en brukt 25 hk Tohatsu-totaktsmotor. Hadde en sånn noen år siden. Beste motor jeg har hatt... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Kjøpte nettopp en 25 hk 4 takt!!! helt ny i fra selger med securmark og levert fra oslo til haugesund, betalte da 26.000 De er noe som eg syntes er veldig billig, hørte med Tohatsu selger i haugesund på samme type motor 34.800 sykt stor prisforskjell!!! West System er der eg kjøpte motoren! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
ibizafan Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 har du kjøpt motor? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 har du kjøpt motor? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Angvik1 Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Jeg mener at det beste kjøpet gjør du om du kjøper en Yamaha eller suzuki. Det er stillegående og pålitelige motorer. Det er mine favoritter. Men er ikke noe vits med powertrim på en så liten motor. Har selv en suzuki 30, å den drar jeg opp lett som bare det.. Sitér dette innlegget Gleder seg til sommer... Link to post
ibizafan Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 se på finn 30 yamaha 2-takt tilsalgs ny. fin motor til båten din fart ca 28 knop med den. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
chagall Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Kjøpte nettopp en 25 hk 4 takt!!! betalte da 26.000 hørte med Tohatsu selger i haugesund på samme type motor 34.800 sykt stor prisforskjell!!! West System er der eg kjøpte motoren! Ja, stadig fler har oppdaget West System, som har blitt Norges største Tohatsu forhandler. Prisene ligger vesentlig under alle andre forhandlere av Tohatsu i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Helt enig ! Kjøpte Tohatsu fra West systems i vår, motoren fuska litt og vi fant ut at det var to skruer som manglet/eller hadde falt av fra forgasseren. Fikk det fikset på nærmeste verksted, og det kostet oss ingenting. Kjempehyggelige folk der også Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
ibizafan Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 er de blitt noen motor handel? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
goat Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 Fikk endelig hentet båten idag. Har ikke bestemt meg for motor, men blir muligens en ny suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2010 I Ålesund er vel Suzuki&Yamaha hos Dyrkorn, Mercury hos R&S og Evinrude hos Gulliksen de som er størst og lettest tilgjengelig. Ellers er det vel Admiral marine som har Tohatsu og Honda, men om de eksisterer eller forsvant i finanskrisa veit eg sannelig ikkje.. Hvis ikkje er vel Fosnavågen neste stopp for Tohatsu Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Vi kjøpte nettopp en brukt Mercury 30 EFI (08) til en ny Øien 530. Veldig behagelig maskin og passe stor. 3-syl og innsprøytning er pluss. Mercury 25 EFI med samme utstyr burde passe perfekt til Øien 16. Vurderte også en brukt Suzuki 25 (06). Men 2 syl og forgassermotor ble minus. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21032500 Redigert 21.Februar.2010 av Bigisland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 hvordan går de med motor kjøpet? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.