Jump to content

Skal ha meg en ny 25hk motor, tips.

goat

Recommended Posts

Tohatsu sin 25 hk er det samme som Mercury sin (Tohatsu produserer Mercury sine små firetaktere) dette er gode motorer.

Men bevares, Yamaha,Suzuki,Selva(Yamaha) er gode alternativ. Evinrude har lansert en E-Tec i denne klassen,denne er så ny at

den knapt har blitt testet,men jeg tror at den ikke har så mye mere å by på en dei konkurerende firetakterene i klassen.

I dag er det bare 4 taktere å få tak i, men etter god erfaring er dei gode motorer, jeg vil anbefale tohatsu,der du da vil få lite trøbbel med den typen.

Ellers vil jeg si at dei erfaringer jeg hatt, så er mercury og selva sistevalg..... :yesnod:

Som Jonnyrude skriver, har Evinrude en 25 hk E-tec som er en direkteinnsprøytet 2-takter. Vi har denne på en Hobby 430. Så langt er vi veldig godt fornøyd med motoren, går stille og fint, og bruker lite bensin. Fordelen med denne er et veldig enkelt vedlikehold, skal ha service hvert 3. år, og er en prosedyre som sikrer at den smører seg selv med oljetåke ved vinterkonservering. Toppfart er samme som med Suzuki 25 (iflg test i Båtliv, begge gjør 23 knop).

Har ellers prøvd Yamaha 25 4-takt på annen båt. Virker som dreiemoment på denne var veldig bra, og sviver som øvrige Yamaha`er fint. Hvis du skal bruke båten mye til fiske ville jeg nok gått for en 4-takter, skal den brukes mer til ren moro og tur ville jeg like gjerne gått for E-tec`en. 2-takterne har vel enda et lite overtak i akselerasjon.

Du kan lese test av en del 20 og 25 hestere her: http://www.kellox.no/fileadmin/tohatsu.se/...inet20-25hk.pdf

Det er ingen problem å bruke en moderne totakter til mye saktekjøring(har selv en 150 E-TEC) ingen pluggsotings problem der nei.

Totakteren er nok litt kjappere men forskjellen i forhold til firetakteren er liten.

Det viktigeste er en seriøs lokal forhandler å forholde seg til ,ikke hva slags merke en velger.Alle produsenter av motorer har sine

problemer som dei sliter med.

Motorprodusentene har mange underlevrandører som forsyner dei med mange deler/komponenter i produksjonen og der er det nok

en kilde til problem pga varierende produksjons kvalitet,dette er ikke alltid så enkelt for motorprodusenten å halde kontroll over,

dette vil alltid gå ut over ryktet til motorleverandøren,(Yamaha,Evinrude ,Mercury osv.) og ikke underleverandøren.

Men til syvende og sist er det produsenten sitt ansvar. :wink:

tohatsu er biligst i oslo

jeg har vile hat suzuki 25 hk

men disse motorene er veldig tunge.

de beste har vel vært en 2-takter

har vil et sjekke om de er nok med 20 hk da yamaha og honda disse er mye lettere ca 50 -55 kg

har du sett for deg en topp fart på ca 25 knop?

da må du vel ha 25 hk.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Har hatt både Yamaha, Mercury, Tohatsu, Mariner 2 T. Av 4 T har jeg kun hatt Yamaha og Honda. Som nevnt av andre i tråden er det vel kun 4 T å få kjøpt nå bortsett fra Evinrude da, med mindre det er noen overliggere tilgjengelig. Skulle en anbefale noe spesielt merke tror jeg at jeg muligens hadde gått for Yamaha. Men kommer jo selvsagt an på om en får et knalltilbud på noe annet eller ikke. Det aller meste på markedet i dag er vel stort sett bra greier.

• 4 uker senere...
Kjøpte nettopp en 25 hk 4 takt!!! betalte da 26.000

hørte med Tohatsu selger i haugesund på samme type motor 34.800 sykt stor prisforskjell!!!

West System er der eg kjøpte motoren!

Ja, stadig fler har oppdaget West System, som har blitt Norges største Tohatsu forhandler. Prisene ligger vesentlig under alle andre forhandlere av Tohatsu i Norge. :yesnod:

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vi kjøpte nettopp en brukt Mercury 30 EFI (08) til en ny Øien 530. Veldig behagelig maskin og passe stor. 3-syl og innsprøytning er pluss. Mercury 25 EFI med samme utstyr burde passe perfekt til Øien 16. Vurderte også en brukt Suzuki 25 (06). Men 2 syl og forgassermotor ble minus.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=21032500

Redigert av Bigisland (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...