Jump to content

D5L. Hvorfor 50 brt grense for fritidsfartøy?


Roggen

Recommended Posts

Det er ikke vanskelig å finne båter under 15m som er over 50 grt.

 

Jeg vet ikke den nøyaktige bakgrunnen for grensen på 50 BT(bruttotonn) for innehavere av D5L, annet enn at et sted må grensen gå, og det kan synes fornuftig at denne går ved 50 BT.

 

Det gjør ikke noe at det er vanskelig å finne båter under 15 meter som er over 50 BT da det ikke er krav til å inneha D5L for å føre disse i henhold til dagens lovgivning, såfremt de er frtidsfartøy og ikke brukes i næringsøyemed.

 

Ut fra "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" er det ikke nevnt tonnasjebegrensninger så lenge fritidsfartøyet er under 15 meter eller 49,21 fot lengde.

 

Det er fritidsbåt med mindre enn 15 meters lengde(49,21 fot) utenfor næringsvirksomhet som er den øvre grense for hva man kan føre både før og etter at kravet til båtførerprøven har trådt i kraft. Det er "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" som regulerer dette. Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse), bredde, høyde eller dypgående.

 

Men skal man føre fartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat, men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn.

Link to post

Båter som egner seg for å bo ombord over lengre perioder, dvs. trawler etc., kommert fort over 50 grt. En Nordhavn på 55 fot har vel allerede passert D5L med skyhøy margin.

 

Sverige, England, USA etc. har vel andre regler, og tillater båter av denne størrelsen til fritidsbruk. Det er vel behov for en regelendring (harmonisering)?

Link to post
Båter som egner seg for å bo ombord over lengre perioder, dvs. trawler etc., kommert fort over 50 En Nordhavn på 55 fot har vel allerede passert D5L med skyhøy margin.

Så er den vel ikke under 15 mtr heller den da


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

nordhavn 47 er over 50 brt tror jeg.

 

vi får ta et svensk sertifikat eller hyre Fru Jacobsen om behovene blir for store :wink: Jeg synes det er rart at man må på maritim høyskole for å ta et sertifikat for en 60 fots trawler i Norge - mens man i prinsippet kan føre en supertanker uten dekk lovlig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Hvor begynner man for å få endret slike regler? Jeg har litt tid til overs nå om dagen.

 

:lol:

 

50 bt-regelen er jo i grunn litt merkelig.

Navigasjonspensumet for D5L er forholdsvis omfattende og det skulle vel være samme måte å navigere på enten båten er 10 eller 30 meter.

Et sted må jo grensen gå men kanskje 25 meter og ferdig med det hadde vært mer fornuftig.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Til info så gjelder 50 bruttotons grensen lastekapasitet - som regnes ut fra kubikk lastevolum osv med noen snevrige formler. Det gjelder IKKE båtens vekt! Dvs at båtlengden kan variere veldig for denne grensen. Det er i hovedsak også dette med lasting som er forskjellen på fritidsbåtskippersertifikatet og kystskippersertifikatet, (bortsett fra tre års fartstid som kreves for kystskippern).

 

Feks så kan en liten bilferge ha en veldig høy lastekapasitet mens en stor seilbåt kan ha liten lastekapasitet.

Redigert av Lukabella (see edit history)
Link to post
Feks så kan en liten bilferge ha en veldig høy lastekapasitet mens en stor seilbåt kan ha liten lastekapasitet.

 

Det er jo det som er så rart med D5L-sertifikat. Det er jo flere steder i Norge hvor båter over 50 grt går i kommersiell trafikk som opereres av førere med kun D5L. På Randsfjorden har de vel sogar en ferje som er godt over 50 grt, men som opereres uten sertifikater på dispensasjon.

 

Da burde det vært mulig å gjort noen regelendringer for fritidsbåt

Link to post
Det var vel ikke helt riktig dette Lukabella? Målingen har ikke så mye med lastekapasitet å gjøre

 

Lastekapasitet har alt med dette å gjøre. Bruttotonn (BT) (bruttotonnasje) er mål for volumet av alle benyttede, innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen av 1969 uttrykt i registertonn. 1 registerronn tilsvarer 100 engelske kubikkfot, 2,83 m³.

 

Bruttotonnasje BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom.

Link to post
De som synes 50 grt er for lite på D5L får danne en interesseforening for og få der økt. Det er vel kun snakk om og utøve lobyvirksomhet ovenfor de rette persjoner. Et mål om 100 grt burde vel være realistisk så kan men kjøre en 70 fots travler på sertefikatet.

 

Ja nå snakker vi ... bør vel også være interressant for noen husbåtentusiaster.

Redigert av Roggen (see edit history)
Link to post
Lastekapasitet har alt med dette å gjøre. Bruttotonn (BT) (bruttotonnasje) er mål for volumet av alle benyttede, innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen av 1969 uttrykt i registertonn. 1 registerronn tilsvarer 100 engelske kubikkfot, 2,83 m³.

 

Bruttotonnasje BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom.

Ja alt dette har jeg hørt litt om, men hvor kommer lastekapasiteten inn i bildet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
enklere å ta en uke på en svensk høyskole og ta et EU sertifikat. Også bør man vel også sette av litt til advokat etter hver gang Sjøfartsdir. kommer på sertifikatkontroll og etterpå har glemt at Norge må respektere EU regler,

 

Problemet da blir vel ikke sertifikatregler, men heller tollregler. Vanskelig å få aksept for å operere utenlandskregistrert fartøy til fritidsformål uten at det tolles inn i Norge.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...