Roggen Startet 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2009 Er det noen som vet bakgrunnen for 50 grt grensen for D5L for fritidsfartøy. Det er ikke vanskelig å finne båter under 15m som er over 50 grt. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Det er ikke vanskelig å finne båter under 15m som er over 50 grt. Jeg vet ikke den nøyaktige bakgrunnen for grensen på 50 BT(bruttotonn) for innehavere av D5L, annet enn at et sted må grensen gå, og det kan synes fornuftig at denne går ved 50 BT. Det gjør ikke noe at det er vanskelig å finne båter under 15 meter som er over 50 BT da det ikke er krav til å inneha D5L for å føre disse i henhold til dagens lovgivning, såfremt de er frtidsfartøy og ikke brukes i næringsøyemed. Ut fra "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" er det ikke nevnt tonnasjebegrensninger så lenge fritidsfartøyet er under 15 meter eller 49,21 fot lengde. Det er fritidsbåt med mindre enn 15 meters lengde(49,21 fot) utenfor næringsvirksomhet som er den øvre grense for hva man kan føre både før og etter at kravet til båtførerprøven har trådt i kraft. Det er "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" som regulerer dette. Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse), bredde, høyde eller dypgående. Men skal man føre fartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat, men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Det er ikke vanskelig å finne båter under 15m som er over 50 grt. Det kryr vel ikke av de heller Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Båter som egner seg for å bo ombord over lengre perioder, dvs. trawler etc., kommert fort over 50 grt. En Nordhavn på 55 fot har vel allerede passert D5L med skyhøy margin. Sverige, England, USA etc. har vel andre regler, og tillater båter av denne størrelsen til fritidsbruk. Det er vel behov for en regelendring (harmonisering)? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 EU har andre regler ja. Tar man dekksoffiser klasse 8 i Sverige kan man føre fritidsfartøy av ubegrenset størrelse om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Båter som egner seg for å bo ombord over lengre perioder, dvs. trawler etc., kommert fort over 50 En Nordhavn på 55 fot har vel allerede passert D5L med skyhøy margin. Så er den vel ikke under 15 mtr heller den da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 I Sverige holder det vel med "Kustskepparintyg" hvis jeg har forstått reglene korrekt. Dette kreves for båter over 12 x 4 meter, men har slik jeg har forstått det ingen øvre begrensning for fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 (redigert) nordhavn 47 er over 50 brt tror jeg. vi får ta et svensk sertifikat eller hyre Fru Jacobsen om behovene blir for store Jeg synes det er rart at man må på maritim høyskole for å ta et sertifikat for en 60 fots trawler i Norge - mens man i prinsippet kan føre en supertanker uten dekk lovlig. Redigert 25.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 nordhavn 47 er over 50 brt tror jeg. Auda Okay, men ikke MANGE da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Så er den vel ikke under 15 mtr heller den da Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener at grensen burde vært høyre enn 50 grt da du finner båter som ikke er sertifikatpliktige (dvs. under 15 m), men som er over grensen for D5L, dvs. 50 grt. Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Hvor begynner man for å få endret slike regler? Jeg har litt tid til overs nå om dagen. Bør være mulig å få dette i orden til jeg blir pensjonist i 2038. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Bør være mulig å få dette i orden til jeg blir pensjonist i 2038. tror ikke du skal være altfor optimistisk... Det rare er at vi ikke tilpasser oss gjeldende EU regler på området. Vi er jo så veldig flinke på alle andre områder. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 for de ivrige har Nordhavn en 120 foter også http://www.nordhavn.com/news/pressrelease/first_120/ Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Hvor begynner man for å få endret slike regler? Jeg har litt tid til overs nå om dagen. 50 bt-regelen er jo i grunn litt merkelig. Navigasjonspensumet for D5L er forholdsvis omfattende og det skulle vel være samme måte å navigere på enten båten er 10 eller 30 meter. Et sted må jo grensen gå men kanskje 25 meter og ferdig med det hadde vært mer fornuftig. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 (redigert) for de ivrige har Nordhavn en 120 foter ogsåhttp://www.nordhavn.com/news/pressrelease/first_120/ Blir for dyrt med mannskap, for dyrt ellers også... Redigert 25.Desember.2009 av Roggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 (redigert) Til info så gjelder 50 bruttotons grensen lastekapasitet - som regnes ut fra kubikk lastevolum osv med noen snevrige formler. Det gjelder IKKE båtens vekt! Dvs at båtlengden kan variere veldig for denne grensen. Det er i hovedsak også dette med lasting som er forskjellen på fritidsbåtskippersertifikatet og kystskippersertifikatet, (bortsett fra tre års fartstid som kreves for kystskippern). Feks så kan en liten bilferge ha en veldig høy lastekapasitet mens en stor seilbåt kan ha liten lastekapasitet. Redigert 25.Desember.2009 av Lukabella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Det var vel ikke helt riktig dette Lukabella? Målingen har ikke så mye med lastekapasitet å gjøre Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 brt er et volum mål på lukkede rom. En daycruiser på 80 fot kan være under 50 brt men har du bakgvegg båt skal du ikke langt over 60 fot Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Feks så kan en liten bilferge ha en veldig høy lastekapasitet mens en stor seilbåt kan ha liten lastekapasitet. Det er jo det som er så rart med D5L-sertifikat. Det er jo flere steder i Norge hvor båter over 50 grt går i kommersiell trafikk som opereres av førere med kun D5L. På Randsfjorden har de vel sogar en ferje som er godt over 50 grt, men som opereres uten sertifikater på dispensasjon. Da burde det vært mulig å gjort noen regelendringer for fritidsbåt Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Det var vel ikke helt riktig dette Lukabella? Målingen har ikke så mye med lastekapasitet å gjøre Lastekapasitet har alt med dette å gjøre. Bruttotonn (BT) (bruttotonnasje) er mål for volumet av alle benyttede, innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen av 1969 uttrykt i registertonn. 1 registerronn tilsvarer 100 engelske kubikkfot, 2,83 m³. Bruttotonnasje BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 De som synes 50 grt er for lite på D5L får danne en interesseforening for og få der økt. Det er vel kun snakk om og utøve lobyvirksomhet ovenfor de rette persjoner. Et mål om 100 grt burde vel være realistisk så kan men kjøre en 70 fots travler på sertefikatet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 enklere å ta en uke på en svensk høyskole og ta et EU sertifikat. Også bør man vel også sette av litt til advokat etter hver gang Sjøfartsdir. kommer på sertifikatkontroll og etterpå har glemt at Norge må respektere EU regler, Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 (redigert) De som synes 50 grt er for lite på D5L får danne en interesseforening for og få der økt. Det er vel kun snakk om og utøve lobyvirksomhet ovenfor de rette persjoner. Et mål om 100 grt burde vel være realistisk så kan men kjøre en 70 fots travler på sertefikatet. Ja nå snakker vi ... bør vel også være interressant for noen husbåtentusiaster. Redigert 25.Desember.2009 av Roggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Lastekapasitet har alt med dette å gjøre. Bruttotonn (BT) (bruttotonnasje) er mål for volumet av alle benyttede, innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen av 1969 uttrykt i registertonn. 1 registerronn tilsvarer 100 engelske kubikkfot, 2,83 m³. Bruttotonnasje BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom. Ja alt dette har jeg hørt litt om, men hvor kommer lastekapasiteten inn i bildet? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roggen Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 enklere å ta en uke på en svensk høyskole og ta et EU sertifikat. Også bør man vel også sette av litt til advokat etter hver gang Sjøfartsdir. kommer på sertifikatkontroll og etterpå har glemt at Norge må respektere EU regler, Problemet da blir vel ikke sertifikatregler, men heller tollregler. Vanskelig å få aksept for å operere utenlandskregistrert fartøy til fritidsformål uten at det tolles inn i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.