Jump to content

D5L. Hvorfor 50 brt grense for fritidsfartøy?

Roggen

Recommended Posts

Ja alt dette har jeg hørt litt om, men hvor kommer lastekapasiteten inn i bildet?

Det er det som er størrelses grensen for D5L, ikke fot. Pensum delen for lasting i kystskipperen (ikke fritidsbåtskipperen) er ganske krevende og omstendig. Skal man føre en båt med over 50bt og denne fylles med last kan den oppføre seg veldig annerledes enn uten, så da må man vite veldig godt hvordan dette gjøres. Riktig lasting er nesten en vitenskap, se på de store skipene til Wilhelmsen rederiet feks. Her er det viktig og laste korrekt - hver gang. De frakter jo alle mulige ting/saker med forskjellig vekt hver gang. Et litt voldsomt eksempel kanskje, men det illusterer det med lastingen. Og som nevnt tidligere her et sted - ett sted må vel grensen gå.

Her er en engelsk taubåt fra 1940tallet en gang...som har vært i bruk som fritidsbåt i 5-6 år....etter den ble ominnredet med mer lugar og oppholdsrom..

Nå har den en lett 380hk. maskin av nyere modell...kontra den ruvende tungbygde maskinen som stod der tidligere....

Har lagt tilsalgs for 22 000£....kan ikke seiles med D5L her i landet, da den er over de magiske 50....

lengden er under 24 meter... I UK skjønner de ikke hvorfor vi ikke kan seile slike skuter her i landet... er jo en fritidsbåt...

109823.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)

Nå var det bildet lagt ved for å illustere hva som finnes for salg i europa....

Se prisen på de og dere vil bli overrasket hvor behagelige de er....Helårsbåt, men over de 50...

Får ikke rare plastikken for den summen... :lol:

I sverige finnes det tilsvarende for salg som er rundt 18- 20 meter, men over 50 de og....pga. overbygget...

Her var ganske mange interessante innspill :wink::wink:

Det er klart at "et sted må grensen gå", men når det gjelder fritidsbåtskippersertifikater - og tilsvarende i andre land - så har hvert land temmelig stor frihet til å fastsette sine egne nasjonale grenser, krav og forutsetninger. Dette kommer også til syne ved at landene holder på sine egne regler og i liten grad er villig til å harmonisere. Derfor har man heller ingen felles EU-regler på dette området. Sverige, Danmark, Tyskland, England - alle har ulike regler for sine nasjonale fritidsbåtskippersertifikat.

Jeg har gjentatte ganger forsøkt meg på sjøfartsdirektoratet for å få en oversikt med et sammenligningsgrunnlag, helst en "ekvivalenttabell", men de er helt avvisende til å legge frem noe slikt . . . .

Under hånden har jeg fra tid til annen hørt antydninger om at grensen på 50 BT kan bli endret her i Norge og det ville isåfall trolig bli en ny grense på 24 meter LOA. En slik grense ville harmonere med de samme 24 metrene som man finner igjen i diverse krav for fartøyet, krav til rapportering på VTS, etc - og ville være lettere å forholde seg til enn dagens 50 BT. Men kjenner jeg direktoratet rett så kan det vel passe sånn noenlunde med den tiden Roggen blir pensjonist :saint::saint:

.... og uansett hva Lukabella forsøker å fortelle så har BT ingenting med lasteevne å gjøre :giggle::giggle:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er klart at "et sted må grensen gå", men når det gjelder fritidsbåtskippersertifikater

Her er vi helt prinsippielt uenige :wink:

Lurer på hvor mange som vet at grensen for hjelp fra redningsskøyta var 25 brt helt til i fjor. Da pratet jeg med en kar på kontoret der og spurte hvordan de skulle håndheve det. Det visste han ikke.... I år er grensen 50 brt. Akkurat som om det er enklere :rolleyes: Forskjellen er vel at eiere av båter over 50 brt vet at båten er over 50 brt ettersom de da må enten ha en gammel disp fra Sjøratsdirektorotet eller ha et annet sertifikat. Om de ikke har en Nordhavn 47 da....

LOA regler er enklere. Da kan man ha litt avtagbare spyd og badeplatformer for de som ønsker det. Men det blir i hvertfall en logisk grense

Redigert av Bitteliten (see edit history)
kommer litt an på føreren det da..... Det ligger jo andre engelske båter på 20-25 meter i gjestehavnene vi trakterer rett som det er.

Ja gjør jo det... og de er ikke fendret i baugen en gang :cheers:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det er vel grunn til å tro at vi vil se en harmonisering av regelverk og sertifikater etterhvert. Så vidt jeg har skjønt er det tildels store forskjeller i tonnasjegrensene innen de forskjellige europeiske landene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lurer på hvor mange som vet at grensen for hjelp fra redningsskøyta var 25 brt helt til i fjor.

Hva når skøytene er ute og berger nyttefartøyer, som f.eks. Fjord Champion? blir det avtalt pris før kobling eller hva gjør de i slike tilfeller?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Akkurat det med redningsselskapet og medlemsskap i kystpatruljen var jeg klar over, siden jeg skulle melde inn en på 49,5 bt i fjor.... det gikk ikke..

Ellers omfatter vel CE merkingen fritidsfartøy mellom 2,5- 24 meter.... hvis jeg ikke surrer for mye... Vi kommer jo aldri i nærheten av den makslengden når det stopper på Bt...

Dere kan jo undersøke hva som trengs av sertifikater for å føre et fritidsfartøy på, la oss si 55bt....

Lurer på hvor mange som vet at grensen for hjelp fra redningsskøyta var 25 brt helt til i fjor.

Den hadde dem sikkert glemt og den ble nok endra, fortere enn svint, med tanke på at det er lystbåtene som sikra arbeidplassene til alle i ledelsen demmes!

(Akkurat som kystradioen)

Yes! Fartstid for både å løse sertifikatet samt for å kunne fornye det hvert 5 år.....

Så i mine (og BMP sine :giggle: ) øyne er dette et reint yrkessertifikat som har ikke noe med en fritidsbåt å gjøre...

Vi kan jo undres på hva som må til for å endre dette til mer likt regelverk som våre naboland...

Yes! Fartstid for både å løse sertifikatet samt for å kunne fornye det hvert 5 år.....

Så i mine (og BMP sine :giggle: ) øyne er dette et reint yrkessertifikat som har ikke noe med en fritidsbåt å gjøre...

Ja det er et yrkessertifikat.. alle vet vel det, men det du spurte om var hvilket sertifikat man måtte ha for å føre en fritidsbåt på 55 bt. Og det svarte jeg på. (don't shoot the messenger)

D1

Nei nei nei, jeg skyter ikke på deg! Langt derifra, da har du misforstått eller jeg har ordlagt meg litt uheldig!

Men det er ikke så mange andre som er klar over den problemstillingen med fartstiden på D5....

Så hvis det lar seg gjøre å få til en form for lobbyvirksomhet for å få endret regelverket........

Var vel det trådtstarter etterlyser i et innlegg.....

Ja enig, jeg mener også at nå som fritidsbåtene blir større og større burde det i det minste vært en mulighet for å føre dem for "amatører". Kanskje en mulighet hadde vært et utvidet D5L for båter over en viss størrelse? F.eks D5XL :lol:

D1

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...