Jump to content

D5L. Hvorfor 50 brt grense for fritidsfartøy?

Roggen

Recommended Posts

.....Kanskje en mulighet hadde vært et utvidet D5L for båter over en viss størrelse? F.eks D5XL :lol:

D5XL kunne kanskje være en glitrende god ide - og jeg er klar til å gå igang på kort varsel. :flag::flag::flag:

Men direktoratets mølle maler (oftest) langsomt, så det spørs om det ligger nærmere i tid at grensen blir satt til 24 meter. Den som lever får se :wflag:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men direktoratets mølle maler (oftest) langsomt, så det spørs om det ligger nærmere i tid at grensen blir satt til 24 meter. Den som lever får se :wflag:

Jeg har selv litt kontakt med s-dir i jobbsammenheng og er enig at ting tar tid, men er det i det hele tatt et tema der borte om å øke D5L-rettighetene til 24m?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

....., men er det i det hele tatt et tema der borte om å øke D5L-rettighetene til 24m?

Tja, det er ikke så godt å si hvor vel fundert det måtte være, men jeg har hørt antydninger om at det har vært vurdert. Både for å få noe enklere og lettere forståelig enn 50 BT å forholde seg til - og samtidig ville det føre til at grensen på 24 m ble sammenfallende med diverse andre grenser.

Nå gjorde man, som du sikkert la merke til, ganske nylig en forenkling når det gjelder måling av fartøyer under 15 meter. Det gikk tilsynelatende både hurtig og ubyråkratisk - så de kan når de vil :saint:

Sletningene på Island fikk sine regler endret ca. 12-15 år siden og en av på grunnen var stor pågang av fritidseilere til England. Dem returnerte med RYA sertifikat på 24m uten eneste brt grense. Disse sertifikatene er internasjonale, man trenger ikke legeattest og lappen gjelder i 5år av gangen. Man bestiller nytt i posten og den koster 500kr.

Hvorfor ikke glemme disse norske regler og reise til utland til å ta fritidsbåtsertifikat? (Man kan gjøre de på mer sikker måte en Røkke!)

Jeg har den type sertifikat og den er mer vært internasjonalt en D5L.

.....Hvorfor ikke glemme disse norske regler og reise til utland til å ta fritidsbåtsertifikat? .....

Jeg har den type sertifikat og den er mer vært internasjonalt en D5L.

Det er jo en spennende tanke, men såvidt jeg kjenner sjøfartsdirektoratets oppfatning, så er det sertifikatet ikke gyldig for å føre fartøy med norsk flagg.

Føyd til i ettertid:

jeg var nå inne på RYA sin hjemmeside og fant denne teksten:

"If you are working on board a non-British boat, your RYA certificates are likely to be acceptable but you will need to comply with the rules of the flag state. Please contact the relevant maritime authority for full details of their requirements. "

Det springende punktet vil være ".... you will need to comply with the rules of the flag state..." og der er jeg redd for at det stopper :headbang::headbang:

Men er ikke mange utlendinger i norsk fiske og handelsflåte med internasjonale sertifikater?

Jo, men de har allerede i utgangspunktet sertifikater som er utstedt ihht IMO og STCW, dvs de er godkjente ihht internasjonale regler som Norge har ratifisert. Da lager Norge som flaggstat et såkalt "endorsement" og dermed er det OK.

Når det gjelder fritidsbåtsertifikatet så er det som tidligere nevnt et nasjonalt sertifikat, som hvert enkelt land utsteder ihht egne regler og oppfatninger - uavhengig av IMO og STCW.

(Fartstiden ikke båten). Det vil si at det i praktis ikke er mulig og inneha D5 om en ikke jobber på båt. Jeg hvet det fordi jeg mistet mit og fikk det erstattet med D5L.

Får meg til å undres: Hvor mange av "skipperene" på de nærmere 100 registrerte (og uregistrerte) charterbåtene i indre Oslofjord som har sitt (gyldige) sertifikat i behold? For det holder vel neppe med 7 uker småkjøring innaskjærs med passajerer for å kunne definere det som 1 år fartstid?

Jeg vet om en: Kaptein på "Sovereign of the Seas", eller noe sånt (tok i hvert fall 3-4000 passasjerer, i Caribien). Kjørte skipper på en av de "seriøse" charterbåtene (ca. 23 meter) i Oslo i sommer for å ha noe å gjøre på fritiden. At han kløna noe jæ..ig en gang i blant, er en annen sak. (ikke så enkelt når du ikke har 10 000 HK sidethrusterere tilgjengelig, vet du.) På den annen side; kjørte nok korteste vei mellom Aker Brygge og Middagsbukta på storsirkelen....

Tilbake til utgangspunktet; det man ikke vet, har man kanskje ikke så vondt av (?)

Redigert av jernia (see edit history)
Det er jo en spennende tanke, men såvidt jeg kjenner sjøfartsdirektoratets oppfatning, så er det sertifikatet ikke gyldig for å føre fartøy med norsk flagg.

Har vært i kontakt med direktoratet. Svaret var Følgende:

Norske registrerte fartøy er underlagt norsk lov og forskrift. Svenske fartøy er underlagt svensk lov og foorskrift. Det er altså ikke førers nasjonalitet eller hvilke farvann fartøyet til enhver tid befinner se i som avgjør krav til fører.

Man vil altså IKKE lovlig kunne operere norsk registrert fritidsfartøy med brutto tonnasje over 50 med svensk skipparinntyg, samme hvor fartøyet måtte befinne seg, eller hvilken nasjonalitet fører måtte ha.

Du verden så mye fornuftig, og så mye surrball, som skrives om dette emnet.

Er det ikke ganske opplagt for alle og enhver at sertifikatplikt har med sikkerhet å gjøre?

Den enkeltes og samfunnets. Det kan da ikke være noe problem å ta D5 for de som trenger det uavhengig av om regelen er den nåværende eller romsligere? Poenget må jo være at kunnskapen og ERFARINGEN er tilstede. Og eier man en sertifikatpliktig båt, så får man jo fartstid nok til å vedlikeholde sertifikatet. Dermed er det en engangssak å skaffe seg dette.

Og Maritim Høyskole for å ta D5 er sludder. Vanlige, av Sjøfartsdirektoratet godkjente maritime skoler (gjerne kveldsskoler) er det da nok av.

Hilsen ex skipper,

nå bare med D5L

Til BMP og Jernia:

I min tid var kravet 18 mnd fartstid i en 5 årsperiode. Og eide man en sertifikatpliktig båt og selv var skipper, så var det godkjent.

Men ma kunne ikke gi ethvert mannskap fartstid uten å kunne dokumentere det i fartsboka til vedkommende. Vet det ble jukset mye med det, men det ble innskjerpet for noen år siden.

Til BMP og Jernia:

I min tid var kravet 18 mnd fartstid i en 5 årsperiode. Og eide man en sertifikatpliktig båt og selv var skipper, så var det godkjent.

Men slik er det altså ikke lenger, så vi farer vel alle med litt tullprat da

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Nei, nettopp. Og 7-8 uker med charterkjøring i året er vel neppe det samme som 2 år reell fartstid i løpet av 5 år?

Sikker på at de ikke seiler andre steder resten av året da?

D1

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...