Jump to content

D5L. Hvorfor 50 brt grense for fritidsfartøy?


Roggen

Recommended Posts

Det har jeg ingen kunnskap til å mene noe om (akkurat som om det har hindret meg før haha) men har hørt at sjømannslegene har fått nye måter å teste fargesynet på som er litt riktigere enn de gamle, og at flere passerer.

Flere som har hørt noe om det?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Dem som har eksempel norsk registrert Jenneau 54DS til utleie i Hellas kan ikke leie båten til noen annen kunde en dem som har norsk D5L.

Dette er selvsagt feil siden D5L ikke er gyldig i Hellas...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå sier jo direktoratet følgende:

 

Norske registrerte fartøy er underlagt norsk lov og forskrift. Svenske fartøy er underlagt svensk lov og foorskrift. Det er altså ikke førers nasjonalitet eller hvilke farvann fartøyet til enhver tid befinner se i som avgjør krav til fører.

Link to post
Dette er selvsagt feil siden D5L ikke er gyldig i Hellas...

Nei, men D5LA er vel gyldig på norskregistrert båt i Hellas, og overalt ellers i verden. Eller har jeg misforstått?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Du mener ingen for lov til å føre norsk registrert båt over 15m i Hellas?

Nå var det ikke det jeg skrev, men D5L er ikke gyldig i Hellas da det er utenfor seilingsområdet for dette sertifikatet enkelt og greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
...er det sertifikatet ikke gyldig for å føre fartøy med norsk flagg.

Vi kan ikke føre norsk regestrert båt over 15m noensteder i verden uten D5L.

 

 

...D5L er ikke gyldig i Hellas da det er utenfor seilingsområdet for dette sertifikatet enkelt og greit...

Vi kan ikke føre norsk registrert båt uten Norge med D5L.

 

 

Ikke rart islendingene fikk sinn sjøfartsdirektor til å spise sine egne papirer :lol:

Link to post
Vi kan ikke føre norsk regestrert båt over 15m noensteder i verden uten D5L.

?? Forklar

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Vi kan ikke føre norsk regestrert båt over 15m noensteder i verden uten D5L.

 

Vi kan ikke føre norsk registrert båt uten Norge med D5L.

 

 

Ikke rart islendingene fikk sinn sjøfartsdirektor til å spise sine egne papirer :lol:

 

 

?? Forklar

Fikk du ikke med deg ironien i dette :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Vi kan ikke føre norsk regestrert båt over 15m noen steder i verden uten D5L.

 

Vi kan ikke føre norsk registrert båt uten for Norge med D5L.

 

Må ha D5LA eller bedre.

 

Joda, det er noen byråkrater som har jobbet hardt for dette ved hjelp av de som driver lobbyvirksomhet for sertifikatnæringen.

 

Lurer på hvor mange som lar seg drive med på dette sertifikatverket og aldri kommer til å ha en båt større enn 15 meter.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

La akkurat ut dette bildet i en annen tråd. Dere ser "Fru Jacobsen" på dekk her men kanskje ingen som ser like bra ut som Jennifer Aniston som det faktisk er bilde av på profilen min

 

 

lunsj_paa_dekk.jpg


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

OK,

 

For å oppsummere. Bortsett fra de som ikke skjønner vitsen med båter over 15 meter virker det å være enighet om at et sted må grensen gå. Flertallet virker også å være enige om at grensen burde være lik våre naboland eller som i EU, f.eks 24 meter og ingen grt limit.

 

Dette bør jo være en sak vi på Baatplassen.no kunne klare å dra i land. Hvor starter vi? Hadde vært moro å jobbe videre med dette.

 

Om det noen gang blir båt over 50 grt er jo en helt annen sak, men det er jo håp for oss som fortsatt tror på :santa:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...