Jump to content

2 stk batterier defekte samtidig

Nautic

Recommended Posts

Har 3 stk batterier i båten. 1 til start og 2 til forbruk.

De 2 er paralellkoblet.For 2 dager siden sank spenningen på disse 2 til 10 volt. Har tatt batteriene ut av båten og ladet de separat. Under lading stiger spenningen til ca 13 volt, men synker til ca 10 volt etter en stund når ladingen kobles vekk.

Det bobler i 5 celler på begge batterier.

Den 6 cellen, ved plusspolen, bobler ikke på begge batterier.

Dynamo lader ca 13,8 volt og det står en skillediode mellom dynamo og batterier. Har et spenningstap under lading til batterier

Noen tips om hva som har skjedd her?

Jeg tenker på å fjerne skilledioden og sette inn en

BEP VOLT SENSITIVT RELE  (Maritim nr 10032-30)

Noen som har erfaring med denne?

Batteriene har fått for lav ladespenning. En skillediode har et tap på ca 0.6V så hvis dynamoen gir 13.8V ut, får batteriene en ladespenning på bare 13.2V som er alt for lavt. Ladespenningen målt på batteripolene bør være 14.4V. Batterier blir fort dårlige hvis de ikke får riktig lading. Monter en ekstern laderegulator (som Ladac eller tilsvarende). En laderegulator vil sørge for riktig og effektiv lading.

Begge dine batterier er utvilsomt ødelagt av sulfatering. Dersom du tester med en syremåler vil du finne at der er en død celle pr. batteri. Sulfatering er et resultat av for dårlig ladespenning.

Du må få ladeanlegget reparert/oppgradert slik at du får foreskreven ladespenning målt direkte på batteriene. Diodefordeleren er bra nok den, men ladeanlegget må være slik at det kompenserer for spenningstapet i denne.

Gjør du intet med ladeanlegget må du basere deg på å kjøpe nye batterier hver sesong.

Stiller et lignende spørsmålher og det er at voltmeteret mitt begynte og vise lav lading  ned til 11.5 v ,den har hele tiden hatt perfekt lading på 14.4,når jeg da målte på batteriet målte jeg hele 15.3 v ,etter jeg hadde stoppet motoren og ventet litt lå batteriet på 13.3 V.Det ser vel ut som det er laderegulatoren som er gåen,det jeg lurer litt på er kan jeg montere en regulator av typen ladac eller lignende om regulatoren på dynamoen er defekt?

Håper det er noen med peil på dette som kan svare meg da virker som dynamoen lader nok ihvertfall...

Noen som har erfaring med denne?

Det var en som kom med en positiv rapport om dette releet tidligere, fant dessv. ikke igjen tråden.

Husker bl.a. han skrev at det virker "begge veier".

Eneste ulempe er at det bruker litt strøm.

Alt. kan du benytte et vanlig "Biltema" rele styrt fra dynamoen.

Dynamoen må kobles direkte til forbruksbanken og så videre til start via releet. (Ikke omvendt...)

Her er linken til forrige innlegg ang BEP VOLT SENSITIVT RELE

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...087310;start=18

Jeg har kjøpt 2 stk nye batterier. Jeg hadde 2 stk ulike startbatterier som forbruksbank. Både i alder og A.

Det ene batteriet hadde sulfatert noe kraftig. det var helt svart inni. Dette batteriet hadde dermed tatt knekken på det andre.

De nye batteriene er laget for forbruk.

Ang å bruke et biltema rele, hvordan får jeg dette til å veksle mellom forbruksbank og startbatteti.

Da må det vel noe elektronikk til. Å koble dette til ladelampe eller tenningsnøkkel vil vel kun legge begge banker sammen under lading, og skille de når motor stopper.

Ang lading på min båt så er 13.8 v vist på orginalt voltmeter. vet ikke hvor dette er mål.

Regner med etter skilledioder. Orginalt Volvo instrumentering.

Men ut fra skille dioder har jeg 14.1 til start og 13.1 forbruk. Målinger utført med et skikkelig digitalt instrument. Jeg har byttet om ledninger fra

skillediodene til batteriene for å endre ladespenning, men det endret seg ikke.

Så i linken over at baatplassen vurderte å forhandle disse reler. Hvordan gikk det?

Ang å bruke et biltema rele, hvordan får jeg dette til å veksle mellom forbruksbank og startbatteti.

Da må det vel noe elektronikk til. Å koble dette til ladelampe eller tenningsnøkkel vil vel kun legge begge banker sammen under lading, og skille de når motor stopper.

Ja, men har du behov for noe mer enn dette??

NB: Releet må styres fra ladelampa slik at sammenkoblingen av bankene først skjer når motoren har startet. Bruker du tenningsnøkkelen vil bankene være sammenkoblet under start og da vil Biltema-releet snart være historie....

Men ut fra skille dioder har jeg 14.1 til start og 13.1 forbruk. Målinger utført med et skikkelig digitalt instrument. Jeg har byttet om ledninger fra

skillediodene til batteriene for å endre ladespenning, men det endret seg ikke.

1V var mye, men det vil alltid være et større spenningsfall over en diode når det går mye strøm.

Og ikke minst varmeutvikling.

I ditt tilfelle vil dioden på forbruks-kretsen brenne av nærmere 10% av effekten dynamoen gir. Dette er grunnen til at jeg anbefaler rele fremfor dioder. Et rele er nærmest tapsfritt.

Så i linken over at baatplassen vurderte å forhandle disse reler. Hvordan gikk det?
Firmaet jeg har kontakt med, og som er off. importør, tok de ikke inn, så derfor strandet dette prosjektet. Maritim etc. må få disse via andre kanaler.

Har jeg skjønt riktig? Du har 2 batteri i båten som er ødelagt og og ett som er OK. Du måler for lav spenning fra dynamoen? I så tilfelle er det ikke rart du måler lav spenning fra Dynamo. 2 ødelagte batteri med en motspenning på 10volt vil være med å dra ned spenningen fra dynamoen.

Dynamoen jobber så den svetter for å holde spenningen oppe. Tenk ikke på målte verdier i anlegget nå med ødelagte batteri.

Mål på nytt når nye batteri er kommet i båten, og gjør en ny vurdering på dynamo da. Du vil helt sikkert få høyere verdier med nye batteri. Om du da er fornøyd er opp til deg.

Ps Sulfatering av batteri ødelegger ikke  en enkel celle, men hele batteriet. Du har antagelig kortslutning i en celle som ikke koker, Går ut fra at du har målt syrevekten? Veldig høy syrevekt på fem oveladede celler og lav syre vekt på defekt celle.

Hvordan skjer dette? Ja si det. Ting eldes. Hvor gamle var batteriene?

Som nevnt over er allerede nye batterier kjøpt og innstallert. De gamle ble testet hos kvikk i tønsberg. Alle målinger er målt etter at nye batterier ble innstallert.

Batteriene var fra 2000/2001.

Hele årsaken står nevnt i mitt innlegg over.

Skilledioder vil bli fjernet og rele vil bli innstalert i nær fremtid.

Vil da komme tilbake med et måleresultat.

Det kan kanskje være til hjelp for andre, kanskje ikke....

Bare noen ord om Biltema-releer.

Bruker selv Biltema en del og kvaliteten er jo som kjent både-og.

Når det gjelder releer har jeg liggende en del til forskjellig eksperimentering, men jeg ville IKKE bruke dem i båt og det har følgende grunn:

Hvis du ser på bilelektriske kontakter - kabelsko, rele-kontakter m m - så ser metallet i disse kontaktene gjerne litt ut som gull eller messing. Vet ikke sikker hva denne overflatebehandling kalles, men den er ihvertfall sterk utsatt for irr/korrosion. Har hatt tidligere en del svikt i det elektriske fordi jeg brukte kabelsko med samme korrosjonsbeskyttelse og det er ikke bra nok for det maritime miljø. Kabelsko, relekontakter og lignende burde være fortinnet - og helst skal en jo også bruke ledningsmateriell som er fortinnet - og da er metalloverflaten sølv/gråfarget.

• 2 uker senere...

Jeg har nå fjernet skilledioder og montert et BEP VOLT SENSITIVT RELE.

Dette relet switcher når batteriet har nådd 13,7 volt.

Jeg har valgt å lade forbruksbatteriene som standard. Når dette har nådd 13,7 volt

legger det til startbatteriet.

Voltmeter i båten viser fremdeles 13.8 volt. Så denne målingen er nok tatt  rett fra dynamo. Altså før skilledioder. Skuffende.

Tidligere hadde jeg 14.1 v på startbatteri og 13.1 på forbruksbatteri under lading.

Etter montering av rele har jeg fremdeles 14,1 volt på start batteri

mens forbruksbatteri har økt til 13.9 volt.

Spenningene er målt etter at motoren har ladet i 10 min. Hadde ikke tid til lenger kjøring.

Dynamo og skilledioder er/var paris rhode (er det riktig skrevet??)

Er det mulig å øke ladespenning på denne dynamo?

Sensledningen går rett til B+ på dynamo. Noe den visstnok skal.

Voltmeter i båten viser fremdeles 13.8 volt. Så denne målingen er nok tatt  rett fra dynamo. Altså før skilledioder. Skuffende.

I utgangspunktet bør du koble voltmetret direkte til plusspolen på forbruk, det er denne målingen som er intr.

Men dette kan være et problem da "båt-voltmetere" faktisk bruker litt strøm og kan belaste batteriene hvis du ligger lenge uten vedlikeholdslading.

Da bør man ha en mulighet til å slå av voltmeteret. Slik du har det nå regner jeg med at det er koblet til motor-siden og slåes av med tenningen  

Tidligere hadde jeg 14.1 v på startbatteri og 13.1 på forbruksbatteri under lading.

Etter montering av rele har jeg fremdeles 14,1 volt på start batteri

mens forbruksbatteri har økt til 13.9 volt.

Her er det noe rart. Slik jeg oppfatter det du skrev først (som standard) er dynamoen koblet direkte til forbruk. Men siden du måler høyere spenning på start enn forbruk må dynamoen være koblet til start.

Dette er ingen gunstig løsning hverken mhp effektiv lading eller belastning på releet.

Flytt dynamo-tilkoblingen til forbruk istedet  

Spenningene er målt etter at motoren har ladet i 10 min. Hadde ikke tid til lenger kjøring.

Dynamo og skilledioder er/var paris rhode (er det riktig skrevet??)

Er det mulig å øke ladespenning på denne dynamo?

Sensledningen går rett til B+ på dynamo. Noe den visstnok skal.

Sense til B+ er uansett feil. Skal det ha noen mening med ekstern sense må den være koblet direkte til pluss på forbruksbanken.

Men da MÅ dynamoen også være direkte koblet til forbruk, dynamo og sense må alltid kobles til samme batteri-bank ellers vil du risikere alvorlig overlading.....

(Vær sikker på at det er B+ det dreier seg om. Er det D+ kan du ikke flytte den til batteriet)

Få ordnet disse tingene først og sjekk så hvilken ladespenning du får.

10 min er også alt for kort tid dersom batteriene er tappet ned.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...