Martin_ Startet 23.Juli.2004 Del på Facebook Startet 23.Juli.2004 I fjor hadde jeg min dieselmotor på 1000 timers service. Motoren er en Cummins 5,9L turbodiesel. Etter servicen som var på våren brukte jeg båten et par uker før jeg peilet oljen som var på motoren. Da jeg skulle peile oljen viste det seg at det var 4-5 liter olje for mye på motoren. Så jeg tappet dette av motoren og brukte båten igjen som normalt. Motoren tar ca 8l olje men det var ca 12l på motoren da jeg peilet den. Lurer nå på om det kan være skadelig for motoren å kjøre med så mye olje. Motoren virket helt normal og oljetrykket var helt fint (ikke for høyt eller lavt). Service-verkstedet mente dette ikke var noe problem. Kan noe på motoren ta skade hvis man fyller på litt for mye olje? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Ja, hvis det blir så mye at veivakselen pisker opp olja i motoren til skum, da kan du få en reduksjon av oljetrykk eller en mindre mengde olje til viktige smørepunkter i motoren. Det kan også bli presset ut olje der det ikke skal, hvis veivhusutluftingen tetter seg eller ikke klarer å kvitte seg med overtrykket fort nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2004 Del på Facebook Svart 24.Juli.2004 Ja, hvis det blir så mye at veivakselen pisker opp olja i motoren til skum, da kan du få en reduksjon av oljetrykk eller en mindre mengde olje til viktige smørepunkter i motoren. Det kan også bli presset ut olje der det ikke skal, hvis veivhusutluftingen tetter seg eller ikke klarer å kvitte seg med overtrykket fort nok. Og da er det fort gjort å blåse zimmeringer rundt veiva og pakninger ellers. Har du ingen lekkasjer og ikke øket oljeforbruk, vil jeg tro det har gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Spørsmålet er om det er du eller verkstedet som har fyllt på for mye olje. I så fall er det bare å tappe av. Noe formye olje betyr intet så lenge den ikke når opp i veivakselen som nevnt i tidligere innlegg. Dersom oljenivået øker av seg selv er det all grunn til å være på vakt. Det tyder på at bunnpanna fyllers opp av uforbrennt drivstoff. Oljen tynnes ut og smøreevnen avtar. Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Hvis du hiver på så mye olje at veivhusventilasjonen "kaster" olja til innsuget kan i enkelte tilfelle maskinen bli umulig å stoppe om den ikke har kvelespjeld. Motorolja forbrenner istedet for dieselen og turtallet går opp. Er man riktig uheldig kan det komme så mye olje inn i en av sylindrene at det fyller hele forbrenningskammeret. Motorolje er like inkompressibel som hydraulikkolje, så parret med et passende turtall kan det bli omfattende skader; stempelknusning, ødelagt topp, rådebrudd og kanskje råde gjennom blokka...... En kompis har hørt om en som sa at dette hadde hendt med en bekjents svigerfars..... : Mercedes kassevogn fikk 2 x 6 liter motorolje (skulle hatt 6 liter), maskinen antok uante turtall,lot seg ikke stoppe før råda raste gjennom blokka. Så, hvis du ikke er spesiellt interessert i å finne ut av mulige virkninger på din motor bør du holde deg til anbefalt oljenivå. Dvs olje til max. merket på peilepinna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.