Jump to content

Juletorsken 2009 er eit monster.

Upnorth

Recommended Posts

Vi var på fin fisketur i dag for å sikre oss den årlege juletorsken. Det var laber bris og overskya, og omlag 0 grader. Perfekte forhold for torskefiske - ja faktisk det beste veret på juleturen på mange år. Og torsk vart det på eit av første forsøka - den beit på svenskepilken eg fekk i julegåve torsdag. Følelsane og fargespelet når fisken når overflata set spor etter seg i fleire dagar og veker, og er betaling god nok for alt strevet med båthald og naglebet.

Difor vart skuffelsen og sjokket ekstra store når det viste seg at eg hadde fått "alientorsken". Den nye rasen som breier seg langs kysten i rasande tempo. Eit stort eksemplar på 5 kilo, med deformert hovud, skeiv munn og totalt sprengd i buken av ei enorm lever. Bilete seier mykje, men ikkje alt.

Er det villtorsken / kysttorsken som skal dele skjebne med villaksen? Eller er det seien eg har skrive om før som blir genetisk forsøpla først?

Eg bed med dette om kommentar kjære natur- og båtvener. Skal vi godta det som vert gjort med naturen vår?

juletorsk2009.jpg

Er det noen forskjel på smaken,for det fisken ser ikke noe bra ut :rolleyes:

Syns faktisk at den oppdrettstorsken har en liten tanke laksesmak, eg prøvde meg med de til middag i kantina på jobb for ca 7 mnd siden, de blei to små biter torsk :sweat: smaka ikkje godt!!! men så er eg veldig kresen når de gjelder fiska da :)

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Har også fått noen av disse torskene. Har fått forståelse av at torsken er mye smartere enn laksen med hensyn til rømning. Torsken tygger seg gjennom mærdene, og et lite hull kan være nok til at mye torsk rømmer. Laksen derimot kan ha store hull i bunen av nota uten at laksen rømmer.

Disse monstertorskene med nakkeknekk, deformert munn og knekt rygg vil aldri ha levd opp i vill tilstand. Grunnen til at den overlever er at den går i en not og blir foret. I vill tilstand er det nok like mange vanskapninger, forskjellen er at de dør tidlig og vokser aldri opp slik at de kan bli ville monster.

Er forøvrig skeptisk til oppdrett.

Lever og rogn gjekk rett overbord på grunn av at begge deler var svær ulikt det eg har sett tidlegare. Fisken vart trekt på vanleg vis, og med sju rundt bordet er heile fisken no historie. Ingen spesielle kommentarar, men eg synest den var litt smaklaus. Det einaste eg merka meg var at den var litt "grå" etter trekking i forhold til den torsken eg fekk ute i havet for 3 veker sidan. Men dette må sjåast i lys av at eg vart litt sur av heile greia - hahahaha.

Her er eit bilete frå den turen. Som de ser har fisken heilt anna hovudform og også det kjære skjegget. Fisken til høgre er ei brøsme - kongen av matfisk.

svinoeytorsk_des_2009.jpg

Du har ikke noen bilder som viser finnene på torsken?

Kan se ut som den fremre ryggfinna er slitt.

O-torsken skal også være litt tam i fargen i forhold til villfisk.

Vet ikke hvor du holder til, men i Trondheimsfjorden er det for tiden store mengder rømt O-torsk.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Det er ikke all fisken som er fra oppdrett det er mulig å se utvendig at det er det , men det er stor forskjell på mageinnhold og i heletatt innvoller.

Laks med oppdrettsgener ser ut til å hvere altetende og er feit og fin selv om den tyder på å ha vert utenom opdrettsanlegg svært lenge.

Fikk en smellfeit laksl rett før jul som ikke hadde noen utvendige tegn på å ha vært i noen mærer,heller ikke å ha vært oppi noen elv, så da blir spøsmålet 2generasjon?

Forskes nok for lite på dette,ønsker nok ikke å få vite svarene.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Hvilke tegn er dette? Hvis laksen er sår, har den gått i for full mær. Normalt vil en oppdrettslaks se strøken ut fordi dette betales best. Villaks er hvit i kjøttet (i forhold), dette fordi oppdrettslaks spiser mat tilsatt fargestoff (fra rekeskall).

Erfarne laksefiskere klarer og å skillemellom stammene fx dette er en Nidelv laks og dette er en Orkla laks.

På rømt oppdrettslaks eller som nent her : Ola laks , gror sårene på finner og spolen og på fisken etter en tid men spol og finnene vokser ikke ut der de har blitt avslipt,mindre.

Når det gjelder prikker og skjell så ser det ut til å hvere like mange sorter Ola laks som vill laks.

Kilnotfisket var meget bra i år men mye laks hadde store lusangrep i år men det har og skjedd nonen ganger før i tiden.

laks som har vert oppi ei elv og ut i sjøen igjen har ikke lus , bare sårene , lusa dør når den kommer i ferskvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...