Jump to content

noen som vet noe om skilsø 27?

:båt1

Recommended Posts

Hei :båt1, det er tydeligvis ikke så mange Skilsø-eksperter på lufta for tiden. Kanskje et par vurderinger av en ikke-båttypeekspert kan være underholdende mens du venter på fagkunnskapen?

Uten tvil en flott båt du har i kikkerten. La meg allikevel komme med to (små?) betenkninger ettersom du i ditt tidligere innlegg nevnte at båten skulle brukes til "lengre turer". "Lengre turer" vil kanskje bety at du vil dra fra Vestfold over til Østfold og nedover svenskekysten noen ganger? I såfall vil du utvilsomt komme ut for en del vind og bølger. Dessuten, har du tenkt å bruke båten tidlig om våren og sent om høsten?

Betenkning 1: Skilsø 27 har — i likhet med Nidelv 24 og 26 — en karakteristisk butt baug (se bildene nedenfor). Skroget er formodentlig laget slik for å få mest mulig plass innvendig. Ulempen med en slik baug er at båten i mindre grad skjærer seg gjennom bølgene og i stedet har en tendens til å stampe i motbølger. Dette kan være slitsomt på vei hjem østfra mot Nøtterøy.

Betenkning 2: Skilsø 27 har kanskje en tett knepping mellom kalesje og overbygg (jeg vet ikke). Min erfaring med andre båter er i allefall at det kan være litt trekkfullt og kaldt under en kalesje når det blåser på sjøen (hvilket det som regel gjør). Dersom båtbruken begrenser seg til sommerferien, er ikke dette noe problem. Drar du derimot på langturer (helgeturer) fra tidlig mai og ut oktober, vil det absolutt være gunstig med en noe mer beskyttet førerplass i form av et fast tak og kanskje endog en bakvegg.

Så venter vi på hva erfaringsekspertene har å si ...

skilsoe.jpg

En litt butt baug for å håndtere grov motsjø?

• 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Grei båt, men den virket ikke så veldig godt utnyttet til å være 27 fot. Motorrommet så også litt lurvete ut, men det behøver ikke bety så all verden sånn sett, det bare indikerer at vedlikeholdet har vært litt "enkelt". Etter hva jeg kan se så er den imidlertid sjøvannskjølt, så da spørs det hvor stor verdi du skal tillegge motoren. Dessuten trenger interiøret en liten shining. Men en pen klassisk snekke modell er det, helt klart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...