peterode Startet 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2009 Hei Jeg har en Scand Baltic som kom sent på land iår, før jeg rakk å vinterklargjøre helt. Ferskvannstanken ble som foreskrevet tømt, men vannet samler seg i en tro under motoren som ikke lar tømme med lensepumpe (EU-regler). Dette tømmer jeg vanligvis med vannsøvsuger før vinteropplag, men denne gangen kom frosten før jeg ble ferdig. Nå er alt en fast isblokk. Har noen erfaring med om dette kan gi alvorlige frostskader, nå som temperaturen kryper nedover mot 15-20 minus? Hvis noe må gjøres, forslag? Nervøs peterode Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Jeg vil nok først og fremst være opptatt av om varmvannstanken din er ordentlig tømt. Det lønner seg å koble fra både på uttakssiden og tilførselssiden. Jeg fikk frostsprengt en tank fordi jeg bare koblet fra på den ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Hvis jeg forstår deg rett, så er dette et oppsamlingtrau under motoren? I såfall kan du sove godt til varmegradene igjen tiner denne klumpen med is. Redigert 27.Desember.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Har noen erfaring med om dette kan gi alvorlige frostskader, nå som temperaturen kryper nedover mot 15-20 minus Neppe noen grunn til bekymring. Ser andre har nevnt VV tank. Likeså er det viktig å koble fra eller flushe med luft rør / slange til / fra ferskvannspumpe og la kranene i båten stå åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Når vann fryser til is, så er det vel først fare når isen ved smelting ikke får utvidet seg noen vei. Jeg hadde vann i bunnen av gamlebåten, den frøs igjennom vinteren, men var ikke noe problem på våren. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
topa Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Jeg har en Baltic og skjønner hva du mener. Er det så mye vann at det står opp til plata under motor. Hvis det gjør det så har ikke isen noen plass å utvide seg og det kan bli problemer. Dersom vannet står lavere så er det V form og det vil bare utvide seg oppover uten problemer. Har du lense slange også som ligger i dette rommet under motor. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 ..når isen ved smelting ikke får utvidet seg noen vei. Regner med du mener motsatt, is som smelter til vann gjør jo volumet mindre. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
nimbuster Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Føler meg ganske så sikker på at du kan sove trygt om natta vinteren i gjennom, uten å ha det i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.