fergaferga Startet 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2009 (redigert) Skulle en tur på fjorden i dag. Har hatt en lyspære i motorrommet. Holdt temperatur på 15 grader. Så det burde ikke være problemet. Jeg fikk start. Men jeg liker ikke at den må gå på full gass en stund først.(noe som de tydeligvis skal etter instruks). Jeg skrudde ned gassen et par ganger og så stoppet den etter ca 10 sekund. Drar jeg rundt startveiven nå kommer bare luftutplåsning og litt olje ut ved sylinderen der pilen viser på bildet. Hva er det som er galt . ventilen ? Redigert 27.Desember.2009 av fergaferga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Ville heller gått på veivhusventilasjonen jeg. Pilen din peker mot støtstengene, og det er kanskje der det fiser ut når veivhuset er tett Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jonn Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Hei og god jul. Det er nok en ventil som er utett eller henger. Skru først av toppdekslet, så kan du sveive, da regner jeg med at du ser hva som er feil. Luftinntaket er vel der som pilen viser. Redigert 27.Desember.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Denne motoren har vel en hendel på toppen som setter eksosventil i åpen stilling når du sveiver motoren i gang. Kan vel være at denne hendelen ikke fungerer som den skal. Kan det være eksosventil som ikke lukker skikkelig etter at du har brukt hendelen ved start, og dermed dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Har en Sabb 2GZ i snekka mi, og den har innsuget i ventildekselet i tillegg til dekomprimering av sylinderene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sleipner93 Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Har det seg slik at du ikke fikk den til å svive i det hele tatt? Jeg har lik motor som deg og jeg må også ha den gående på bånn gass til den begynner å tenne/svive skikkelig. Har noen dæsjer med olje inn i sylindern, sveiver alt jeg kan å slår over dekompen. Da puffer den litt og får opp turtallet og etter litt begynner den å smelle å slå å svive skikkelig. Vet ikke hva som gjør at den bare puffer og ikke smeller skikkelig i begynnelsen? Men uansett, dette skjer mer når motoren er kald.. Sitér dette innlegget Link to post
fergaferga Svart 28.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 (redigert) Ja den startet som normalt. Jeg skrudde ned gassen etter 2 sekund. Den stoppet nesten, så jeg tok gassen på max og så tok den seg oppigjenn. Og jeg tok gassen ned igjenn og da ga "tenningen" seg og det kom istedet mye luft ut. Så noe er galt. Må vel bare sette meg ned å studere hvordan den funker. Fant noe i instruksjonsboken. Er det foresten normalt at det kommer sprutende ut knister ut samme plass ved starting ? Skjedd hver gang båten har stått en stund. Redigert 28.Desember.2009 av fergaferga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Har du kompresjon nå da? Altså får du motstand når du sveiver rundt uten dekompresjon (hendelen på toppen av motoren) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 fergaferga : Og jeg tok gassen ned igjenn og da ga "tenningen" seg og det kom istedet mye luft ut.Uten at jeg kjenner motoren særlig godt, tror jeg denne luften kan skyldes tilbakeslag rett før motor stopper helt. Studer svinghjulet neste gang og se om det ikke går gal vei like før stopp. Motoren har jo et tungt svinghjul i forhold til motorer med flere sylindere og dermed lettere for å gi kraftig tilbakeslag. Da åpner innsugventil og slipper ut kompresjonen og det er vel ikke direkte feil.fergaferga : Er det foresten normalt at det kommer sprutende ut knister ut samme plass ved starting ? Skyldes vel sot som løsner i starten, og tar samme vei ut som lufta du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.