steelcontax2 Startet 27.Desember.2009 Del på Facebook Startet 27.Desember.2009 Hei, har en Mercury 40 hk 4 takt, som har vært under vann(salt) motoren er spylt/vasket, og det er skiftet olje. Motoren er startet, men fusket og stoppet. Det gikk ca 4 måneder før jeg fikk tak i den.Forgasserene er nå demontert og vasket i eddikvann, samt at det er skiftet noen kabler med synlig irr. Noen som har tips om hva som kan/bør gjøres videre? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Litt vanskelig da jeg ikke har din motor hos meg,men har du gnist på pluggene da? Er vel litt EL komponenter som kan ha blitt ødelagt på denne motoren... Snart dukker vel "The World Champions" opp,bare de har proppet i seg julefettet.Så da får du nok råd og hjelp Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Droll Svart 1.Januar.2010 Del på Facebook Svart 1.Januar.2010 Hei, har en Mercury 40 hk 4 takt, som har vært under vann(salt) motoren er spylt/vasket, og det er skiftet olje. Motoren er startet, men fusket og stoppet. Så motoren ble aldri kjørt varm etter "badet" ??, men den ble spylt og fikk ny olje med en gang ?, samt NYTT filter ? Var motoren igang når den sank ? Forgasserene er nå demontert og vasket i eddikvann Bruker som regel White sprite til forgasser vask men... men er ihvertfald viktig å få ut alle vann/salt rester + blåse igjennom ALLE kanaler i forgasseren . Pass også på å drener ut HELE bensin systemet ( ifra tank til forgassere ), pump gjerne igjennom hele systemet med ny fersk bensin. Noen som har tips om hva som kan/bør gjøres videre? Kommer veldig an på hvilke førstehjelp motoren har fått... Som før nevnt ...ALT vann/salt MÅ bort. Siden det har gått en viss tid siden "badet" bør du nok gå over ALLE elektriske koblinger for å fjerne eventuell irr ( pusse rent kontaktflater ).. Starteren bør demonteres/vaskes/tørkes/smøres og sammenmonteres, kan være den fungerer greit men uten denne førstehjelpen VIL den ta kvelden mye tidligere en normalt. Samme jobb bør også gjøres med en eventuelt powertrim motor... Teksten nedenfor er hentet ifra Mercury manualen... Submerged While Running (Special Instructions)When an engine is submerged while running, the possibility of internal engine damage is greatly increased. If, after engine is recovered and with spark plugs removed, engine fails to turn over freely when turning flywheel, the possibility of internal damage (bent connecting rod and/or bent crankshaft) exists. If this is the case, the powerhead must be disassembled. Salt Water Submersion (Special Instructions) Due to the corrosive effect of salt water on internal engine components, complete disassembly is necessary before any attempt is made to start the engine. Fresh Water Submersion (Special Instructions) 1. Recover engine as quickly as possible. 2. Remove cowling. 3. Flush exterior of outboard with fresh water to remove mud, weeds, etc. DO NOT attempt to start engine if sand has entered powerhead, as powerhead will be severely damaged. Disassemble powerhead if necessary to clean components. 4. Remove spark plugs and get as much water as possible out of powerhead. Most water can be eliminated by placing engine in a horizontal position (with spark plug holes down) and rotating flywheel. 5. Change engine oil and filter as outlined in Section 1B “Changing Engine Oil”. Run outboard for short time and check for presence of water in oil, if water present (milky appearance) drain and refill as previously mentioned. 6. Pour alcohol into carburetor throats (alcohol will absorbed water). Again rotate flywheel. 7. Turn engine over and pour alcohol into spark plug openings and rotate flywheel. 8. Turn engine over (place spark plug openings down) and pour engine oil into throat of carburetors while rotating flywheel to distribute oil throughout crankcase. 9. Again turn engine over and pour approximately one teaspoon of engine oil into each spark plug opening. Again rotate flywheel to distribute oil in cylinders. 10. Remove and clean carburetors and fuel pump assembly. 11. Dry all wiring and electrical components using compressed air. 12. Disassemble the engine starter motor and dry the brush contacts, armature and other corrodible parts. 13. Reinstall spark plugs, carburetors and fuel pump. 14. Attempt to start engine, using a fresh fuel source. If engine starts, it should be run for at least one hour to eliminate any water in engine. 15. If engine fails to start, determine cause (fuel, electrical or mechanical). Engine should be run within 2 hours after recovery of outboard from water, or serious internal damage may occur. If unable to start engine in this period, disassemble engine and clean all parts. Apply oil as soon as possible. Ifølge manualen MÅ du demontere motoren .... jeg hadde nok valgt å følge det rådet, ihvertfald da motoren har stått 4 måneder uten korrekt oppfølging. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
steelcontax2 Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Takker for svar! Motoren har vært varmkjørt etter oljeskift og spyling. Problemene oppsto etter noen dager, da motoren startet og gikk, men fusket og stoppet etterhvert. Når jeg fikk motoren, så var forgasserne fulle av saltvann/avleiringer, har renset de og skal prøvestarte i morgen. Eddik fungerer utmerket til dette; 35%eddik blandes ut i varmt vann, lar så delene ligge over natten, gjentar med skikkelig skylling, og avslutter med forsiktig tørk i varmluftsovn/stekovn. Skal demontere starteren og få renset den også. Regner med å bytte kabelmatten pga irr. Fortsatt godt nytt år! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 OK , du bør nok beregne deg et olje/filter skift relativt kjapt, bare for å være 100% sikker på at ALLE vannrester er ute av motoren ( eventuelt fukt kan/vil tette igjen filtre kjapt hvis de inneholder papir ). Fusking og det at motoren stoppet kom antagelig av fukt i drivstoffsystemet, spyl igjennom med ren bensin og problemet skulle være borte ( forgasserne må justeres opp etterpå men... ). Bytt også eventuelle bensinfiltre på motoren da disse ofte består av papir ( tettes hvis utsatt for fukt ).. Ha tenningsystemet litt i bakhodet en tid fremover, kan forekomme senskader pga badet .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.