Sjø stjernen Startet 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2009 (redigert) Ser på nettet at noen trebåter og en hel haug plast båter har en slik plate bak som skal forhindre akter enden å grave seg ned. Lurer på om dette er noe å montere på min Sjøløve på 30 fot. Båten min har rund krysserhekk. Båten gjør pr i dag 8,5kn men liker seg best på 7,5. Motoren er en ford på 82hk. Virker som båten hadde klart seg med en 30hk motor, for fra 7kn og oppover øker farten lite. Graver seg bare mer ned akter med mere gasspådrag. Redigert 27.Desember.2009 av Sjø stjernen (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
index Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Den er nok klart overmotorisert ja, du hadde som du sier klart deg helt greit med 30hk! Så lenge du marsjer greit på 7,5 knop ville jeg ikke ha montert flaps på denne. Du kan nok øke marsjfarten med 1 knop og toppfarten med 2-3 knop, men på kjøpet får du med noe tvilsomme egenskaper ved sjø akenfra. Selv har jeg stor flaps og 70hk i min 27 foter. Den topper på 11 knop, men trives uansett best rundt 7,5. På maxfart rir den på kjølen og blir utrivelig, rett og slett. I tillegg til at den drar halve havet med seg. Så jeg ville vært fornøyd med de egenskapene båten er konstuert med. Om du skal forandre noe, så sett heller inn en mindre motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Enig med index her, ville ikke montert en flaps da skroget uansett ikke gjør seg nytte av det. Du har for liten bæring akter til at du ville kunne øke toppfarten, undervannskroget har ikke noen halvplaner egenskaper.. Har en firkantet flaps på solluxen, erfaringen er at ved aktersjø tas det tak i båten og jeg må ratte ganske mye ekstra for å holde den på stabil kurs. hjelper litt på at båten ikke graver seg så voldsomt ned.. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Bør jo sjekke ut hva en kan gjøre med en snekke når det gjelder fart da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Poseidon Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 .....Lurer på om dette er noe å montere på min Sjøløve på 30 fot. Båten min har rund krysserhekk. Båten gjør pr i dag 8,5kn men liker seg best på 7,5. Motoren er en ford på 82hk. Virker som båten hadde klart seg med en 30hk motor, for fra 7kn og oppover øker farten lite. ..... Dette er et helt typisk eksempel på en deplasementbåt, et fortrengningsskrog som det kalles på norsk. Den kommer forholdsvis lett opp i en hastighet som henger sammen med skroglengden i vannlinjen og den blir omtrent umulig å få stort høyere opp i hastighet. Uansett hvor mye motorkraft man da "pøser på", så går det meste opp i bølgeenergi og støy Båten din er ca 30 fot, la oss si ca 28 fot i vannlinjen. Kvadratroten av 28 er ca 5,3 og hvis det multipliseres med en faktor på 1,4 får du 7,42 Dvs skroghastigheten er ca 7,5 knop slik som du selv har funnet ut. Du oppnår trolig denne hastigheten med bruk av ca 10-15 HK. Dvs den brenner ca 3 liter diesel pr time ved denne hastigheten, eller hva har du selv funnet ut? Men så tilbake til spørsmålet: som du selv ser vil trimplan ikke gjøre stort utslag på lengden, og dermed heller ikke på farten. Det lille "løftet" av akterenden som du kan få har du neppe så stor glede av. Men virkningen i akterlig sjø kan imidlertid, som Index er inne på, bli noe uberegnelig . . . Så hvis du er ute etter andre mening, så er min ganske enkel: Glem trimplan og kos deg heller i 7,5 knop Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
alma Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det må da være gøy å prøve seg litt fram. Får du en knop ekstra på marsjfart, er det faktisk mer enn du tror. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Får du en knop ekstra på marsjfart, er det faktisk mer enn du tror. Den der forstod jeg ikke helt! 1 knop er da 1 knop, hverken mer eller mindre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Men 1 knop mer ER mer og ikke mindre Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
index Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Jovisst, det forstår vel de fleste av oss. Problemet jeg prøver å belyse, er at det har sin kost. Og denne båten er overmotorisert, uansett hvor stor flaps man setter på den. Men hvis man ser kun på fart, så er det klart man kan få den til å gå fortere. Men ikke uten at det går utover andre egenskaper.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjø stjernen Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Greit nok å gå i 7,5 knop men når man skal gå lengre distanser tar en ikke skade av å gå 10-11knop. Hadde tenkt å prøve å skjære til en 30mm vannfast kryssfinerplate for å prøve meg frem. Må nok opp og ned fra slippen en del ganger for å få det bra men det kan bli spennede å prøve. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Hasla 26 Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Det hjelper nok litt med flaps,men denne pene båten du har tror jeg ikke dette blir så vakkert. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.