Vikane Inlander Startet 27.Desember.2009 Del på Facebook Startet 27.Desember.2009 Har en slik utenbordsmotor, startet den opp for noen dager siden da det var mildvær, alt fungerte tilsynelatende ok. Da jeg igjen startet opp i dag da det var ca 4 minus fikk jeg ingen kjølevannsstråle, motoren står normalt opptiltet, regner med det har fryst en plass, men hva gjør jeg ? Finnes det noe egnet varmer/varmevifte eller lignende man kan montere under motordekselet for å tine den, eller kan det være så ille at jeg har tatt imoelleren ? Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) Jeg ville rett og slett tiltet den ned, ventet noen dager og startet opp ved første høve - helst ved nullføre. Nabobåten gjorde nettopp dette etter samme fenomen, og etter det var alt ok. Har faktisk hatt blokkering av kontrollstrålen på grunn av frost selv om motoren sto nedtiltet. Testet igjen etter et par dager med nullføre og da var alt ok. Velger uansett å la motoren stå nede når det er veldig kaldt, nettopp for å sikre mot is i impeller etc. Redigert 27.Desember.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Ingar Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Enig, sannsynligvis bare hullet for strålen som har frosset igjen. Pga hårrørseffekt kan det holde på vannet. Sannsynligvis er det også mulig å se at den pumper vann på andre måter, tomgangsporten f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 Tror det er helt normalt jeg opplevde det same flere ganger på samme motor strålen kommer gjerne etter 1/2t. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 27.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) Ok, da er jeg litt beroliget, forøvrig er det en stund til det er meldt plussgrader her på mine kanter. Kan det være en ide å ha en slikt lite varmerør liggende under dekselet om det er plass ? Mener dere forøvrig det er en fordel og la motoren stå nedtiltet, eller oppe nå på vinteren ? Har satt motoren i nede stilling nå. http://www.maritim.no/product.aspx?id=2237...upkey=007001040 Redigert 27.Desember.2009 av Selva D 6.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Mener det står i instruksjonsboka at motoren anbefales å holdes nedtiltet når det er under 0..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Påhengsmotorer skal vel altid stå nedtiltet i sjøen når der er minusgrader, nettopp for å hindre slike ting som er nevnt her. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Du har også en tine mulighet til. Du har en kobling på venstre side av motoren som du kan bruke når du skal skylle kjølesystemet med ferskvann. Jeg brukte denne når motoren skulle stå ubrukt i perioder. Du kan sikkert bruke denne for å tine. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Vikane Inlander Svart 28.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Ok, men om det er kun kontroll-strålen som er frosset til, hvordan sjekker jeg at motoren faktisk får kjøling, er det noe annet sted kjølevannet skal komme ut ? Ingen som har noe synspunkter om et slikt varmerør ? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Tror varmerøret vil fungere best på innenbordsmotorer. På utenbords har du i utgangspunktet ikke bruk for det så lenge motoren er tiltet ned. Jeg mener du vil kunne kontrollere kjølingen om du løsner litt på koblingen jeg nevnte. Sitter som sagt på venstre side, og ser litt ut som en liten Gardena skrukobling, faktisk passer en Gardena krankobling med utvendige gjenger. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Vikane Inlander Svart 28.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Startet opp igjen i dag, kontrollstrålen kom etter ca 20 min, men fikk aldri noe ut på den koblingen på motsatt side som du snakker om. Forstår at disse varmerøra er tiltenkt innenbordsmotorer, men det betyr vel ikke at de kunne ha en misjon på en utenbordsmotor også ? Skader aldri å ha litt lunk på motoren før oppstart en kald vinterdag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Jeg tviler på om du i det hele tatt klarer å få plass til den under motordekselet! Og om du skulle få plass, er det neppe såpass isolert at du får noen glede av varmen. Det blir som å fyre for kråkene, rett og slett. Siden en utenbordsmotor renner tom for vann når du stopper den, er det uansett ikke noe vann som kan fryse. Og om metallet skulle bli så kald at det danner seg en ispropp like etter start, vil nok denne smelte gangke effektivt når motoren får lunken opp. Så hvorfor lage et problem ut av noe som fungerer helt OK? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.