Jump to content

Noen som vet noe om denne båten som ligger i Son?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Utenfor havnen vår i Son har båten/skroget til venstre i bildet ligget lenge nå,

og det har nesten kontinuerlig vært folk ombord og jobbet. Men er det noen

som vet noe om denne elegante og STORE båten?

skrog.jpg

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er Britannia, kopi av King George V av UK and Dominions, som hadde en slik Husker ikke helt hvilken George det var. En-eller-annen Coates i Moss fikk den bygget ved et verft han kjøpte i Arkangelsk. Han solgte verftet før han båten ut av byggehallen. Ny eier kjøpte vel verftet for å få kloa i Britannia. Etter noen års dragkamp i det Russiske rettsapparatet kom båten fri og ankom Son i sommer. Bøya ha jo ligget og ventet på båten i flere år allerede. Britannia skal visstnok gå i charter m.v., så når den blir ferdig så kommer den vel ikke til å tilbringe så mye tid i Son.

Denne båten trodde jeg absolutt alle hadde hørt om :lol: Det er britannia! Hvis du søker det opp f.eks. hos seilas eller seilmagasinet vil du finne utallige artikler om denne båten

He he, husk jeg er motorbåtmann, og har vel aldri satt mine bein i hverken Seilas eller Seilmagasinet. Men jeg har faktisk hørt et eller annet sted om mannens lange kamp for å få båten hjem Fra Russland. Så det er den båten, ja. Takker så mye for info fra alle. Ellers har de faktisk landstrøm ombord der båten ligger langt fra land. Kabelen går i vannskorpen vha. flere blåser!

Lars H. :santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt enig, den korte tømmerstokken passet ikke til det flotte skroget!

Legg forøvrig merke til folkene på dekk, de ser ut som små maur!

britannia.jpg

Lars H. :sailing:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Brittania venter på ny og høyere rigg. Den som stod på i sommer så ut som en tømmerstokk

Det er ikke helt riktig. Masten er laget for tykk, det er riktig. Den skal høvles ned til riktig dimensjon. Legg merke til 'holken' øverst på masten. Det er skjøtestykke for neste lengde som omtrent dobler høyden over dekk. Gaffelen vil stoppe rett under denne holken. Ta en titt på riggen til Lulworth, rett over gaffelen.

• 1 år senere...
  • 7 år senere...
Framtia skrev for 1 time siden:

Da er restaureringen av Brittania oppgitt, og de vil bygge en helt ny i stedet..

Dette er jo direkte tragisk:sad: All den innsatsen og engasjementet, pengepruk og tid som er brukt på Britannia så langt og så blir skroget vurdert kondemnert! Flytende museum er jo bedre bruk enn ingenting, men trist når en manns store drøm blir så til de grader nedgradert i forhold til planen:sad: 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Hulda skrev 44 minutter siden:

Den blir jo ikke kondemnert, men blir museumsbåt.

Ja, heldigvis har de en plan om at den skal bli museumsbåt, men vil tro det likevel må være trist for Sigurd Coates (og alle de andre som sto bak prosjektet) å vite at båten nå er i en slik tilstand at den ikke får seile noen gang. Så den dokumentaren på NRK (eller hvor det nå var) om byggeprosessen og kampen om å få den ut av Russland. En helt utrolig historie om pågangsmot, tid- og pengebruk! Trist når det ender slik synes jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...