Jump to content

Leter etter biocide til bruk i diesel som inneholder isothiazolone

Julenissen

Recommended Posts

Det er skrevet mangt om "dieseldyr" (selv om dette slettes ikke er dyr, men primært bakterier og sopp) og det finnes mange teorier. Mitt problem er først og fremst stor korrosjon i (stål)tank og rørsystemer, jeg har så langt ikke oppdaget "bioslim". Da dette er et problem jeg ikke ser ut til å bli kvitt bare ved rengjøring (som jeg har forsøkt flere ganger med høytrykk/såpe/bensin/whitesprit/rødsprit/trykkluft og støvsuger), fant jeg meg tvungen til å forsøke å finne litt substans rundt emnet i stedet for alle de forskjellige påstandene og mytene som finnes rundt forbi.

Jeg fant en artikkel fra Brasil som jeg fant rimelig troverdig her. Ut i fra denne konkluderer jeg med at det beste jeg kan forsøke er en biocide som inneholder isothiazolone kombinert med en ammonium løsning er det jeg burde forsøke.

Problemet mitt er nå at jeg lever i Norge, og at det som alltid er veldig vanskelig å finne forhandlere i dette landet av noe annet enn melk og brød. Det jeg forsøker å si, er at jeg ikke har lykkedes å finne en biocide som inneholder dette og som selges i Norge ved å søke på nettet. Jeg har ikke reist rundt i butikker og lett. I det store og hele er de få produsentene jeg finner veldig sparsommelige med å fortelle hva virkestoffene er, og veldig ivrige etter å fortelle hvor fantastiske produktene er. Etter leting i HMS datablader har jeg så langt ikke lykkedes å finne et slikt stoff.

Da dette er et relativt kjent fenomen i båtverdenen (selv om jeg har inntrykk at man først og fremst fokuserer på "slimet" her og ikke den skadelige syra som dannes av enkelte av organismene), så håper jeg at noen av dere som leser dette har funnet et slikt stoff som er tilgjengelig her i Norge (altså med isothiazolone som primært virkestoff). Jeg vet etter å ha lett på sft.no at det er godkjent og i salg i Norge, men de sier jo selvsagt ingenting om hvilke produkter/firmaer som tilbyr dette.

Noen som kan hjelpe meg?

Nei her i landet hopper vi rundt med Rød nisselue og lar båtene stå vinteren over med både gammel diesel og olje på tank og motor. Syrekader har vel ikke vært oppe til høring på stortinget ennå.....................

Men et slikt middel må jo bli en gullgruve for det store "Gapet" m tanke på Mva,toll,miljø avg og ikke minst luksusskatt pga at dette er et fludium som gjør at man får det mer komfortabelt og godt her i landet.

Har brukt 1liter med 2T olje blandet med 200ml sinksalve per 100L diesel.dette har hindret meg å få rust og irr samt tæring på stål og kobber.........

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Takk SeaRaymond - og ja: spesifikt ønsket jeg bare egentlig å få vite om noen visste om et stoff i handelen som hadde isothiazolone som virkestoff. Det skal dog sies at det godt kan være at mitt system har et litt uvanlig problem, det har stått i 18 år urørt med diesel på før jeg fikk tak i det - og det lignet ikke mye på diesel lenger det som var der. Det er flere år siden nå, men problemene fortsetter. Man må huske på at dette er en "smitte" som man ikke klarer å bli kvitt bare ved hjelp av tradisjonell vasking, det er derfor man må ha en biocide for å drepe bakteriene og soppen. Litt vann vil det alltid finnes i drivstoffet allerede når man kjøper det, og mer blir det av kondensering av luft i tanken ved temperatursvingninger i lufta, så det blir man aldri helt kvitt.

Jeg skjønner at du er ute etter dette spesifikke stoffet. Men etter å ha lest artikkelen skjønner jeg egentlig ikke hva dette skal gjøre for deg.

Du har hatt gammel diesel på en tank som du har tømt og fjernet innholdet. Tanken er korrodert.

Problemet er at du fortsatt har biologisk vekst etter at du heller på ny drivstoff?

Eller, Tanken fortsetter å ruste etter ny drivstoff er påfylt?

Du prøvd andre typer biocider på din tank og dette fungerer ikke?

Fyll annen diesel på tanken; mer bestemt GTL-diesel (http://ecofuel.no/). Denne er laget av metangass, har ikke svovel i seg. Dieseldyr kan ikke vokse i denne dieselen! Kan holde på i en evighet og ramse opp fordeler. Les heller på web-siden.

Dersom du fyller noen tanker med dette, bør du ha et godt grunnlag til mindre problemer. Jeg for min del fyller KUN dette fra nå av. Pris på Dronningen Marina: ca. kr 9,50/liter.

MVH

AE :wink:

hvis det er dette du leter etter

3(2h)-isothiazolone, 4,5-dichloro-2-octyl- 64359-81-5 264-843-8 0 – 1 T; R23

Datablad her

http://www.otramaling.no/files/OTI%20Max.DOC

Handelsnavn Oti Max

Produkttype Fasadebeskyttelse

Leverandør Otra Maling- og Lakkfabrikk A/S

Steindalen 2

4624 Kristiansand S.

Telefon 38 08 68 63

Fax 38 08 66 56

Kontaktperson Alf Jerstad

Nødtelefonnummer Giftinformasjonssentralen tlf. 22 59 13 00

Anvendelsesområde Belegg: Løsemiddelbasert.

http://www.sft.no/upload/produktregisteret/biocider.pdf

http://www.jotun.no/jotun/product/dekorati...0-%20Norway.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...