Jump to content

Leie dykker i Oslo. Hvor?

bliss X

Recommended Posts

Dene jobben er så enkel at hadde det vært badetemp i vannet i april, så kunne jeg antagelig gjort det selv uten dykkerutstyr.

I så fall kan du leie deg ei våtdrakt og blybelte i en dykkerbutikk, f eks Dykkersport på Lysaker.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

I så fall kan du leie deg ei våtdrakt og blybelte i en dykkerbutikk[...]

Eller høre med "lokale dykkerklubben" om de har noen med Klasse S-sertifikat (og ikke utgått legeattest). Skal de gjøre det lovlig må de være tre mann (dykker, linemann og en dykker i reserve), så det blir vel fort en båtpenge eller to for jobben uansett selv om de bare bruker "10 minutter" (og de skal sitte igjen med litt for innsatsen etter at utstyr er skylt og tørket, flasker fyllt opp igjen og kjøring frem og tilbake)

Hei

Kvar gang dette temaet er oppe så kjem dei vanlege formaningane.

Eg har dykka i mange år og har gjort mange slike småjobbar.

Særleg når eg var student.

Det beste er nok ivrige studentar som dykkar.

Du må kjenna nokon som kjenner nokon. Ingen dykkeklubbar vil formidla dykkeoppdrag

med mindre alt går "etter boka."

Sett ut eit ord i næraste båtlag eller skriv eit innlegg på www.dykkeprat.no eller www.dykkesiden.com

(Men du vil få dei same formaningane der òg, men det kan jo vera nokon som vil gjera jobben likevel.)

Ask

Kan eg spørre kva slags jobb det er snakk om?

Har tidligere gjort eit par "jobber" (Har ikkje tatt betalt for dette).

Den første var å stramme eit par bolter på ca 70cm dybde. Tørrdrakt og snorkel, ikkje pusteluft.

Den andre var å sjekke eit par moringer. Tok kun bileter, og var egentleg eit kosedykk på grunnt farvatn, berre med anna fokus enn kamskjell :)

Det som skal gjøres er å få vekk det værste av groe på propellen. Båten ligger ute hele året.

Den er antagelig grodd litt mye. Veldig dårlig framdrift på siste turen i høst etter at båten hadde vært lite i bruk på sensommeren.

Hadde samme problem for 2 år siden. Fikk da hjelp av en kompis, men han kan ikke dykke mer. Tror det er veldig fort gjort å få av det værste.

Skal på land for stoffing o.l, men ikke før i slutten av mai eller beg. av juni.

Hadde håpet å starte båtsesongen i april hvis været er ok, men kjedlig å dra rundt med en båt som bare går for halv maskin.

Det som skal gjøres er å få vekk det værste av groe på propellen. Båten ligger ute hele året.

Jeg tviler på at du har lyst til å betale for profesjonell dykkerhjelp til å gjøre den jobben.

Hvis dette er en årlig tilbakevendende problemstilling, og du ikke har en kompis som kan/vil gjøre jobben for deg, så kan du også vurdere å kjøpe en våtdrakt. De trenger ikke å koste mer enn ca 1500kr, og det er ikke noe problem å bade med våtdrakt i april. Litt hustrig på land før og etter, men i vannet er det helt greit etter at det første kuldesjokket har gitt seg og vannet mellom drakta og kroppen er varmet opp.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Jeg tviler på at du har lyst til å betale for profesjonell dykkerhjelp til å gjøre den jobben.

Hvis dette er en årlig tilbakevendende problemstilling, og du ikke har en kompis som kan/vil gjøre jobben for deg, så kan du også vurdere å kjøpe en våtdrakt. De trenger ikke å koste mer enn ca 1500kr, og det er ikke noe problem å bade med våtdrakt i april. Litt hustrig på land før og etter, men i vannet er det helt greit etter at det første kuldesjokket har gitt seg og vannet mellom drakta og kroppen er varmet opp.

Men glem da for all del ikke at å fjerne 'groe' fra propell ikke er en 2,3 eller 5 minutters jobb. Har du glemt hvor mye jobb det faktisk er, selv når båten er på land? Så å anbefael våtdrakt som godt verktøy og halvgjort jobb er jo bare helt patetisk. Få båten på land eller finn en som kan dykke, med pressluft. Så får det ta den tiden som trengs...

Men glem da for all del ikke at å fjerne 'groe' fra propell ikke er en 2,3 eller 5 minutters jobb. Har du glemt hvor mye jobb det faktisk er, selv når båten er på land? Så å anbefael våtdrakt som godt verktøy og halvgjort jobb er jo bare helt patetisk. Få båten på land eller finn en som kan dykke, med pressluft. Så får det ta den tiden som trengs...

Tror nok jeg kjenner min egen båt bedre enn deg :smiley: Jeg vet hvordan båten er uten groe, med litt groe og med mye groe. Har hatt Bliss X i snart 10 år nå, og kjenner lusa på gangen. Jeg vet godt når det er behov for å gjøre dette. Det har vært gjort før med godt resultat, og det tok ikke lange tiden.

Det er ingen racerbåt vi snakker om, men en tung sedat havseiler av gammel årgang.

Det er ikke snakk om å fjerne alt, men å få bort det værste.

Propellen vil selvsagt få skikkelig behandling når båten kommer på land i mai/juni.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...