Jump to content

Kollisjon mellom fisker og ferge. Merkelig påstand.


2nd Trikker'n

Recommended Posts

isåfall gjeller ju IS 9 c

 

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Det er riktig. Med det forutsetter at fartøyet holder på med å fiske, hvilket man ikke vet om var tilfellet her. Med andre ord så blir det bare synsing og spekualsjoner inntil flere fakta foreligger.

 

Men når det er sagt, så er mitt inntrykk at få kjenner til regel 9 ©, og likens regel 9 (b). Særlig er mitt inntrykk at seilere har vanskeligheter med å vedkjenne seg regel 9 (b), og ikke minst regel 9 (a) :wink: :

 

Regel 9. Trange farvann

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

Link to post
Men om du ser ei raud sidelanterne, uansett kva type skip det er, så har du regelrett vikeplikt.

nei.. kommer jeg seilande og den røde er ett motorfartøy så har han vikeplikt

 

ser jeg en rød lanterne på en seilbåt...så beror det på vilken halser vi ligger på, det er inge problem

 

.Om ein fiskebåt er i fiske, så har dei si eiga lanterneføring som dei skal overholde for å vise at dei er i fiske

det kjenner jeg til....

 

men spm var hur ser jeg forskjell på mindre nytto resp lystfartøy :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Men om du ser ei raud sidelanterne, uansett kva type skip det er, så har du regelrett vikeplikt.

 

Dette er ikke nødvendigvis riktig og er i verste fall feilinformasjon. Det kommer jo an på hvilke andre lanterner det eller de andre fartøyene viser i tillegg til den røde sidelanternen, for eksempel om de viser lanterner for fartøy som ikke er under kommando, fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, fartøy som er hemmet av dypgående, fartøy som fisker, seilfartøy osv. Jeg anbefaler sterkt at du tar en grundig titt på regel 18, og alle reglene under kapittel C i sjøveisreglene om lanterneføring. I tillegg er det du sier avhengig av hvilket fartøy du selv er om bord i.

 

 

...det avhenger delvis av hvilket fartøy du selv befinner deg ombord i :sailing::sailing:

 

Og som nevnt over avhenger det av hvilke lanterner det eller de andre fartøyene viser i tillegg til den røde sidelanternen.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Bør ikke alle vike hvis dem ser rødt på disse fartøyene uansett...?

 

Jo, det er riktig, og jeg ber alle se bort fra det jeg har skrevet i innlegg nr. 30 som ikke er riktig. Jeg tenkte feil og beklager det, eller rettere sagt hev meg over tastaturet uten å tenke nok. :blush: Bellen formulerte det greit han med unntak av at man som Poseidon sier er avhengig av hvilket fartøy man selv er på, om man eksempelvis er på et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som fisker osv.

Link to post
....... og hur ser jeg forkjell nattetid mellom mindre 'nyttofartøy' eller lystfartøy for motor ??

 

Men Gunga Din sitt utmerkede spørsmål står fortsatt like ubesvart - og det var det "bellen" forsøkte å besvare med å vise til "lanterneføring...." :giggle::giggle:

 

Realiteten er at reglene for lanterneføring ikke skiller mellom nytte eller lystfartøy så lenge fartøyene ellers er av samme størrelse/type. Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse.

 

Det er riktig.

 

Den norske særregel nr. 43 er derimot interessant:

 

Regel 43. Små fartøy

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Dette er etter mitt syn en fornuftig regel da det kan være vanskelig å se hvilken kurs et fartøy holder som bare fører eller viser en slik lanterne med hvitt lys, uten bruk av sidelanterner.

Link to post
Men Gunga Din sitt utmerkede spørsmål står fortsatt like ubesvart - og det var det "bellen" forsøkte å besvare med å vise til "lanterneføring...." :giggle::giggle:

 

Realiteten er at reglene for lanterneføring ikke skiller mellom nytte eller lystfartøy så lenge fartøyene ellers er av samme størrelse/type. Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse.

 

Det var dette eg egentlig prøvde å fortelle, men var litt kort i replikken, når det er mørkt er det kun lanterneføringen man kan gå etter og stole på. Eller tar eg feil?

 

Og så mente eg også at dette var kun når topplanterne og sidelanterne som lyste.

Link to post
Realiteten er at reglene for lanterneføring ikke skiller mellom nytte eller lystfartøy så lenge fartøyene ellers er av samme størrelse/type. Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse.

 

Nei, men det er kun lystfartøyet som vet at en selv er et lystfartøy og bør handle deretter, dvs. praktisere om nødvendig 44 : holde av veien mest mulig.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Det er mange måter å fiske på, men det er to kategorier som gjelder fartøystyper. Det er tråler og fiskebåt. Her er det viktig å kunne lanterneføring.

Trål har grønn over hvit, og fisker rød over hvit. Her er det viktig og ikke blande med losbåt, som har hvit over rød. Når det gjelder dagsignaler er det det samme for begge, to kjegler med spissene mot hverandre.

 

Når det gjelder dagsignaler er det ikke like tydelig å se forskjellen. For det første er signalene vanskelig å se, i tillegg henger de stort sett oppe hele året på mange av disse båtene. .

Seilbåter har vikeplikt for fiskebåter og trålere når de fisker. Våre venner fiskerne er kanskje ikke alltid like flinke til og skru av fiskelanternen når de ikke fisker.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Når det er så mye snakk om lanterneføring her så mener jeg å huske at ringnot snurpere også skal føre en gul lanterne når de har not i sjøen.

 

Signaler for snurpenotfiskere.

Fartøyer som holder på med å fiske med snurpenot, skal vise to lanterner med gult lys, den ene anbrakt loddrett over den andre. Disse lanternene skal blinke vekselvis hvert sekund og med like lange lys- og mørkeperioder. Disse lanternene skal bare vises når fartøyet er hindret av sine fiskeredskap.

 

Var visst 2 gule lanterner

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
En tråler er jo i aller høyeste grad også en fiskebåt uansett lanterneføring

dette er ikke riktigt...

det er lanterneføring eller dagersignal som gjør dom til (Fiskebåt som tråler) eller (Fiskebåt ,som ikke fisker med trål)

....annars er dom motordrevet fartøy.......IS 26 e (i vikepliktssammenhang!)

 

(såvide de ikke seiler :smiley: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
dette er ikke riktigt...

det er lanterneføring eller dagersignal som gjør dom til tråler eller fiskebåt....annars er dom motordrevet fartøy..

 

Her har nok Zenit rett og du feil, Gunga Din. En tråler er i høyeste grad en fiskebåt. Men en tråler er ikke et fartøy som holder på med å fiske dersom det ikke fisker med trål som begrenser manøvreringsevnen. Da skal tråleren bare vise lanterner som for et maskindrevet fartøy av samme størrelse.

Link to post
Men veldig greit å vite, når du er snill og grei og skal krysse bak

 

Joda, men det var nå ikke lanterneføringen som var poenget mitt.

Poenget er at en tråler også er en fiskebåt, selv om den ligger fortøyd.

 

En ubåt er en ubåt selv om den er fortøyd på Haakonsvern.

See?

 

Det er ikke lanternene som bestemmer typen fartøy, men fartøyets type som bestemmer hvilke lanterner det skal føre.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...