Capitaine Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 isåfall gjeller ju IS 9 c © Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp. Det er riktig. Med det forutsetter at fartøyet holder på med å fiske, hvilket man ikke vet om var tilfellet her. Med andre ord så blir det bare synsing og spekualsjoner inntil flere fakta foreligger. Men når det er sagt, så er mitt inntrykk at få kjenner til regel 9 ©, og likens regel 9 (b). Særlig er mitt inntrykk at seilere har vanskeligheter med å vedkjenne seg regel 9 (b), og ikke minst regel 9 (a) : Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side. (b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Men om du ser ei raud sidelanterne, uansett kva type skip det er, så har du regelrett vikeplikt. ..... Ikke nødvendigvis; det avhenger delvis av hvilket fartøy du selv befinner deg ombord i Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Galliano Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Håper Tromøyferja får seg en smekk. Tror de eier hele sjøen i Arendal. Tuter,bruker kjeft og kjører på uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Men om du ser ei raud sidelanterne, uansett kva type skip det er, så har du regelrett vikeplikt. nei.. kommer jeg seilande og den røde er ett motorfartøy så har han vikeplikt ser jeg en rød lanterne på en seilbåt...så beror det på vilken halser vi ligger på, det er inge problem .Om ein fiskebåt er i fiske, så har dei si eiga lanterneføring som dei skal overholde for å vise at dei er i fiske det kjenner jeg til.... men spm var hur ser jeg forskjell på mindre nytto resp lystfartøy Redigert 29.Desember.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Men om du ser ei raud sidelanterne, uansett kva type skip det er, så har du regelrett vikeplikt. Dette er ikke nødvendigvis riktig og er i verste fall feilinformasjon. Det kommer jo an på hvilke andre lanterner det eller de andre fartøyene viser i tillegg til den røde sidelanternen, for eksempel om de viser lanterner for fartøy som ikke er under kommando, fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, fartøy som er hemmet av dypgående, fartøy som fisker, seilfartøy osv. Jeg anbefaler sterkt at du tar en grundig titt på regel 18, og alle reglene under kapittel C i sjøveisreglene om lanterneføring. I tillegg er det du sier avhengig av hvilket fartøy du selv er om bord i. ...det avhenger delvis av hvilket fartøy du selv befinner deg ombord i Og som nevnt over avhenger det av hvilke lanterner det eller de andre fartøyene viser i tillegg til den røde sidelanternen. Redigert 29.Desember.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 ...de viser lanterner for fartøy som ikke er under kommando, fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, fartøy som er hemmet av dypgående, fartøy som fisker, seilfartøy osv. Bør ikke alle vike hvis dem ser rødt på disse fartøyene uansett, uten kannskje seilfartøy mot seilfartøy? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Capitaine Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Bør ikke alle vike hvis dem ser rødt på disse fartøyene uansett...? Jo, det er riktig, og jeg ber alle se bort fra det jeg har skrevet i innlegg nr. 30 som ikke er riktig. Jeg tenkte feil og beklager det, eller rettere sagt hev meg over tastaturet uten å tenke nok. Bellen formulerte det greit han med unntak av at man som Poseidon sier er avhengig av hvilket fartøy man selv er på, om man eksempelvis er på et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som fisker osv. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 ....... og hur ser jeg forkjell nattetid mellom mindre 'nyttofartøy' eller lystfartøy for motor ?? Men Gunga Din sitt utmerkede spørsmål står fortsatt like ubesvart - og det var det "bellen" forsøkte å besvare med å vise til "lanterneføring...." Realiteten er at reglene for lanterneføring ikke skiller mellom nytte eller lystfartøy så lenge fartøyene ellers er av samme størrelse/type. Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Servicemannen Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 ...nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse. Du mener vi er alle konger i nattmørket, bare kjøre rett fram :confused: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Capitaine Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse. Det er riktig. Den norske særregel nr. 43 er derimot interessant: Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Dette er etter mitt syn en fornuftig regel da det kan være vanskelig å se hvilken kurs et fartøy holder som bare fører eller viser en slik lanterne med hvitt lys, uten bruk av sidelanterner. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Men Gunga Din sitt utmerkede spørsmål står fortsatt like ubesvart - og det var det "bellen" forsøkte å besvare med å vise til "lanterneføring...." Realiteten er at reglene for lanterneføring ikke skiller mellom nytte eller lystfartøy så lenge fartøyene ellers er av samme størrelse/type. Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse. Det var dette eg egentlig prøvde å fortelle, men var litt kort i replikken, når det er mørkt er det kun lanterneføringen man kan gå etter og stole på. Eller tar eg feil? Og så mente eg også at dette var kun når topplanterne og sidelanterne som lyste. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Realiteten er at reglene for lanterneføring ikke skiller mellom nytte eller lystfartøy så lenge fartøyene ellers er av samme størrelse/type. Så nattestid har vi ingen 100% god måte å vite om regel 44 kommer til anvendelse. Nei, men det er kun lystfartøyet som vet at en selv er et lystfartøy og bør handle deretter, dvs. praktisere om nødvendig 44 : holde av veien mest mulig. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
lgboat Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Dengang jeg underviste, hadde jeg alltid et trøstens ord til de som syns det var vanskelig å huske alle regler for lanterneføring: Jo mer lys du ser den andre fører, jo mer grunn er det til å holde unna og om nødvendig stanse og vente til situasjonen er (av)klaret. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det er mange måter å fiske på, men det er to kategorier som gjelder fartøystyper. Det er tråler og fiskebåt. Her er det viktig å kunne lanterneføring. Trål har grønn over hvit, og fisker rød over hvit. Her er det viktig og ikke blande med losbåt, som har hvit over rød. Når det gjelder dagsignaler er det det samme for begge, to kjegler med spissene mot hverandre. Når det gjelder dagsignaler er det ikke like tydelig å se forskjellen. For det første er signalene vanskelig å se, i tillegg henger de stort sett oppe hele året på mange av disse båtene. . Seilbåter har vikeplikt for fiskebåter og trålere når de fisker. Våre venner fiskerne er kanskje ikke alltid like flinke til og skru av fiskelanternen når de ikke fisker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 OK(enig, den ene parten vet det! ) for o spisse til det litt mer; en klassisk SB/BB-situasjon på natten Lystfartøy(LOA 15m) SB-båt........Nyttofartøy(15m) BB-båt... både prøver o gå akter om hverandre Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Her er det viktig og ikke blande med losbåt, som har hvit over rød. "White over red pilot ahead" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zenit Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det er mange måter å fiske på, men det er to kategorier som gjelder fartøystyper. Det er tråler og fiskebåt. Her er det viktig å kunne lanterneføring. En tråler er jo i aller høyeste grad også en fiskebåt uansett lanterneføring Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Når det er så mye snakk om lanterneføring her så mener jeg å huske at ringnot snurpere også skal føre en gul lanterne når de har not i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) Når det er så mye snakk om lanterneføring her så mener jeg å huske at ringnot snurpere også skal føre en gul lanterne når de har not i sjøen. Signaler for snurpenotfiskere. Fartøyer som holder på med å fiske med snurpenot, skal vise to lanterner med gult lys, den ene anbrakt loddrett over den andre. Disse lanternene skal blinke vekselvis hvert sekund og med like lange lys- og mørkeperioder. Disse lanternene skal bare vises når fartøyet er hindret av sine fiskeredskap. Var visst 2 gule lanterner Redigert 30.Desember.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) En tråler er jo i aller høyeste grad også en fiskebåt uansett lanterneføring dette er ikke riktigt... det er lanterneføring eller dagersignal som gjør dom til (Fiskebåt som tråler) eller (Fiskebåt ,som ikke fisker med trål) ....annars er dom motordrevet fartøy.......IS 26 e (i vikepliktssammenhang!) (såvide de ikke seiler ) Redigert 30.Desember.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 dette er ikke riktigt...det er lanterneføring eller dagersignal som gjør dom til tråler eller fiskebåt....annars er dom motordrevet fartøy.. Her har nok Zenit rett og du feil, Gunga Din. En tråler er i høyeste grad en fiskebåt. Men en tråler er ikke et fartøy som holder på med å fiske dersom det ikke fisker med trål som begrenser manøvreringsevnen. Da skal tråleren bare vise lanterner som for et maskindrevet fartøy av samme størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 det er lanterneføring eller dagersignal som gjør dom til tråler eller fiskebåt....annars er dom motordrevet fartøy.. Jamen herregud, en tråler er benevnelsen på en type fiskebåt bestemt av måten den fisker fisken på. Det gjør den til tråler akkurat på samme måten som en snurper er en snurper på måten den fisker fisken på. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) En tråler er jo i aller høyeste grad også en fiskebåt uansett lanterneføring Men veldig greit å vite, når du er snill og grei og skal krysse bak, for ikke å havne i trålposen. Redigert 30.Desember.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zenit Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 (redigert) Men veldig greit å vite, når du er snill og grei og skal krysse bak Joda, men det var nå ikke lanterneføringen som var poenget mitt. Poenget er at en tråler også er en fiskebåt, selv om den ligger fortøyd. En ubåt er en ubåt selv om den er fortøyd på Haakonsvern. See? Det er ikke lanternene som bestemmer typen fartøy, men fartøyets type som bestemmer hvilke lanterner det skal føre. Redigert 30.Desember.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 sorry....såg att mitt inlegg misstolkades, selvsagt er både (i vikepliktsammenhang) fiskefartöy da dom fisker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.