Jump to content

Kollisjon mellom fisker og ferge. Merkelig påstand.

2nd Trikker'n

Recommended Posts

En ubåt er en ubåt selv om den er fortøyd på Haakonsvern.

See?

Og når den er på vei til Haakonsvern en svart vinternatt, hvordan ser du det?.

Det er ikke lanternene som bestemmer typen fartøy, men fartøyets type som bestemmer hvilke lanterner det skal føre.

Var det rett??. Er det ikke lanternene som sier hva båten gjør (blir brukt til).

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Var det rett??. Er det ikke lanternene som sier hva båten gjør.

Jo, men når en båt bygges så blir den jo kun utrustet med de lanternene som er nødvendig med tanke på hvilket type fartøy det er og hva det skal brukes til. Altså så er det typen fartøy som bestemmer hvilke lanterner det utrustes med.

Mulig jeg ordla meg klønete i forrig innlegg var det hvertfall dette jeg mente

Redigert av Zenit (see edit history)

vi snakker litt omvarandre Zenit :smiley:

enig i det du skriver en Fiskebåt blir utrustet med alle lanterner.....

men tender fiskelanternerne når den fisker.......og för vanlige lanterner til o fra "fiskeplassen"

alltså Fiskefartöy da den fisker i annet fall er densamme fiskebåten "Maskindrevet fartøy underveis"

På samme vis som min seilbåt blir motorbåt då jeg bruker propellern i juridiske sammenhang... :wink:

S/Y Gunga Din

alltså Fiskefartöy da den fisker i annet fall er densamme fiskebåten "Maskindrevet fartøy underveis"

På samme vis som min seilbåt blir motorbåt då jeg bruker propellern i juridiske sammenhang... :wink:

Skjønner hva du mener, men med all god vilje jeg prøver å legge i det klarer jeg ikke å være 100 % enig med deg.

Det jeg prøver å få frem er du sitter fremdeles oppe i en seilbåt selv om du ikke fører seil og følger reglene som gjelder for maskindrevet fartøy underveis.

Din båt er og blir en seilbåt uansett om du går for motor eller eller seil.

Din båt er og blir en seilbåt uansett om du går for motor eller eller seil.

Her jeg uenig, går båten for motor så er det pr. definisjon en motorbåt i henhold til sjøveisreglene og skal føre lanterner deretter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Brøytebiler har roterende lys mens ubåter har blinkende lys.

Så sånn e dé

Skjønner at det er lenge siden du har sett en brøytebiler... siden du sier at de har roterende og ikke finnes med blinkende gult lys

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan heller ikke minnes å ha hatt brøytebiler med oss på tokt heller, men mulig jeg husker feil da det er noen år siden nå.

Ja det er lenge siden, men husker at det var helt umulig å seile bak dere på grunn av det skarpe lyset. var ikke forskjell på ubåt og brøytebil, en mista helt nattsynet.

Regel 53b. Undervannsbåter på overflaten vil foruten de foreskrevne posisjonslanterner, føre en roterende lanterne som et oppmerksomhetssignal for å tilkjennegi overfor møtende trafikk at undervannsbåter er langt større enn den innbyrdes lanterneavstand skulle tilsi.

Denne lanterne skal være anbrakt 2 meter loddrett over topplanternen og vise et gult (amber) blinklys horisonten rundt med ca. 90 blink pr. minutt. Lyset fra denne lanterne skal være synlig på minst 5 n. mils avstand.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

lenge siden du har sett en brøytebiler... siden du sier at de har roterende og ikke finnes med blinkende gult lys

Nå ser jeg heldigvis ikke brøytebiler så ofte, men de jeg har sett så har de hatt roterende pære og ikke blinkende pære i det gule lyset.

Men tar jeg feil så bøyer jeg meg selvfølgelig i støvet, og for øvrig kunne jeg ikke brydd meg mindre.

Det er ikke lanternene som bestemmer typen fartøy, men fartøyets type som bestemmer hvilke lanterner det skal føre.
Jo, men båten er fremdeles av TYPE seilbåt i form av konstruksjon og utseende.

og da skall jeg bare före seil-lanterner ?? :crazy:

Zenith vi snakker om vikepliktregler og definisjoner av ulike fartøys-typer og dess lanternføring

det er vad vi gjør eller bruker båten som,...... som definierer vilke lanterner som skall føres !

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

Står du på kajjen o venter på meg en mörk kveld.....så ser du att jeg kommer i ett maskindrevet fartøy,

det først da du står på dekk som du ser 'seilbåten' :smiley:

(eller kommer ned i salong på en kall pils, da kan vi snakke vidare...om hønen eller egget kom først :wink::newyearcheers: )

S/Y Gunga Din

Dengang jeg underviste, hadde jeg alltid et trøstens ord til de som syns det var vanskelig å huske alle regler for lanterneføring:

Jo mer lys du ser den andre fører, jo mer grunn er det til å holde unna og om nødvendig stanse og vente til situasjonen er (av)klaret.

Jeg har en lignende til mine elever. Jeg forventer at de skal kunne se forskjell på < 7 meter/ < 7 knop, seilbåt, motorbåt, motorbåt > 50 meter samt kjenne betydningen av slepelanternen. Alle båter som ikke kan plasseres i en av disse gruppene skal man holde seg borte fra. Det finnes veldig mange lanterner som indikerer at man ikke vil ha selskap, men såvidt jeg vet ingen lanterner som er en invitasjon til å komme bortom.

Jeg har en lignende til mine elever. Jeg forventer at de skal kunne se forskjell på < 7 meter/ < 7 knop, seilbåt, motorbåt, motorbåt > 50 meter samt kjenne betydningen av slepelanternen. Alle båter som ikke kan plasseres i en av disse gruppene skal man holde seg borte fra.

Man skal altså holde seg borte fra:

Båter større enn 7 m

Som går fortere enn 7 Kn

Motorbåt kortere enn 50 m

Samt seilbåter og motorbåter.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
......

Den vil jeg prøve å kopiere, men med .--. -.-

Den var jo rett og slett storartet :wink::wink::wink:

Da kan det jo samtidig være greit å vite at ifølge Internasjonal signalbok har PK betydningen: "Jeg kan ikke styre uten assistanse" :saint::saint::saint:

Men nå er vel tråden omtrent så langt borte fra kollisjonene i Tromøysundet som det er mulig å komme....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...