Jump to content

Svårstartad Perkins !


I.E

Recommended Posts

Hej,

 

Har en Perkins 4.108 liggandes i min Ansö 39:a. Före detta ägaren hävdar att den bara gått ca 120 h sedan den var ny och detta kan vara riktigt eftersom båten bara varit 4 år i vattnet  och seglat totalt ca 400 NM innan jag köpte den. Som alltid kan man ju aldrig vara riktigt säker på några uppgifter men f.d ägaren var en mycket trovärdig äldre man och han hade ingen anledning att ljuga.

 

Till saken:

 

Trots att f.d ägaren var motorchef i handelsflottan har han använt startgas för att dra igång motorn. Detta eftersom den inte startar utan startgas och eftersom han inte monterat glödning. Själv visste jag inget om att detta inte var speciellt bra då jag köpte den men nu vet jag att startgas inte är direkt bra att använda på en diesel. Har monterat glödning och till en början startade motorn direkt efter ca 50 sekunders glödning ( glöder insugsluften ) men det blir allt svårare att starta motorn efter varje gång jag använder den. Nu måste jag glöda 90 sekunder och sedan köra startmotorn i 10 sekunder och sedan glöda 30 sekunder igen och sedan starta .....

 

När motorn väl startat går den perfekt ! Jämnt och fint utan den minsta tveksamhet. Efter att ha varit igång en gång startar den direkt om man stannar den och startar den igen. Oljetrycket är ca 3,6 bar när den är kall och 3,0 bar då den är varm. Inga andra problem finns, förutom att den är så förbaskat svårstartad ! Tilläggas bör att startbatteriet är helt nytt,fulladdat och på 105 Ah.

 

Har någon tips på var problemet kan finnas, kan det vara en inställnings sak ? Ventileler e.t.c ?

 

Oerhört tacksam för svar ! / Dan :smash:

Link to post

Om du ikke har gjordt det, ta av luftfilteret og se på "glødepluggen" når startmotoren går . Mens du gløder kommer det førrst røyk, deretter en liten flamme. Når starteren slår inn kommer det en kraftig flamme i luftinntaket. Ser ut som en gammeldags blåselampe.

 

Start med dette. Ellers går mine tanker mot dårlig kompresjon, i beste fall dårlig toppakning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hmmm...

 

Inte trodde jag att glödningen fungerade på det sättet. Trodde glödstiftet bara glöder och på detta vis värmer luften som sedan sugs in i motorn och underlättar starten eftersom luften är varm.

 

Har noterat att det ryker då jag glöder och att det sedan slutar ryka men hade inte en tanke på att det sedan skall komma en flamma. Hur exakt fungerar detta eftersom denna flamma skall sluta då motorn startar ? Hur styrs detta ? Är extra nyfiken eftersom jag monterade in glödstiftet själv via ett relä med tändningsplus som styrström.

 

Tror tyvärr inte detta är problemet eftersom flera säger att en Perkins 4.108 skall starta lätt utan glödning mitt på vinter. Vad är det enklaste sättet för att kontrollera om toppackningen är kass utan att demontera toppen ?

 

Tack för ditt svar / Dan

Link to post

Hei, hvis toppakningen er deffekt så har du enten olje i kjølevannet eller så har du vann i olja, men det kan jo være innsprøytningsdysene som ikke forstøver nok, har selv en 4.107 det er jo i prinsipp samme motoren og har overhode ikke problemer med og starte uten gløding, maks 2 til 3 sekunder så går den.

Har du kraftig nok startbatteri hvis det ikke er nok strøm kan det være problematis å starte, ser det selv hvis jeg har brukt mye strøm uten og skifte batteri kurs.

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post

Det kan vara toppackningen som är defekt och blir värre. Om man tar hänsyn till följande:

 

1) Det blir svårare och svårare att starta motorn.

 

2) Dieselknackandet = det speciella ljudet från dieselmotorer hörs allt mindre.

 

3) Idag ( för första gången ) blev där en oljehinna på vattnet efter det att motorn gick igång.

 

Men det kan finnas naturliga förklaringar till detta som inte berorpå toppackningen. Exempelvis är det svårt att avgöra om ljudet verkligen blivit annorlunda eller om det bara känns så. Att det kom en oljehinna på vattnet kan ju bero på att det behövdes mycket startmotor körning innan motorn gick igång = oförbränd diesel.  Oljehinnan försvann när motorn väl var igång och då jag stannade motorn fanns det inga föroreningar i vattnet.

 

Det finns ingen vatten i oljan i motorn.

 

Hur kan man annars kolla toppackningen ? Kan man inte lyssna eller känna efter kompressionsluft från cylindrarna ?

 

/ dan

Link to post

De muligheter med tanke på def. topp pakning: lekkasje mellom vann/olje.: resulterer i grå olje.

Mellom vann/sylindre.: tap av vann på ferskvannsiden/luft i kjølesystemet ved varm motor.

Mellom olje/sylindre.: overtrykk i veivhuset med mulighet for "utspyling" av olje.

 

Problemet du beskriver er av en så raskt utviklende art at jeg ville ha studert dieseltilførselen før jeg ville ha vurdert andre ting...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

En kompresjonstest kan nok avsløre en deffekt toppakning, men hvordan er det med drivstoff-filtret er det tett??? prøvd å bytte :seeya::confused: :confused:

Dette høres merkelig ut :seeya:

hvordan er ekshausten når motoren går ??

Hadde dieselfilteret vært tett vill man fått prolemer ved høyere belastning av motoren.

 

Mistenker matepumpen forde denne vil trenge tid å få frem diesel til trykkpumpen dersom denne er defekt. Har vert borti noen tilfeller der motor er tregstartet, men eller går fint når den har startet. Pumpen kan være "ok" men tilbakeslagsventilen kan lekke. Dette vil medføre at noe av systemet lekker og at fremføring til pumpen tømmes når motoren har "vilt" en stund eller at en trykkventil, f.eks. overtrykksventil med retur til tanken lekker.

På min Ford er det montert forvarmer/gløding som er her beskrevet. Denne er beregnet kun for bruk under artiske strøk. Hos meg er denne frekoblet. Motoren starter alltid lett. Bruker 2-3 sekunder mere i den kalde årstiden. Har da mulighet for å kible inn kaldstart (bryter på pumpen som gir ekstra diesel).

Dersom matepumpen er treg eller lekker vil denne få redusert effekt med det lave turtallet som startmotoren gir motoren men når motoren går kan den med sitt høye turtall allikavell gi nok diesel. Som regel vil feilen utarte seg til at motoren ikke starter i det hele tatt....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Tack för alla bra svar !

 

Har kollat vattnet vid varm motor, det innehåller ingen olja vad jag kan se.

 

Det där med bränslefiltret kanske kan vara något ! Skall byta detta och kontrollera om det blir bättre efteråt. Det hade ju varit en bra och billig lösning. Tyvärr brukar jag inte ha en sådan tur ...

 

Det som oroar mig lite är att motorn har fått en hel del startgas i sig då jag hämtade hem båten från Norra Sverige ( bor i södra Sverige.. ). Allt hände på den resan och motorn fick som sagt gå på startgas ca 25 sekunder i sträck en gång. Vet ni vad faran är att använda startgas på en diesel ? Kan det vara så att detta kan ha förstört toppackningen ?

 

mvh / Dan

Link to post

Glemte en ting.

Det kan være luft i dieselsystemet. Har selv opplevd noe tilsvarende.

Lette i lang tid før feilen ble funnet. I en periode etter å ha innstalert ny vannutskiller/filter ble motoren tungstartet. Monterte blanke slanger for å sjekke dieseltilførselen. Viste seg til slutt at filterhuset/toppen som filteret festes til hadde en usynlig sprekk. Når motoren hadde stått i ro lenge nok kom det luft inn i systemet og motoren ble tungstartet.

 

Dette medførte at motoren gikk ok på moderat belastning men tapte effekt på høyere turtall. Ved å senke turtallet gikk motoren ok. Samme opplevelsen med tette filtre, men kun da ved høye turtall...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

En kompresjonstest vil gi noen svar, men det det viktigste svaret er om kompresjonen er lik på alle sylindere. Annen metode (som jeg ikke har prøvet selv) er å ta ut dysene og sette på trykkluft i den sylinderen som er på på topp i tenningstidspunkt. Ved å lytte med en slange/stetoskop i luftintak, eksos og oljepåfylling/ventildeksel kan det være mulig å høre hvor luften slipper ut.

 

En justering av ventiler kan også være en grei start. Hvis det er for liten klaring kan det være her trykket slipper ut.

 

Bildet viser toppen av blokka på min 4.99 som er forjengeren til din 4.108. (Identisk med 4.107 bortsett fra større diameter på sylinde). Avstandn mellom sylindr 1 - 2 og 3 - 4 er små, og en lekkasje kan godt være mellom sylindre. Da vil det ikke synes i olje eller kjølevann.

 

Jeg har samme symptomer som deg på min motor. I tillegg smeller det av og til i innsug eller eksos ved mens motoren kjøres på starteren. Ferskvanns kjølesystemet hos meg er ikke trykksatt (uorginalt ettermontert). I varmevekler så jeg litt skum etter kjøring, antar at dette er forårsaket av innlekk av eksos. Forsøkte først overhaling av topplokk og ny topppakning uten at dette hjalp. Foretok så honing av sylindere og bytte av stempelringer. Det ble bedre, men forverret seg så igjen. Mistenker at jeg har kjørt lenge med deffekt toppakning og har fått tæring i overflaten på blokka. Alternativet var plansliping av motorblokk og nytt forsøk. (Giret skar seg på onsdag, så nå er det slutt. Ny brukt motor er kjøpt. :seeya: )

 

Ut fra hva jeg har lest her på siden tidligere er startgass på dieselmotor uheldig. Mitt tips ut fra dette er "blåst" toppakning. NB! Mine spekulasjoner.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Gløder i innsugningsmanufoul skal ikke glødes på samme måte som andre glødeplugger. Jeg leser at motoren starter etter 30 sekund på andre gløding og det er normalt. Å starte gløding direkte er feil.

 

Prossedyre for gløding med gødeplugg i innsug er slik:

En kort start uten gløding slik at matepumpe bygger opp trykk til glødeplugg. En kan også bygge opp trykket manuelt på matepumpe.

Det neste er så å gløde i 30 sekund som du gjør idag. (Denne tiden kan jeg ikke gå god for da jeg ikke husker igjen dette. Det vet sikkert du mer om.Høres ikke urimelig ut.)

 

 

Dette fordi glødepluggen må ha diesel for å tenne. Dette får den ved å ha trykk i systemet. DVS matepumpen spent opp med trykk. Det står en overtrykksventil i filter som holder riktig trykk. Når gløderen er varm, er det en tempraturstyrt ventil i gløderen som slipper inn diesel på gløderspiralen og som da vil bli antent.

 

Viss en gløder direkte kommer det ikke diesel på gløderen dvs at den bare varmer opp kun seg selv og ikke diesel i tillegg. Dermed blir gløder overopphetet og ødelagt.

 

Jeg ville sjekket gløder om denne virker som den skal.

Håper dette kan være til hjelp.

Link to post

God middag !

 

Skrev precis ett svar som blev diskvalificerat p.g.a att det var för långt  :seeya:. Därefter raderades all text....försöker igen, denna gång lite kortare:

 

Efter att ha läst alla era tips kan jag konstatera att motorn kan vara svårstartad p.g.a något av de förslag ni kommit med eller rentautav en kombination av dessa !

 

Era tips:

 

1) luft i systemet.

 

Mycket möjligt att det kan finnas luft i systemet. Jag har luftat det ett par ggr på min hemresa eftersom det gungade så mycket på Östersjön att det kom luft i systemet via diesel tanken. Jag trodde att motorn ej startade om det fanns luft i systemet men kanske kan det även finnas mellanting, då motorn startar men med vissa svårigheter. När jag luftade sista gången slutade jag pumpa på handpumpen så det inte kom mer luft, tyvärr kom där ingen ren diesel heller hur mycket jag än pumpade. Eftersom motorn drog igång direkt efteråt trodde jag problemet var löst. Skall lufta ännu en ång och inte e mig förrän det kommer ren diesel ur ledningarna.

 

2) Igensatta filter.

 

Som sagt, jag har aldrig bytt dessa. Har bara använt motorn 14 h sedan jag köpte den vilket innebär att min erfarenhet om vad som är normalt måste komma från andras kunskap. Märkte dock att motorn inte varvade mer då jag ökade gasen från ca 75 % till maxgas. Enligt er kan detta bero på bådeluft i systemet och igensatta bränslefilter. Det kan givetvis bero på en massa annat men givetvis skall jag byta bränslefilter direkt.

 

3) Vatten i dieseln.

 

Har ett vattenavskiljningsfilter monterat. Det ser inte ut att innehålla något vatten men eftersom jag inte är 100 % säkerpå hur ett sådant fungerar kan det vara lönt att kolla på detta också. Är det inte så att vattnet samlar sig längst ner i filtret och att man då kn tappa ut detta genom att försiktigt släppa på skruven i botten ?

 

Det som också oroar mig lite är att färskvattnet är grön & brunfärgat. Förra ägaren sa att detta berodde på att det finns bruna och gröna bärare, han hade först använt grönt och sedan brunt, kollade detta och det stämde att det fanns de två färgerna. Den kan också vara så att det är "bullshit" och att det bruna är föroreningar från cylindrarn, då borde man väl se olje eller diesel ytfenomen i färskvattnet ?

 

mvh / Dan

Link to post

"Smaapala" !

 

Tack för ditt inlägg angående glödningen. Motorn skall tydligen starta lätt utan glödning men glödningen i sig skall ju oavsett detta fungera ordentligt. Har ett par frågor till dig angående detta:

 

Som jag förstår från dig skall jag öra enligt följande för att få till en korrekt glödning:

 

1) köra startmotorn ca 5 sekunder för att mata upp diesel i systemet samt till glödpluggen.

2) glöda i 30 sekunder och sedan starta motorn.

 

Hur exakt fungerar glödningen ?

 

Jens_P gav mig föjande info:

 

Om du ikke har gjordt det, ta av luftfilteret og se på "glødepluggen" når startmotoren går . Mens du gløder kommer det førrst røyk, deretter en liten flamme. Når starteren slår inn kommer det en kraftig flamme i luftinntaket. Ser ut som en gammeldags blåselampe.

 

Vad är det som får denna flamma att slockna ( när glödtråden svalnar ? ) Glödpluggen skall väl bara tillföras ström de 30 sekunderna, sedan sköter den sig själv ?

 

tackar / Dan

Link to post

Har noterat att det ryker då jag glöder och att det sedan slutar ryka men hade inte en tanke på att det sedan skall komma en flamma. Hur exakt fungerar detta eftersom denna flamma skall sluta då motorn startar ? Hur styrs detta ? Är extra nyfiken eftersom jag monterade in glödstiftet själv via ett relä med tändningsplus som styrström.

Du har en såkalt CAV termostart / "flammekaster" .

 

Den består av en glødespiral, en kuleventil og et lite reservoar for diesel. Ved gløding utvider spiralen seg og åpner kuleventilen. Diesel renner inn fra reservoaret og antennes av glødespiralen. Når starteren går blir dette en kraftig flamme som varmer opp innsugningslufta.

Når glødebryteren slippes mister spiralen varmen og kuleventilen tetter. Flammen slukner. Reservoaret fylles av returen fra dieselpumpa.

 

Du har montert selv skriver du. Har du også da montert det omtalte dieselreservoaret ? Dersom ikke vil nok termostarten fungere meget dårlig.

Link to post

Vad är det som får denna flamma att slockna ( när glödtråden svalnar ? ) Glödpluggen skall väl bara tillföras ström de 30 sekunderna, sedan sköter den sig själv ?

Dieseltilførsel blir styrt av ventil i glødeplugg, antagelig bimetall type. Det vil si at glødespiralen må varmes noe opp før det åpnes for diesel. Når strømmen til glødepluggen skrus av avkjøles glødepluggen langsomt og flammen slukker gradvis. Mener det tok 5 - 15 sek. fra jeg slapp startnøkkelen til flammen slukket.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Så det er altså meningen at man skal gløde mens man kjører starteren?? Jeg har bare glødet litt før jeg kjører starteren min.

Dette går sikkert bra da flammene i luftinntaket ikke slukker momentant og behovet for gløding er lite på en frisk motor.

 

På min motor var det 2 måter å starte på. Til høyre en posisjon S for start uten gløding. Brukes ved varm motor eller når gløding ikke er nødvendig.

 

Til venstre er det to posisjoner H og HS. Første posisjon H er Gløding. Neste posisjon HS er start med gløding tilkoblet. Gløding stopper når nøkkelen slippes og den går til null.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei

Ser det er kommet en del saker å ting etter mitt innlegg. Mye riktig. Dette med å gløde under start har ikke ikke jeg hørt om før men jeg leser jo den Engelske bruksanvisningen. Så da så.

 

Jeg hadde tidligere en slik motor med orginalmontert gløder. I tillegg norsk bruksanvisning som beskrev glødingen som jeg har gjort tidligere. Når Jeg tenker meg om var det formulert noe lignene som dette Gjør først ett startforsøk uten gløding, viss ikke  bruk gløding. Så en forklaring på at det måtte opparbeides trykk på lavtrykk siden for å få frem diesel for tenning av glødeflamme.

Jeg har hørt om olje reservoar for glødeplugg men aldre sett dette i virkeligheten. Jeg vet imidlertid hvordan det fungerer. Det er enkelt å greit en liten tank på returen som ligger høyere en gløderen slik at dieselen renner ned til gløderen,

Du har montert gløder selv og uten tank og det funker greit uten tank.

Du har sikkert koblet en T og ett rør ut foran overtrykksventil som ligger på toppen av dieselfilteret.

Tror løsningen din er OK. Tenker på at du gløder med tank og får fyr på peisen. Vil den stoppe å brenne viss du ikke får start på motor. Vil hele tanken tømmes før den slutter å brenne? Bare en tanke. Har sett en del bilder av denne motor her på nettet. Alle fint malt men merker etter fyr på luft filteret. Bare en tanke kan være fullstendig feil.

 

Har du forsøkt med en start før gløding eller man opppumping av trykk på matepunmpe? Starter den da lett.

Tror aldri jeg klarte å få igang min motor uten gløding.

 

Lykke til. Har nå planer om å henge ute ei uke tell.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...