Jump to content

Svårstartad Perkins !


I.E

Recommended Posts

Jeg gir meg ikke så lett.  :smiley:  Om du mistenker luft i drivsoffsystemet er et annet tips å sette inn gjennomsiktige slanger på strategiske steder dersom dette er mulig. Da ser du om det kommer luft med dieselen. Tenker på før og etter fødepumpe og før innsprøytningspumpe. Dette kun som midlertidig løsning da de fleste plastslanger ikke tåler diesel og høy temperatur over tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Jeg gir meg ikke så lett.  :smiley:  Om du mistenker luft i drivsoffsystemet er et annet tips å sette inn gjennomsiktige slanger på strategiske steder dersom dette er mulig. Da ser du om det kommer luft med dieselen. Tenker på før og etter fødepumpe og før innsprøytningspumpe. Dette kun som midlertidig løsning da de fleste plastslanger ikke tåler diesel og høy temperatur over tid.

Jeg fikk laget en slik slange for å forsikre meg om at jeg ikke hadde noen luft. Dette fungerte utmerket! Slangen gikk fra filteret til dieselpumpen. Fittings til pumpen fikk jeg hos diesel pumpe verksted og slangen hos Tess. Kostet ca 200Kr.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei

Plukk av returslangen som går til tank. Hvis det kommer diesel ut med en gang du begyner å kinne så har du med stor sikkerhet eliminert alle problemene med dieselsystemet. Det skal alltid under kinning og start komme en bra sprut i returen hvis det ikke er problemer med filter, pumpe, luft el.

Tror ellers at det i returen sitter en liten innsnevring som skal sikre at pumpen har reguleringstrykk. Husker ikke sikkert, men tror den sitter på toppen av filteret i nippelen fra høytrykkspumpen og er under en halv millimeter i diameter. Denne må være åpen både for å sikre riktig interntrykk i pumpen, og for å slippe luft ut av reguleringsdelen i pumpa.

 

På glødingen bør tanken være montert inn på returen som går til tank. Denne type plugg bør aldri utsettes for trykket fra fødepumpen, men kun trykk fra 20-30 cm fallhøyde.

Den orginale tanken er slik laget at du med riktig oppkobling ikke har noen mulighet for å fylle innsuget med diesel når båten ligger stille - kun ca 0,2 dl.

 

Lykke til

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Har hatt en Perkins med samme glødesystemet. Mange sier at perkins starter uten glødning, men etter de jeg snakket med var det like mange som brukte glødning.

 

Glødningen virket greit botsett fra en vinter da den gradvis ble verre å starte. Etter noe feilsøking fann jeg ut at glødningen var for svak, det kom ingen flamme. Det viste seg å være en dårlig kontakt på strømtilførselen til gløderen. Etter å ha skiftet en ledning virket den normalt igjen.

 

Vil derfor anbefale som Jens_P skiver: " Om du ikke har gjordt det, ta av luftfilteret og se på "glødepluggen" når startmotoren går . Mens du gløder kommer det førrst røyk, deretter en liten flamme. Når starteren slår inn kommer det en kraftig flamme i luftinntaket. Ser ut som en gammeldags blåselampe."

 

Sjekk spenningen mens du gløder, det kan være for stort spenningsfall.

 

Lykke til.

Link to post

Alla,

 

Ser att ni skakat liv i mitt gamla Perkins problem. Inte mer än rätt att berätta att jag inte kommit längre med problemet, båten har mest legat stilla eftersom gearboxen havererade i sommras. Har dock monterat i en ny gearbox och har precis varit ute och seglat en runda på Öresund. Motorn är tyvärr fortfarande svårstartad men går perfekt när den väl startat första gången. Bästa sättet att starta den är att handpumpa ca 10 ggr sedan glöda 30 sekunder och provstarta i 10 sekunder på halvgas. Går det inte efter 10 sekunder glöder jag 30 sekunder igen och startar igen. Därefter brukar den gå igång. Allt som allt har man igång motorn på ca 1 ½ minut vilket jag tycker är mindre bra eftersom det kan komma tillfälle då man behöver få igång motorn snabbare än så.

 

Skall göra som "Brannmann" föreslog och kontakta lantbrukscenter.

 

mvh / Dan

Link to post

Hei...

Min far kjøpte en båt med samme motor for 2 år siden, denne motoren var også tung å starte. Etter at han kjøpte den ble motoren tatt ut av båten og kjørt på verksted. Det endte med full overhaligng med bytte av "alt" innvendig. Mororen ble som ny men var fortsatt litt vaskelig å starte.

 

Neste høst var det dieselpumpen sin tur, og etter heloverhaling av den er motoren som "ny" Den starter med en gang og gubben har nå en motor som han stoler helt på. Etter denne overhalingen har han fått et turtall som ligger 400 r. min over max på full fart. Motoren har med andre ord fått tilbake den kravt den hadde i sine glansdager. Han har pratet litt om å bytte propell men han synes det ikke er nødvendig da hans Saga 24 uansett ikke er laget for fart som han sier.

Han er godt fornøyd med sin marsjfart på 7,5 knop 1000 r.min under max.

 

Det første jeg hadde gjort med en tungstartet motor er å få sjekket komprisjonen på den. Da vet du i hvilken ende du skal begynne å lete i.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Sabeltann,

 

Tyvärr har jag ingen digitalkamera, skall köpa en men det finns så mycket kvar att köpa till båten att jag hela tiden tvingas prioritera det före en digital kamera...

 

Var skall reservoaren vara placerad, rent spontant finns det ingen reservoar på mitt glödnings system men är som sagt inte 100 % säker eftersom jag inte vet var den skall sitta och hur den ser ut.

 

/ Dan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...