Jump to content

Trenger råd ang sameie på båt med kompis

stone65

Recommended Posts

Hei . For ca 4 år siden kjøpte jeg og en kompis en 25 fots plastsjark sammen .Den ble pusset opp og er blitt brukt mye av begge .

Dette året har jeg så å si ikke fått brukt den + at jeg har også en 24 fots turbåt som jeg må holde orden på.

Har også begynt å bygge en ny båt som jeg vil bruke til tur og fiske hele året med familie.

Derfor vil jeg selge meg ut av plastsjarken som jeg eier sammen med en god kamerat.

Det foreligger ingen kontrakt mellom oss hverken skriftelig eller muntlig.

Jeg foreslo å selge den , men kameraten min vil ikke .

Da vil jeg at han kjøper meg ut , men da begynner diskusjonen om hva båten er verd.

Jeg antydet en pris som vi kunne ha fått for båten til sammenligning av andre båter av den typen.

Jeg synes jeg var grei når jeg foreslo at jeg måtte ha 40% av verdien og han får da 60% .

Hva mener dere ut i den store verden , hva ville dere gjort for å bevare vennskapet som har vart i 35 år ??

Ha... ikke lett denne her. Det kan være mer enn pris for å kjøpe deg ut som gjør det vanskelig.

La oss ta pris og forslaget ditt. Det virker da svært så fornuftig forutsatt at en går ut fra en edruelig pris. Husk at pris oppgitt i annonser på Finn ikke nødvendigvis (kanskje heller tvert om) er den endelige salgssummen. Derfor er gjerne ikke sammenligning med utropspriser på Finn et reelt utgangspunkt.

Så er det andre ting som kan gjøre dette vanskelig. Ikke sikkert han har penger til å løse deg ut på dagen. Regn derfor ikke med å få pengene med en gang. Nå vet ikke jeg hvilken prisklasse vi snakker om, men kanskje en oppdeling av kjøpesummen eller en slags nedbetaling gjør det lettere for ham.

Selv om du skulle vite at pengene er der, så er det ikke sikkert resten av familien ønsker å legge ned mer penger i båt enn det han allerede har gjort. Da har dere et problem, men kanskje en nedbetallingsordning kan hjelpe ham også om dette er tilfelle.

Penger og kameratskap kan være vanskelig. Jeg ville strekt meg veldig langt for å ikke ødelegge kameratskapet.

Det er ikke en mulighet for at dere kan bli enige om at du selger din andel da? Kanskje du/han har andre i venne/bekjentskapskretsen som kan ta over?

Lykke til!

En 40-60 deling i favør av kompisen høres ut som en grei deal. Problemet kommer vel evt når du skal ha 40 % av hva da...

Prisene på Finn.no er nok veiledende, og 'alle' pruter nok av 10 - 25 % (eller noe sånt) på utropspris.

Minner meg om en historie med en bekjent som var i omtrent samme situasjon - bare motsatt: han ville kjøpe ut kompisen av et sameie (50-50), men kompisen godtok ikke stipulert pris. Han ville heller selge hele båten til 3. part og dele salgssummen (hvan det enn måtte bli).

Min bekjente gikk da i banken og tok ut ca. 50% av båtens verdi i cash - noen hundre tusen.

Dette tok han med seg til sameie-kompisen, og startet 'budrunden' med å legge pengestabler på bordet.

Kompisen ville fortsatt ikke selge, men begynte å bli litt mør og skjelven.

Da så 'budgiver sa: Neivel! - og begynte å pakke pengebunkene ned i kofferten igjen ble det for mye; båten fikk eneeier der og da i bytte for en koffert med cash ;-)

Du er jo i den motsatte situasjonen, så ikke vis dette til den andre parten :lipseal:

S/Y Surprise

Hei takk for raske svar .

Ang pris , jeg foreslo å få taksert den av takstmann for at det skulle bli mest mulig nøytralt.

Men takst å markedspris er jo ikke helt overens det heller.

Hva hvis vi blir enige om en pris og deler 40 til meg og 60% til kompis , å kompis finner ut etter et halvt år at han vil selge båten.

Han selger båten 20% mer enn prisen vi delet på , da vil jo han ha fått det dobbelte igjen av det jeg fikk for båten.

Dette var bare et hypotetisk tankespørsmål !!

Ja ja det skal ikke være enkelt ?

Ikke inngå sameie uten en form for kontrakt. Selv venner bør for vennskapets skyld opprette kontrakt i en eller annen form. Situasjonen kan jo fort endre seg dersom en av dere faller fra og da er det etterkommere som der og da kan påberope seg eierskapet uten å vite at den andre part, som kun ved påstand, er medeier. Slik trådstarter ordlegger seg høres jo 40 - 60 deling greit ut, men skulle kameraten selge båten dagen etter og få betydelig mere for denne enn sine 60%. Hva da (innlegg #6). Ryker vennskapet på grunn av dette eller er trådstarter venn nok til å glemme dette. Beste løsning er 50-50 og at trådstarter deretter glemmer at han har eid denne båten. Få en takst og lev livet videre som venner.

Hva om motparten allerede har oppgitt denne båtens verdi i sin selvangivelse og trådstarter ikke har gjort dette. Hvem eier båten da...

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hva om motparten allerede har oppgitt denne båtens verdi i sin selvangivelse og trådstarter ikke har gjort dette. Hvem eier båten da...

Ein blir ikkje eigar av noko berre ved å oppgi det i sjølvmeldinga.

Når de ikkje har ein sameigeavtale så gjeld dei deklatoriske reglane i sameigelova. Dvs. at du har rett til å krevja at båten blir solgt.

Du har òg rett til å selga din part til kvem du vil. Dei andre sameigarane har forkjøpsrett, til marknadspris. Dvs. rett til å tre inn i eventuelle bod.

Om du skal gjera dette er ei anna sak.

Du finn sammeigelova på www.lovdata.no

Du kan jo spørja kompisen din om han trur han er tent med å fortsetja sameiget når du ikkje lengre ønskar det.

Ask

Ordla meg noe klønete. Det jeg tenkte på var etterkommere i tilfelle frafall av medeier. Motparten kan jo dokumenter at båten har vært og er i frafalledes eie. Og har ikke medeier gjort tilsvarende. Hvordan skal en da kunne dokumenter sitt medeierskap. Dette er satt litt på spissen for å vise hva som kan oppstå i ettertid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I vår kontrakt om Xanadu (3-parts-sameie) har vi følgende passasje:

Dersom en part ønsker å selge sin andel, har de øvrige partene forkjøpsrett til andelens nominelle verdi, jf pkt 3. En ny part må aksepteres av de øvrige partene og vil kunne overta andelen til andelens verdi. Om alle parter ønsker å selge, annonseres båten til høystbydende. Salgssummen må aksepteres av alle parter og deles mellom disse etter andelsbrøk. En part kan kreve salget av båten utsatt med inntil 6 måneder. Om båten selges vil salgs­summen fordeles til partene etter andels­brøk. Om det oppstår uenighet om andel­e­nes verdi og det skulle være behov for en fastsettelse av denne benyttes en takstmann.

Siden dere ikke her en egen avtale gjelder sameieloven for deres sameie: http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-006.html

Dvs, du har rett til å selge din endel til den du vil (men din med-sameier har forkjøpsrett) og også kreve sameiet oppløst (og sjarken solgt til høystbydende) med rimelig frist. Verdien er det markedet er villig til å betale, hvis dere annonserer sjarken på Finn med innebyrdes avtale om om å kunne bruke forkjøpsrett på det høyeste til den gjenværende sameier har dere gjort alt korrekt. Det er den juridiske delen. Så spørs det hva du synes vennskapet er verdt. 40/60 deling er veldig generøst synes jeg, hadde jeg vært den andre samieren ville jeg ha insistert på 50/50, noe annet er urimelig.

Hei. jeg eier jo em båt med en god venn. vi satte klausul at den skulle selges til en 3. part eller den prisen en 3. part var villig til å betale. Er dette vanskelig å finne. ta snittsummen av det samme type båt annonseres for og trekk i fra 18%. Er dere enige i dette i teorien først, blir det ikke krøll etterpå.

Jeg ville ikke ofret en vennskap for småpenger. ( under 10 mill. Over hadde jeg vurdert hvor god kompis han var... :lol: )

Lykke til.

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Regner med at ingen av dere har gitt noen garanti for at sameiet skulle vare til evig tid? Eier en en ting sammen, må en jo regne med at den ene eller andre på et tidspunkt ønsker å selge seg ut. Dette kan da umulig være vanskelig å forstå, uansett hvor gode venner en er. Han kan jo ikke regne med at du skal være med å holde ham med båt, når du holder på med nye prosjekter???

Regner du med at prisen har økt eller gått ned fra det dere ga for den? Kommer vel an på om den ble kjøpt ny, og evt hva som er lagt ned i arbeid / utstyr underveis. Hvis prisen er någenlunde den samme, hadde det vært en selvfølge at han betalte ut dine 50 % uten diskusjon. Hvis du forlanger en pris som han synes er urimelig, kan det fort bli vrient å komme til enighet. Blir dere ikke enige om grei pris, må jo båten averteres for salg, og han får kjøpe seg en rimeligere båt.

Har også eid båt med en eks-svoger, gitt helt knirkefritt når jeg ønsket å gå ut av prosjektet. Ble enige om å selge båten, da han også ønsket en større båt på sikt. Null diskusjon, men hadde ikke gått inn i et slikt eierskap med hvem som helst! :lol:

Tror ikke jeg ville strekt meg alt for langt, du får jo en pekepinn på hvor høyt din kamerat setter vennskapet også, eller om det er kroner og ører som betyr mest.

Takk igjen for svar !!

Tenker å grubler litt ! Hva om vi hadde lagt båten ut for salg til høystbydende , så kunne medeier være med på budrunden å betale det halve ??

Eller som jeg foreslo 40% av summen

Det er kanskje å lure de som virkelig er innteresert i kjøpe den . Var nok ikke helt lurt !!

Må bare få ut litt tanker !

Tja, kommer det inn gode bud kan det jo kanskje være interessant å selge *hele* båten? Syns ikke akkurat det er å lure folk ... kanskje hakket værre enn å ringe på annonser man ikke egentlig er interessert i å kjøpe ... men det er jo ingen stor synd. Tross alt dere som betaler for annonsen. Kanskje det kan være et alternativ å selge halvparten til en annen også? Dersom man eier sammen med noen man ikke kjenner er man ihvertfall helt nødt til å ha orden på avtalene, og da unngår man jo sånt som dette ...

En annen ting kan være å se litt på prisen dere ga for båten, og krangle dere fram til noe ... betalte dere mye over eller under markedspris dengang, og selger halvparten til det som er markedspris nå, blir det en av dere som sitter igjen med en gevinst og en annen med tap. Det kan jo også være noe å krangle om ...

Var i samme sit. for noen år siden, det gikk helt fint. Må desverre kategorisere dere som noen tusseladder om dere klarer å ødelegge vennskap pga dette :o)

Redigert av nicknack (see edit history)
Jeg synes jeg var grei når jeg foreslo at jeg måtte ha 40% av verdien og han får da 60% .

Hva mener dere ut i den store verden , hva ville dere gjort for å bevare vennskapet som har vart i 35 år ??

Spør hva han er villig til å betale for båten, kan du leve med 50% av det ok, men få kontrakt på at dere selger båten

den dagen han ikke vil ha den lengre, og så deler dere overskuddet, når han har fått sin part.

Er det en løsning??.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hadde jo vært hyggelig å få høre hva løsningen ble da...

vel gratulerer og lykke til

:newyearsign:

Med en gang synes jeg dette hørtes ut som en rettferdig løsning.

Spør hva han er villig til å betale for båten, kan du leve med 50% av det ok, men få kontrakt på at dere selger båten

den dagen han ikke vil ha den lengre, og så deler dere overskuddet, når han har fått sin part.

Men etter nærmere ettertanke blir det jo da litt urettferdig for han som sitter igjen med båten og kanskje gjør den bedre etterpå så skal han dele gevinsten med han som ikke har gjort noe for det den siste tiden.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...