Vidarfre Startet 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2009 Har ei Twin Disc kasse som det lekker bittegrann olje fra, oljen kommer ut fra noe jeg tror er en simmerring ved flensen til akselen. Vet noen om denne er enkel å skifte? Den lekker ca 1 dl pr 50 timer med det ser jo ikke ut i motorrommet Kansje noen rundt Kristiansand som tar slike jobber? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
ut mot havet Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Det finst ulike typer oljetilsetninger som er å få kjøpt som tetter små oljelekasjer, ein slik type er OMEGA 917. På boksen står følgende: " Stopper og forebygger lekkasjer i motor, gir og hydraulikk." Eg har brukt dette på styring og gir med godt resultat, prøv dette før du tar den store jobben med å ta ut gir. Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Ok, ikke hørt om dette middelet før..skal det blandes i girolja? vet du hvor det kjøpes? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
snod Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Mekonomen. Prøvde det på mitt gir uten resultat, men verdt et forsøk ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Her er det nok fordi at simringen er utslitt. Men det kan også skje hvis det har vært sjøvann i kontakt med simringen. For og bytte den kan du være så heldig at det holder å fjerne flensen og bare dra ut den gamle og dytte på ny. Men da må akselen være ren for smuss og rust. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lazyjack Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Flensen sitter ofte svært godt fast på utgående aksling fra gearkassa. Er det en større kasse du har så kan det hende du må til med hydraulisk presse for å få den av. På den TD-kassa jeg var borte i så tettet simmeringen rundt innerdelen av flensen og ikke direkte mot akselen. Skal du bytte simmering så husk på å sjekke for slitespor. Er det mye slitespor så hjelper det ikke med ny simmering. Da må du legge på eller fjerne shims slik at simmeringen får anlegg utenfor eller innenfor slitesporet. Sjekk ellers med Progress, de kan disse kassene godt. Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Skal prøve en telefon til Progress, hadde bare håpet å slippe å ta ut kassa, er ei MG506, noen her på Bp sier kassa skal ha "monograde 30" olje, er det noe annet enn vanlig 10-30 olje? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Det er den forskjellen at 10W-30 er en '10-olje' tilsatt elementer som øker viskositeten når oljen er varm. Det er molekykjedene som blir lenger. Disse kjedene blir etter hvert brutt ned. Altså synker viskositeten over tid/bruk. En grade SAE 30 er har ikke disse tilsetningene. For vanlig lystbåtbruk så tror jeg ikke dette har noen praktisk betydning. I ditt tilfelle er det sannsynligvis snakk om naturlig lekkasje. Med en mulig rustkomponent i tillegg. Vi har nylig hatt diskusjon, en av de livlige, om ting kan 'stå seg ihjel'. Lekker kassen din i bakkant, så er det mulig at du vil finne groptæring under zimmeringen. Da må akslingen flyttes en liten bit, eventuelt repareres. Og så må ringen byttes. Uansett må du belage deg på at kassa må ut. En eller annen tilsetning i oljen kan gi en kortvarig, imaginær glede. Så vil lekkasjen fortsette. En annen ting er naturligvis å avfinne seg med lekkasjen, som hele tiden vil være økende. Hvis du ikke er mekaniker med tilgang til hydraulisk pressverktøy, så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å reparere selv. Ta heller noe timer overtid på jobben for å betale for profesjonell hjelp. Da vil man sansynligvis kontrollere resten av kassa, og eventuelt bytte defekte lagere. Det kan være at lekkasjen har sin bakgrunn i et lager som begynner å ta kvelden. Det kan bli dyrt å reparere symptomet, og ikke selve 'lidelsen'. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.