Jump to content

Hvordan ser de på pruting ved båtkjøp i England

Tom Rør

Recommended Posts

Det er bare å prute; INGEN blir tråkket på tærne med mindre du er ublu og forlanger avslag som ikke står i forhold til hva båten er verd (halv pris og annet tull).

En takst på £100' kan du forsøksvis be om 20% avslag på; du skal jo ha skuta hjem, betale HKavgift og moms og da forstår selger med en gang at du har dine grunner for å kjøpe billigst mulig. Får du motbud på 10% og du gjerne vil ha båten, så vips! er riktig pris etablert.

Ja i UK er det vanlig i allefall. Gjerne med et bud på 15-20% under prisant. De prisene som båtene ligger til i Europa i £ 100000.- klassen er ofte overpriset.. ikke så ofte i UK men i Middelhavet har de drømmepriser hvor objektet faktisk blir omsatt for LANGT lavere pris..

Eks lik båt som min som lå til £125000 i frankrike.. den gikk for under £75000.. Tyskere er vannskelig og prute med, men det går. Har inntrykk at salgsprossen tar LAAAng tid der nede og budene ligger og ligger. Hvis prisen de forlanger er tilnærmet lik som hjemme ja da er de overpriset.. markedet har fallt dramatisk de siste 2 årene .. vet om båt som ble solgt for £ 90000 i 06 gikk for £60000 iår. Derfor er det ofte vannsklig for dem og innse tapet de siste årene.. den trenden tror jeg kommer hit også bare noen år forsinket.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Bor her borte og ingen problem med pruting....

Generell regel....

1. Legg in bud slik at du nesten får dårlig samvittighet .... men "subject to survey"

2. Forhandlinger til et kompromiss .... fremdeles "subject to survey"

3. Prøvetur og 10% depositum og arranger "surveyor"

4. Få rapport fra surveyor og slå av pris / få eier til å reparere det som ikke virker

Ofte ender du opp med 10 til 15% avslag fra oppsatt pris...

I Sør Europa er det mer å hente (Jeg klarte å forhandle over 35% av vår båt som ble kjøpt i Sør Italia i 2004).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Tyskland er litt vanskeligere å prute. Kjøpte seilbåt i halvmillionklassen i Tyskland og fikk forhandlet meg ned ca 6-7 %. Men da hadde den ligget en stund og selgeren hadde allerede redusert utropspris med 10 % (som var da i utgangspunkt allerede noe i underkant av finn.no sitt nivå - tatt mva i betraktning). Framgangsmåte var også bud og motbud per email og telefon under forutsettning at besiktigelse skulle ikke avdekke skader. (Ble opplyst om noen riper etc.) Ved besiktigelse virket båten grei og jeg fant bare en skroggjenomføring/ventil som såg dårlig ut. Den skal han fikse før jeg overtar.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...