Tom Rør Startet 29.Desember.2009 Del på Facebook Startet 29.Desember.2009 Da jeg om en drøy uke drar over til England for å se på noen båter som jeg har i kikkerten, lurer jeg på om markedet der nede er i "prutemodus"? Er markedet mere presset der nede enn det er her f.eks.? Da jeg ikke vil tråkke folk på tærne, lurer jeg på om noen kjenner markedet der nede, eller noen som har handlet i det siste? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Det er bare å prute; INGEN blir tråkket på tærne med mindre du er ublu og forlanger avslag som ikke står i forhold til hva båten er verd (halv pris og annet tull). En takst på £100' kan du forsøksvis be om 20% avslag på; du skal jo ha skuta hjem, betale HKavgift og moms og da forstår selger med en gang at du har dine grunner for å kjøpe billigst mulig. Får du motbud på 10% og du gjerne vil ha båten, så vips! er riktig pris etablert. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Takk for svaret.Det blir spennende å prøve meg fram.Kanhende jeg får meg dyrere båt enn jeg først trodde. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) I 99% av tilfellene jeg kjenner til havner man på mellom - 10-15% av utropspris men dette henger self sammen med om båten er priset lavt for og få kjapt salg.. og om det er en til £ 50000 eller £100000 Lykke til Redigert 29.Desember.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
bliss X Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Har så smått begynt å tenke på å kjøpe båt i utlandet jeg også fordi det nesten ikke er båter av den typen jeg vil ha å oppdrive her i landet. Er det generelt vanlig å prutte? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Ja i UK er det vanlig i allefall. Gjerne med et bud på 15-20% under prisant. De prisene som båtene ligger til i Europa i £ 100000.- klassen er ofte overpriset.. ikke så ofte i UK men i Middelhavet har de drømmepriser hvor objektet faktisk blir omsatt for LANGT lavere pris.. Eks lik båt som min som lå til £125000 i frankrike.. den gikk for under £75000.. Tyskere er vannskelig og prute med, men det går. Har inntrykk at salgsprossen tar LAAAng tid der nede og budene ligger og ligger. Hvis prisen de forlanger er tilnærmet lik som hjemme ja da er de overpriset.. markedet har fallt dramatisk de siste 2 årene .. vet om båt som ble solgt for £ 90000 i 06 gikk for £60000 iår. Derfor er det ofte vannsklig for dem og innse tapet de siste årene.. den trenden tror jeg kommer hit også bare noen år forsinket. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 29.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 "mine" båter koster 79950, og 99950 pund, og jeg håper det er rom for pruting. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Jeg har kjøpt båt i England før. Det er bare å prute der som her... Kanskje det til og med lettere i England nå om dagen da de har merket mere til finanskrisen enn vi her på oljeberget har gjort :) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Bor her borte og ingen problem med pruting.... Generell regel.... 1. Legg in bud slik at du nesten får dårlig samvittighet .... men "subject to survey" 2. Forhandlinger til et kompromiss .... fremdeles "subject to survey" 3. Prøvetur og 10% depositum og arranger "surveyor" 4. Få rapport fra surveyor og slå av pris / få eier til å reparere det som ikke virker Ofte ender du opp med 10 til 15% avslag fra oppsatt pris... I Sør Europa er det mer å hente (Jeg klarte å forhandle over 35% av vår båt som ble kjøpt i Sør Italia i 2004). Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Fanafjord Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Tyskland er litt vanskeligere å prute. Kjøpte seilbåt i halvmillionklassen i Tyskland og fikk forhandlet meg ned ca 6-7 %. Men da hadde den ligget en stund og selgeren hadde allerede redusert utropspris med 10 % (som var da i utgangspunkt allerede noe i underkant av finn.no sitt nivå - tatt mva i betraktning). Framgangsmåte var også bud og motbud per email og telefon under forutsettning at besiktigelse skulle ikke avdekke skader. (Ble opplyst om noen riper etc.) Ved besiktigelse virket båten grei og jeg fant bare en skroggjenomføring/ventil som såg dårlig ut. Den skal han fikse før jeg overtar. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Enzo Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Har så smått begynt å tenke på å kjøpe båt Ojj dette høres spennende ut , etter 10år ? med HR 312 , tør jeg spørre hva du har i kikkerten ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Tja.. Har jo bare så smått begynt å tenke på det, men kunne vel tenkt meg en større båt fra Orust. 36 -38 fot - HR, najad eller malø. Blir ikke noe kjøp i år tror jeg, men ... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Men til neste år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.