Jump to content

Er det trygt å forlate wallas i drift?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Har nett vert nede å sjekka at eberen hadde det fint :smiley:

Har normalt bare elektrisk fra land ombord, men tenkte ha på eber nokre dager nå å tine opp litt ekstra, går sikkert like fint som når vi er utpå ei helg, og den går 50 timer i strekk.

 

red: Hadde eg ikkje stolt på den, så hadde eg bytta varmer... eller båt..........

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Min Wallas går mens vi sover, og det sa de på Wallas norge at man trygt kunne gjøre.

Det er noe jeg på det sterkeste vil advare mot å gjøre!! En liten eksoslekkasje - vips så har man CO forgiftning og man våkner ikke. CO er luktfri og ekstremt dødelig gass. Det skal ikke mye til før man blir livløs - og det er ikke enkelt å "bli startet opp igjen" om man har CO forgiftning.

 

Jeg har samme holdning til alle forbrenningsmotorer. De skal ikke gå med mindre man er våken. Noen kaller det overforsiktig. Jeg vil si at konsekvensene er så store av en liten feil at heller forsiktig enn død.

Link to post

En dieselvarmer som er iorden produserer da ikke mer CO en disse aladinovnene noen bruker inne så at en liten eksoslekasje skulle være ensbetydene med død og elendighet er vel og dra det noe langt. Jeg kjører min Vebasto kontinuelig stortsett hvær helg på denne årstiden og har aldrig hat noen problemer med det. Retnokk har jeg montert brannvarslingsanlegg med både CO sensor, røykvarslere og gasssensor.

Link to post
Hvorfor vil du advare mot det Bitteliten om man gjør som BMP sørger for å sikre seg?

Konsekvensene av en feil er for store. Hadde det vært en enkel forgiftning der man blir syk og spyr et par dager hadde det vært greit. Men man dør av CO forgiftning.

De fleste har vel fått med seg at blodets viktigste oppgave er å frakte oksygen til hjernen. CO binder seg til hemoglobinet i blodet og hindrer blodet i å transportere oksygen

Det er ikke enkelt å få i gang døde personer sier de som har erfaring med det. Det er enda vanskeligere å få i gang en person som er død av CO forgiftning ettersom blodet ikke transporterer oksygen lenger. Da hjelper det lite om man i beste fall har noen som kan hjerte- lungeredning, hjertestarter og oksygenflaske. Hjernen er død.

 

Jeg drar dette ganske langt - men det er viktig å være klar over alvoret i dette.

 

 

Vi har landstrøm og inverter ombord. Varmen om natten når det trengs kommer fra 2 små oljefylte ovner som går på 220V

 

En anne fare er brannfaren ved å ha en forbrenningsmotor i gang

 

Fra cap lex

karbonmonoksid, "kullos", CO, gass uten lukt og farge som oppstår ved ufullstendig forbrenning av kull o.a. karbonholdige brennstoffer; viktig bestanddel i lysgass; finnes bl.a. i motoreksos og i sigarettrøyk. K. forbinder seg med hemoglobinet i blodet, slik at dette ikke kan oppta oksygen. Kullosforgiftning inntrer når luften inneholder mer enn 0,05 % k.

Fra store norske leksikon

Forgiftning

Karbonmonoksids store giftighet skyldes at hemoglobinet i blodet absorberer CO langt lettere enn oksygen. Forholdet er som 300:1. Karbonmonoksidet vil derfor erstatte oksygenet i de røde blodcellene og hindre disse i å ta opp oksygen. Allerede et innhold i luft på 0,01 volumprosent CO nedsetter yteevnen, 0,1 volumprosent fremkaller hodepine og illebefinnende i løpet av 1 time og 0,5 til 1 volumprosent er tilstrekkelig til i løpet av 5 til 10 minutter å fremkalle livsfarlige forgiftninger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Retnokk har jeg montert brannvarslingsanlegg med både CO sensor, røykvarslere og gasssensor.

Dette er jo ett must for å kunne oppholde seg ombord mens en sover med anlegget på. Om en føler seg trygg med at alarmene virker når de skall, er jo en annen sak. Var borti en som hadde doble sett alarmer ombord. Om de følte seg tryggere av denne grunn er ikke godt å si.

 

Trådstarter spør jo om det er trygt å forlate anlegget i drift. Altså ingen personer ombord. Skulle jo mene det dersom dette er montert i henhold til "forskriftene". Alternativet i kulda er jo i mange tilfeller mye verre for båtens velferd.

 

Om jeg (nylig installert en Eber) ville la anlegget svive i dagevis uten tilsyn, er i hvertfall jeg usikker på. Ville nok alliert meg med en tilsynsperson mens jeg var borte i dagevis.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Kan du utdype din meining her??

 

 

Kjenner ikke tilstand på din varemer/type, har mekket på et par slike for bekjente og er ikke imponert over disse.

De jeg har skrudd på har egen vifte til forbrenning og en til varmluft.

Forbrenningsviften har stoppet og gitt eksos der den ikke skulle være.....

 

Har selv nesten støket med grunnet eksolekasje og det er ikke hyggeligt, du merker intet.

Men dersom du føler deg trygg på varmeren og ikke oppholder deg ombord og sover er det fritt frem

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...