Hobby 430 Sport Startet 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2009 Er de noen som kan svare fornuftig på spørsmålet i topic?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
bliss X Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Det spørs hva du mener med å forlate da. En rask promenade på brygga eller to uker i Thailand? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 29.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Det spørs hva du mener med å forlate da. En rask promenade på brygga eller to uker i Thailand? Sette den på og kjøre hjem sånn at båten har litt varme i disse kalde dager, blir jo sjekk hver dag, kjøring av motor for ladig osv. Hvor mye trekker en wallas i løpet av et døgn? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
880 Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Er de noen som kan svare fornuftig på spørsmålet i topic?? NEI... Ville aldri la denne stå på uten tilsyn Redigert 29.Desember.2009 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 29.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 NEI... Kan du utdype din meining her?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
bliss X Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Tja... Det er vel snakk om å vurdere en risiko opp mot en annen da jeg regner med at du er bekymret for kulda. Hvis du ikke har mulighet for el. varme ombord, og du vet av erfaring at wallas'en din fungerer fint så ville jeg nok tatt sjansen selv om det ikke er helt iht boka. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 (redigert) Har nett vert nede å sjekka at eberen hadde det fint Har normalt bare elektrisk fra land ombord, men tenkte ha på eber nokre dager nå å tine opp litt ekstra, går sikkert like fint som når vi er utpå ei helg, og den går 50 timer i strekk. red: Hadde eg ikkje stolt på den, så hadde eg bytta varmer... eller båt.......... Redigert 29.Desember.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tom Rør Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Min Wallas går mens vi sover, og det sa de på Wallas norge at man trygt kunne gjøre. Jeg lurer på hva du legger til grunn for din bastante holdning 880 ? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Risiko er det vel med alt, selv panelovnen hjemme i stua, men finn den trailersjøføren som sover uten i den kulda vi har nå. Det er vel ikke wallas de har, men systemet er vel ganske likt på eber og webasto skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 Hvertfall noen hundret båter i Norge kjører diesel varmer i den perioden. Dette har vært gjørt før og blir gjørt i årene framover Men instalasjonen bør være utført i følge forskriftene Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Gullfisk Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Enig med Servicemannen her. Vær sikker på at instalasjonen er riktig i henhold til manual, og at alle deler er i orden. Forøvrig stoler jeg mere på Dickinson byssa en Eberen hos meg selv, uten at jeg har noe forklaring på det utover egen følelse. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 I denne tråden var det en liten poll om hvor stor tiltro man hadde til parafin- og dieselvarmere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Min Wallas går mens vi sover, og det sa de på Wallas norge at man trygt kunne gjøre. Det er noe jeg på det sterkeste vil advare mot å gjøre!! En liten eksoslekkasje - vips så har man CO forgiftning og man våkner ikke. CO er luktfri og ekstremt dødelig gass. Det skal ikke mye til før man blir livløs - og det er ikke enkelt å "bli startet opp igjen" om man har CO forgiftning. Jeg har samme holdning til alle forbrenningsmotorer. De skal ikke gå med mindre man er våken. Noen kaller det overforsiktig. Jeg vil si at konsekvensene er så store av en liten feil at heller forsiktig enn død. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Var en gammel tråd det Får ikkje opp resultat uten å legge inn stemme, men det blir vel dumt å dra opp ein gammel tråd....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BMP Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 En dieselvarmer som er iorden produserer da ikke mer CO en disse aladinovnene noen bruker inne så at en liten eksoslekasje skulle være ensbetydene med død og elendighet er vel og dra det noe langt. Jeg kjører min Vebasto kontinuelig stortsett hvær helg på denne årstiden og har aldrig hat noen problemer med det. Retnokk har jeg montert brannvarslingsanlegg med både CO sensor, røykvarslere og gasssensor. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Det er noe jeg på det sterkeste vil advare mot å gjøre!! En liten eksoslekkasje - vips så har man CO forgiftning og man våkner ikke. Retnokk har jeg montert brannvarslingsanlegg med både CO sensor, røykvarslere og gasssensor. Hvorfor vil du advare mot det Bitteliten om man gjør som BMP sørger for å sikre seg? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Ebern går nå på det fjerde døgnet og i dag lakkerte jeg inne i styrhuset. Satte ned til under halv effekt og holder godt 20 grader med en liten vifteovn i tillegg. Luftfuktigheten lå i dag på 29%. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 (redigert) kom dobbelt dette her Redigert 1.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 (redigert) Hvorfor vil du advare mot det Bitteliten om man gjør som BMP sørger for å sikre seg? Konsekvensene av en feil er for store. Hadde det vært en enkel forgiftning der man blir syk og spyr et par dager hadde det vært greit. Men man dør av CO forgiftning. De fleste har vel fått med seg at blodets viktigste oppgave er å frakte oksygen til hjernen. CO binder seg til hemoglobinet i blodet og hindrer blodet i å transportere oksygen Det er ikke enkelt å få i gang døde personer sier de som har erfaring med det. Det er enda vanskeligere å få i gang en person som er død av CO forgiftning ettersom blodet ikke transporterer oksygen lenger. Da hjelper det lite om man i beste fall har noen som kan hjerte- lungeredning, hjertestarter og oksygenflaske. Hjernen er død. Jeg drar dette ganske langt - men det er viktig å være klar over alvoret i dette. Vi har landstrøm og inverter ombord. Varmen om natten når det trengs kommer fra 2 små oljefylte ovner som går på 220V En anne fare er brannfaren ved å ha en forbrenningsmotor i gang Fra cap lex karbonmonoksid, "kullos", CO, gass uten lukt og farge som oppstår ved ufullstendig forbrenning av kull o.a. karbonholdige brennstoffer; viktig bestanddel i lysgass; finnes bl.a. i motoreksos og i sigarettrøyk. K. forbinder seg med hemoglobinet i blodet, slik at dette ikke kan oppta oksygen. Kullosforgiftning inntrer når luften inneholder mer enn 0,05 % k. Fra store norske leksikon ForgiftningKarbonmonoksids store giftighet skyldes at hemoglobinet i blodet absorberer CO langt lettere enn oksygen. Forholdet er som 300:1. Karbonmonoksidet vil derfor erstatte oksygenet i de røde blodcellene og hindre disse i å ta opp oksygen. Allerede et innhold i luft på 0,01 volumprosent CO nedsetter yteevnen, 0,1 volumprosent fremkaller hodepine og illebefinnende i løpet av 1 time og 0,5 til 1 volumprosent er tilstrekkelig til i løpet av 5 til 10 minutter å fremkalle livsfarlige forgiftninger. Redigert 1.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 En liten eksoslekkasje - vips så har man CO forgiftning Men du tar vel luften inn til brenneren utenifra. slik at hvis eksosen begynner å lekke ikke blir dratt rundt i båten men er kun i rommet ved brenneren. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 (redigert) er rommene i fritidsbåter konstruert for å være gasstette? Det finnes mange argumenter for at dette "sikkert går bra" I min verden er bare konsekvensene av en feil for store til at man kan tenke "det går sikkert bra". Derfor advarer jeg mot det. Redigert 1.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Retnokk har jeg montert brannvarslingsanlegg med både CO sensor, røykvarslere og gasssensor. Dette er jo ett must for å kunne oppholde seg ombord mens en sover med anlegget på. Om en føler seg trygg med at alarmene virker når de skall, er jo en annen sak. Var borti en som hadde doble sett alarmer ombord. Om de følte seg tryggere av denne grunn er ikke godt å si. Trådstarter spør jo om det er trygt å forlate anlegget i drift. Altså ingen personer ombord. Skulle jo mene det dersom dette er montert i henhold til "forskriftene". Alternativet i kulda er jo i mange tilfeller mye verre for båtens velferd. Om jeg (nylig installert en Eber) ville la anlegget svive i dagevis uten tilsyn, er i hvertfall jeg usikker på. Ville nok alliert meg med en tilsynsperson mens jeg var borte i dagevis. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 tenk også på konsekvensene av en feil. Greit nok at egen båt brenner ned - men kanskje ikke nabo båten er like happy.... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Kan du utdype din meining her?? Kjenner ikke tilstand på din varemer/type, har mekket på et par slike for bekjente og er ikke imponert over disse. De jeg har skrudd på har egen vifte til forbrenning og en til varmluft. Forbrenningsviften har stoppet og gitt eksos der den ikke skulle være..... Har selv nesten støket med grunnet eksolekasje og det er ikke hyggeligt, du merker intet. Men dersom du føler deg trygg på varmeren og ikke oppholder deg ombord og sover er det fritt frem Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SandAnker Svart 1.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2010 Om man er innom med javne mellomrom, kan jeg ikk se at det er noen store farer forbundet med dette, men og kikke til dette med javne mellomrom er nok ikke faren så stor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.