Jump to content

Er det trygt å forlate wallas i drift?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Vi har landstrøm og inverter ombord. Varmen om natten når det trengs kommer fra 2 små oljefylte ovner som går på 220V

Du føler deg sikker på disse oljefylte ovnene, går jeg ut i fra. Blir jo ikke noe bedre alternativ da disse har ord på seg for å kunne begynne å lekke olje. Tidspunktet for når dette kan begynne har du ingen kontroll på. Annet enn å bytte de ut oftere før de sprekker. Og i vårt miljø med havluft kan disse fort ta kvelden ombord og konsekvensene er vel like risikabel som en Eber med tilsyn og stell.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

IKKE REIS FRA WALLAS'EN I DRIFT!!!!!!!!!!!!!!

Vår tok fyr i fjor høst, og de var bare snakk om sekunder før hele båten sto i lys lue. Det som skjedde var at en pakning mellom brenneren og koppen under spiralen røk. Det ble pumpet inn lampeolje, som antente under brenneren. Hørte knitringen fra brannen så vidt fra kabinen., noe som gjorde at jeg fikk slukket den.

Denne varmeren skulle være grei, ifølge båtens tidligere eier. Nå er alt av ledninger og pakninger byttet og brenneren er god som ny, men den brukes kun når jeg er tilstede.

Til dere som ikke tror bittelitens advarsler: CO gass stiger ikke. Dvs den ligger i båten, og "venter på deg". Tenk på alle de som omkommer i det de hopper ned i tanker med CO eller andre gasser. De kommer sjeldent til livet igjen, selv om de blir dratt opp i løpet av sekunder.

Man må heller ikke sammenlikne en Wallas med brennerne som sitter i lastebiler/biler. For det første sitter de under bilen, hvor CO gass forsvinner ut i luften, ikke blir liggende i skroget. Og for det andre, så er de montert på fabrikk som standardutstyr, ikke ettermontert av en gjør det selv handy man.

Har selv sett en person omkomme som følge av CO gass på byggeplass, og det var en lite hyggelig opplevelse.

Du føler deg sikker på disse oljefylte ovnene, går jeg ut i fra. Blir jo ikke noe bedre alternativ da disse har ord på seg for å kunne begynne å lekke olje. Tidspunktet for når dette kan begynne har du ingen kontroll på. Annet enn å bytte de ut oftere før de sprekker. Og i vårt miljø med havluft kan disse fort ta kvelden ombord og konsekvensene er vel like risikabel som en Eber med tilsyn og stell.

Hva er farlig med varm olje mot CO gass?? Brannsår -> død. At en oljeovn går ad dundas er vel ikke noe katastrofe, bare noe skikkelig dritt/klin.

Jeg sover aldri med Eber`n i drift. Som Bitteliten mener jeg mulige konsekvenser blir alt for store sett opp mot nytten av å ha varmeren i drift. Varmeren setter jeg på om morgenen og det tar ikke langt tid før lugarene er gode og varme.

Riktignok bruker ikke jeg båten om vinteren, men om jeg gjorde ville jeg heller ikke da brukt varme om natten. Når jeg av erfaring vet at det er uproblemmatisk å sove ute i telt uten varme vinterstid, skulle det vel heller ikke være noe problem inne i en båt. For å unngå risikoen ved bruk av varme ved overnatting vinterstid, ville jeg heller investert i en skikkelig sovepose for vintersbruk.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Hva er farlig med varm olje mot CO gass?? Brannsår -> død. At en oljeovn går ad dundas er vel ikke noe katastrofe, bare noe skikkelig dritt/klin.

Nå har ikke jeg vært inne i disse oljeovnene ennå og studert konstruksjonen. Vi har to av disse hjemme, men her i huset er det ikke sjøluft med salt i. Og det skal mye til for at huset begynner å rugge på seg. Har jo hadd jordskjelv som vi merket ganske kraftig, men ovnene sto fortsatt i ro. Det er jo ett 220V varmeelement montert inne i disse ovnene og lekker oljen ut så stusser jeg på hva som kan skje med varmeelementet uten olje i ovnen, bortsett fra oljesølet da. I en båt kan jo også disse velte av båtens bevegelse, dersom en ikke sikrer seg mot dette. Gjelder jo også alle typer vifteovner.

Eksos lekkasje og gass lekkasje ønsker ingen av oss å oppleve, så her er vi ganske på tå hev, før vi entrer ned i båten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvis jeg har misforstått Wallasen min rett;

Lufta til forbrenning blir tatt utenfra. I ett rør som går utenpå eksosrøret.

Lekkasje fra eksosrøret vil bli trukket inn i brenneren igjen.

Luft til oppvarming blir tatt fra akterplikten gjennom en åpning på motsatt side av båten i forhold til eksosen.

Ser ikke helt problemet. Jeg lar den stå på.

Og, skulle en av viftene stoppe, så stopper også varmeren.

Hvis jeg har misforstått Wallasen min rett;

Lufta til forbrenning blir tatt utenfra. I ett rør som går utenpå eksosrøret.

Lekkasje fra eksosrøret vil bli trukket inn i brenneren igjen.

Luft til oppvarming blir tatt fra akterplikten gjennom en åpning på motsatt side av båten i forhold til eksosen.

Ser ikke helt problemet. Jeg lar den stå på.

Og, skulle en av viftene stoppe, så stopper også varmeren.

Hvis alt fungerer, så fungerer det kanskje slik.. Men det er flere punkter hvor det kan briste. Selve kolben er tett og i ett stykke, er det pakninger både i topp og bunn (som i min wallas 2400). Det er ikke store lekasjen som skal til før det blir kritisk gjennom en hel natt..

Når min wallas tok fyr pga lekkasje gjennom pakning var det ingen feil som ble registrert slik at pumpen/spiralen stoppet. Brenneren fungerte som den skulle+ at den tok fyr på utsiden.

Om mitt innlegg om oljefyllte ovner kunne misforstås så mener jeg at om en slik smeller så kommer man fra det med kanskje nedbrennt båt og noen brannsår. Det er alvorlig, men stort sett ikke dødelig. Ved en CO lekasje dør alle, men båten er like fin.. Valget er ikke så vanskelig for min del. Selv har vi montert frostsikring+ fastmontert kupevarmer. Kupevarmeren bråker som ett lite hel...e, men den stoler jeg på, + at den klarer å holde en god lunk i hele båten.

Ved en CO lekasje dør alle.

Ja, det er jeg inneforstått med.

Uten at jeg helt kan se hvordan det skal kunne skje med Wallas'en.

Men for at vi alle skal kunne danne oss en oversikt over trusselbildet fra disse, så må jeg få be om at alle som har konkret kjennskap, eller aller helst en link, til situasjoner hvor noen har omkommet som følge av CO forgiftning forårsaket av en Wallas i ustand legger det frem her.

Ja, det er jeg inneforstått med.

Uten at jeg helt kan se hvordan det skal kunne skje med Wallas'en.

Men for at vi alle skal kunne danne oss en oversikt over trusselbildet fra disse, så må jeg få be om at alle som har konkret kjennskap, eller aller helst en link, til situasjoner hvor noen har omkommet som følge av CO forgiftning forårsaket av en Wallas i ustand legger det frem her.

Det har nok aldri skjedd, men det er nok helst fordi de fleste ikke bruker en wallas uten tilsyn. Mener fra en wallas, montert i cabinen på en mindre seilbåt f.eks skal ikke store lekasjen til, før følgene er katastrofale.

Jeg kan heller ikke helt se hvordan det skulle skje, men siden alt som ikke har med forbrenningen å gjøre er i ett stykke, vil alltid muligheten for lekkasje være der.

Merker man co når man er våken? Når man ligger i senga og strekker seg til bryteren for å tine opp båten, vil man da merke denne dødelige gassen som svie i halsen/øyne el?

Eksostanken vil en jo merke, men sover en så våkner en nok ikke i denne verden.

Tips for å teste co varsleren i kabinen? :smiley:

Ta en tom frostveskekanne og hold den mot bilens eksospotte og samle opp så mye eksos du kan før du smetter korken på. Har du en romslig ballong kan denne også anvendes før du lukker denne.

Avgrense volumet rundt alarmen i båten med en eske e.l. og slipp styggedommen ut av beholderen inn i esken. Muligens du må foreta denne operasjonen flere ganger til du får det til.

Luft godt ut av båten etterpå :wink:

Ta en tom frostveskekanne og hold den mot bilens eksospotte og samle opp så mye eksos du kan før du smetter korken på. Har du en romslig ballong kan denne også anvendes før du lukker denne.

Avgrense volumet rundt alarmen i båten med en eske e.l. og slipp styggedommen ut av beholderen inn i esken. Muligens du må foreta denne operasjonen flere ganger til du får det til.

Tenkte ikkje på det en gang... dette må testes! :smiley:

Og eg fortsetter å sove i båten med eber på :smiley: en-to-eller tre co varslere burde vel være ekstra trygghet? For å roe angsten en får av å surfe på BP?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har vurdert og tenkt mye rundt dette med varslere for gass, varme og lignende farer som kan oppstå inne i en båt. En ting som slår meg er at en bør bruke varslere med intern batteri, f.eks. flate 9V. Og ikke koble alarmsystemet til 12 volten i båten.

Mange kjenner seg nok igjen i at batteriene kan være flate om morgenen når ungene og gjestene har ligget å lest utover natta med påfølgende flat batteri bank.

En annen ting er å kunne sjekke alarmen før en tar turen ned i båten. Helst fra et system montert utenfor med f. eks. varsellampe.

Redigert av jawik (see edit history)

Jeg drar dette ganske langt - men det er viktig å være klar over alvoret i dette.

Greit nok, du er jo inne på noe som er dødens alvor.

Hvis anlegget er forsvarlig i orden, alarm som er riktig montert klarer jeg ikke helt se hvorfor man skal advare mot å bruke det nattes tid.

Men å opplyse slik du gjør er det jo lettere å sette seg et standpunkt: Bruke / ikke bruke på nattes tid

Dersom en ivaretar sikkerheten som krev i forhold til anlegget og har alarm i tillegg kan det ikke være mye faligere enn alt annet. Det merkelige er at de samme som engster seg, gjerne kjører bil til båten, statistisk sett noe av det farligste en kan gjører. Det er ikke ufarlig å leve, og utgangen vet vi alle, det går skitt.

Sant nok. Å kjøre bil er det farligste man gjør her i livet. Beklageligvis blir man ofte avhengig av bilen som transportmiddel og velger således å ta den kalkulerte risikoen bilkjøringen innebærer. Imidlertid kan man redusere farepotesialet vesentlig, f.eks ved aktsom kjøring.

Det er i alle fall helt unødvendig å ØKE farepotensialet ved høy fart og uaktsom kjøring.

Slik er det også ellers i livet. Med små enkle grep kan man leve trygt uten at det går utover livskvaliteten i særlig grad. Når jeg vet om et farepotensiale, forsøker jeg å unngå det. Fornuftig syntes jeg.

Det er noe jeg på det sterkeste vil advare mot å gjøre!! En liten eksoslekkasje - vips så har man CO forgiftning og man våkner ikke. CO er luktfri og ekstremt dødelig gass. Det skal ikke mye til før man blir livløs - og det er ikke enkelt å "bli startet opp igjen" om man har CO forgiftning.

Jeg har samme holdning til alle forbrenningsmotorer. De skal ikke gå med mindre man er våken. Noen kaller det overforsiktig. Jeg vil si at konsekvensene er så store av en liten feil at heller forsiktig enn død.

Hva med f.eks en Refleksovn/ "danskebysse" som brenner på lampeolje, vil den og forgifte med CO hvis jeg får lekasje på eksospipa om natten?

Så lenge man har CO alarm og varmeren er forsvarlig montert med luft til kabinen hentet gjennom slange, har man vel sikkret seg på en fornuftig måte. Desverre er det endel varmere som er montert slik at kabinluften blir hentet direkte i rommet hvor varmeren sitter, og da har man gode muligheter for å trekke inn eksosen hvis det blir en lekkasje.

Jeg etterlyser igjen beretninger om noen som har blitt drept av Wallas'en.

Aner ikke om Wallas har noen liv på samvittigheten. Poenget er at dette apparatet gir eksos og kullos som er svært giftig, slik det er nevnt tidligere i denne tråden. Det finnes en rekke tragiske ulykker som følge av kullosforgiftning. Nederst følger et par linker, men gjennom tidene har det vært flere lignende ulykker. Dessverre har jeg ingen tro på at Wallas er ufeilbarlig og kan ikke skjønne at en ulykke med apparatet kan utelukkes. Derfor tar jeg ikke sjansen på å sove med varmeapparatet i gang. Til orientering har jeg ikke Wallas, men Eberspâcher. Heller ikke dette apparatet er uten feil. Det finnes ingen anordning som er fullstendig feilfri. Uproblematisk når konsekvensene er små, verre når man risikerer å ta sin død på det.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3371573.ece

http://www.vg.no/rampelys/festivalsommeren...hp?artid=193767

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...